Route 62 - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Nicole Plas - WaarBenJij.nu Route 62 - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

Route 62

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

06 Mei 2011 | Zuid-Afrika, Knysna

Van rondlopen in Stellenbosch is bar weinig terecht gekomen op de aankomst dag. We ontmoeten 2 deense jongens en zijn maar vast met de wijntoer gestart… De volgende dag zou deze pas beginnen en zo stonden we om 11 uur al aan het eerste wijntje… Ik moet zeggen de wijnboerderijen liggen allemaal even schitterend in het landschap. De wijnen waren zeker niet allemaal mijn smaak. Zo heb ik de rode doorgeschoven naar andere en heb ik alleen de witte wijnen, rosés en zoete rode dessert wijnen geproefd. Maar dat was meer dan genoeg hoor!

Op de 2e boerderij hadden ze het wijnproeven aan togen gesitueerd en je moest bij 1 toog alle wijnen proberen… nou had toog 1 geen zicht op toog 6 en dat was onze mazzel! Daar maakte wij dankbaar gebruik van. Bij toog 1 5 witte heerlijke wijnen en bij toog 2 6 heerlijke witte wijnen… daarna naar de kaasproeverij. Heerlijke kazen, heerlijke wijnen, mooi weer wat wil ik nog meer! Na de lunch de laatste 2 wijnboerderijen bezocht en om half 5 werden we behoorlijk tipsie weer afgeleverd bij het hostel. De lekkerste wijnen hadden we maar direct ingeslagen om de proeverij in het hostel voort te zetten. Geen fles heeft het einde van de avond meegemaakt…

Afijn, de volgende morgen weer fris en fruitig opgestaan om mijn reisgenootje en de 2 deense broers uit te zwaaien. Ook de Denen hadden een kleine auto gehuurd en zouden op weg naar Johannesburg gaan. Daar wilde de Amerikaanse ook wel heen dus zo geregeld… alleen hoe moet alles in dat autootje… de mannen waren beide 2 meter 5 (prof basketbalspelers!) en dan de bagage van 3 man en iemand achterin. Na veel passen en meten gingen ze op weg. Ben ik blij dat ik de auto geheel voor mezelf heb! Na het uitzwaaien heerlijk het dorp in. Vandaag is weer een vrije dag hier in Zuid Afrika (tja ze hebben er heel wat!) en bijna alles was gesloten. Maar het was redelijk weer, bewolkt maar wel warm, dus heerlijk genoten op een terrasje. Het hostel was nagenoeg uitgestorven en de regen kwam ’s avonds met bakken uit de hemel dus met een boek naar bed….

Vanochtend vertrokken richting (opnieuw) Oudtshoorn. Via route 62. Deze route zou adembenemend moeten zijn en zo was hij ook! Wat een mooi stuk om te rijden! 400 km zonder bijna iemand tegen te komen. Het enige waar je goed op moet letten is dat je geen schildpadden (ja, die steken gewoon over!) doodrijdt. Ook blijf ik het bizar vinden dat mensen langs de snelweg lopen en fietsen. Dat is hier heel normaal. Ook oversteken is gewoon en je moet daar dus wel even alert op zijn. Maar verder kom je nagenoeg geen verkeer tegen. 6 uur zonder enig oponthoud genieten van de omgeving! Je kunt er met 120 km per uur doorheen razen maar ik koos ervoor om het rond de 80-100 km te doen zodat ik van het uitzicht volop kon genieten. In Oudtshoorn aangekomen een leuk hostel gevonden. Ook hier is het erg rustig te noemen. Maar ze hebben een tv met video!! (jawel video en geen dvd) speler en dus maar na het eten een video zitten kijken. Ik moet ook toegeven dat hij nog van zeer goede kwaliteit was ook! Nu kou lijdend even een update typen want in mijn dorm ligt al iemand (om half 10!!) te slapen… maar ik mag niet klagen we hebben met 2 personen een kamer voor 6 vrouwen… Morgen ga ik wederom hopelijk een mooie route rijden hier in de omgeving. Dit is ook de reden waarom in nogmaals Oudtshoorn aandoe. Daarnaast is het een mooie stop voordat ik overmorgen richting Knysna ga… Tot later!

De Swartzbergpass was meer dan geweldig te noemen. Ik vond het super. Mijn huurautootje denk ik minder. De weg was onverhard en vertoonde behoorlijk wat kuilen. Harder dan 20-30km per uur kon echt niet gereden worden. De pass was 2 baans maar het leek meer op een 1 baans weg. Gelukkig ben ik maar 1 tegenligger tegengekomen en die stond nu net op een uitkijk plateau… Anders had het nog wel eens passen en meten kunnen worden. Maar de uitzichten waren formidabel te noemen. Na deze pas maakte ik de weg terug naar Oudtshoorn op een ander pass. Deze was wel geasfalteerd maar ook minder adembenemend mooi. Neemt niet weg dat het een zeer prettige tocht was!

Knysna ligt maar 2 uur rijden van Oudtshoorn dus na een rustig opstaan (had een 8 persoonskamer helemaal voor mezelf!) die kant op gereden. Wat hier zo heerlijk is is dat er tot op heden nooit opstoppingen zijn! Je kunt altijd doorrijden wat een verademing! Wat ik wel heel vreemd vind is dat men hier hele brede vluchtstroken heeft (met gele doorgetrokken lijnen aangegeven) maar deze als “gewone” rijstroken in gebruik. Zelfs de politie maakt hier gebruik van. Zo kunnen eventuele medeweggebruikers je inhalen. Heel bizar. Want waar ga je staan als je stukken hebt? Hopelijk kom ik hier nooit achter…

Aangekomen in Knysna kom ik in een super leuk hostel. Een omgebouwd oud victoriaans huis op een berg met enorm mooi uitzicht op de 2 meren waar Knysna om bekend staat. Alleen is het zo jammer dat de bewolking vaak het uitzicht wegneemt! Hier is een waterfront met leuke winkels en heerlijke vis restaurants! Na wat te hebben rondgelopen op de veranda van het hostel neergeploft en heerlijk een boek gelezen.
Vanochtend de auto in (na hopen dat de regen op zou houden) om naar een apen opvang te rijden. Daar aangekomen kwam de regen nog met bakken uit de lucht en bleek de entree 3x zo hoog te zijn als verwacht… tja dat heb ik niet over voor het zien van een soort zoo… dus weer de auto in op zoek naar een overdekte mall. Daar is vaak een grote bioscoop aanwezig en vanwege de regen maar de film ingedoken. Wat een flut film maar eenmaal buiten was het droog en heerlijk de stad George ingelopen. Mooie stad met mooie huizen. Nu weer terug op de veranda jullie op de hoogte brengen. Morgen wordt 0%!!! Kans op zon aangegeven.. weinig hoopvol. Mijn plan is nog wel om naar het uitzichtpunt te gaan… tja het is hopen op toch een mooi zonnig moment.

Voor alle moeders: fijne Moederdag!!

De foto’s zijn weer te vinden op: https://picasaweb.google.com/nicolevdp/ZuidAfrika02?authkey=Gv1sRgCKG6zZSk0fGlnAE#

  • 06 Mei 2011 - 23:21

    Nelus:

    Hmmm, dus behalve route 66 staat nu ook route 62 op de planning!! In NL is het al weken droog. Af en toe een buitje, maar dat helpt de natuur niet echt. Dus, de rollen zijn even omgedraaid!

    Groetjes Neeltje

  • 10 Mei 2011 - 08:20

    Marjolein:

    Hee Nicole, je lult er wel weer overheen maar hoe zit dat met die 2 Deense boys en why o why zit er geen foto tussen van die gasten??? Klinkt in ieder geval nog steeds allemaal goed, jij maakt dat wel daar. Goed uitkijken, veel plezier en nog 5 weekjes! Lein xxx

  • 12 Mei 2011 - 12:34

    Nicole:

    Hee Niek,

    tja voor een zonnig momentje moet je denk ik op mijn balkon zijn ha ha. Een ongekend warme mei-vakantie voor de kids!

    Ik zie jullie helemaal voor me op die wijnproeverij, lachen, dat gaan we thuis ook een keer doen maar dan met mojito's, zo lekker!!

    Zit zelf in de extreem-lui-modus: laat naar bed, films kijken, lezen, laat uit bed, je kent het wel. Dat wordt afzien als a.s. maandag het wekkertje weer gaat...

    Geniet er nog maar lekker van, en ja foto's van mensen/boys zijn welkom ha ha

    Doei

    Nicole

  • 12 Mei 2011 - 15:36

    Linda V:

    Ha Nicole, leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt, klinkt heel gezelig en relaxt! Had wel verwacht dat je het warmer zou hebben daar, hier is het momenteel ook lekker. Hopelijk had je toch nog wat zon op je uitzichtpunt! Geniet nog van je reis, groetjes, Linda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

De wereld is geweldig!! En daarom reis ik graag en ontdek ik van alles.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 2818
Totaal aantal bezoekers 212500

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 30 Augustus 2011

West Afrika

07 April 2008 - 13 November 2010

allerlei mooie reizen!

07 Juni 2007 - 04 April 2008

Zuid Amerika

31 Januari 2005 - 06 Juni 2007

reisjes tussendoor

02 Januari 2004 - 31 Januari 2005

Oost Afrika, Azië, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji

01 Oktober 2011 - 30 November -0001

Op weg naar een nieuw thuis...

Landen bezocht: