Weer een jaartje ouder... - Reisverslag uit Pedreguer, Spanje van Nicole Plas - WaarBenJij.nu Weer een jaartje ouder... - Reisverslag uit Pedreguer, Spanje van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

Weer een jaartje ouder...

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

03 Juli 2015 | Spanje, Pedreguer

Tja ondanks dat ik maar parttime werk heb ik al behoorlijk lang niets laten weten... Niet omdat ik dat niet wilde maar het kwam er maar niet van. Zou ik dan toch de mañana mentaliteit zijn gaan aanmeten. Nee hoor, maar echt super veel valt er eigenlijk niet te vertellen. Het leven is nog steeds heel goed in Spanje!

Ondanks dat qua weer, 2015 een vreemd jaar is, is het hier nog steeds meer dan prettig verblijven. Dit jaar hebben we zowaar sneeuw op het strand en op de Montgo gehad (al was ik zelf een weekje in Nederland). Dit is dus tot op heden de koudste winter welke ik (deels) heb mogen meemaken hier. Maar ook de lente was droog en niet echt warm. Nou kun je dit ruim opvatten want niet echt warm houdt hier in 20 graden... Je verlegt je grenzen zal ik maar zeggen. Droogte dat is nog wel steeds het grote probleem hier! Oke we hebben wel wat regen gehad maar echt niet noemenswaardig. We hebben dan ook op dit moment een groot water tekort in vele dorpen om mij heen. Gelukkig is Javea zo slim geweest jaren geleden geld van Europa te vragen voor een ontziltingsmachine. Deze 24 miljoen kostende machine heeft na jaren werkeloos staan toekijken eindelijk nut gekregen. De machine voorziet vele plaatsen in de regio van water wat echt geen overbodige luxe is. Als voorbeeld neem ik even het stuwmeer van Gueadalest. Door vele van bovenaf gezien vanuit Gueadalest (maar je kunt er ook omheen wandelen. Is maar zo´n 16 km). Dit stuwmeer is nog maar voor 23% gevuld. En dat moet dan enkele dorpen voorzien van drinkwater (wat ook voor keuken, badkamer etc wordt gebruikt). Nou dan ben je er heel snel doorheen.... Dus zullen wel restricties komen deze zomer. Menig dorp heeft deze al en mogen de tuinen niet meer voorzien worden van water maar ook het zwembad mag niet meer bijgevuld worden... Het gevolg is dan dat de planten dood zullen gaan en de zwembaden zullen leegraken en vervallen... Dus menig bewoner probeert toch stiekem de tuin te sproeien en het zwembad te vullen. Dit vooral ´s nachts en zonder meter (die halen ze er voor de handigheid maar even tussenuit... Kan hier allemaal heel gemakkelijk...). Gelukkig is het in Pedreguer nog niet zo ver maar anders zal ook ik de nachten moeten gaan inzetten ben ik bang. Kan toch slechts tegen de gasten zeggen... sorry u heeft betaald voor een prive zwembad maar dan wel zonder water...

Afijn verder totaal geen zorgen hier. Alles komt zoals het komt en ik probeer de Nederlandse trekjes van mijn karakter wat te verminderen. Dat lukt soms echt niet... Wanneer afspraken totaal genegeerd worden steekt de Nederlander weer in mij op. Maar ik ben er wel achter dat ik daar zelf heel ongelukkig van word maar verder niemand anders en het gaat (helaas) echt niet sneller...

Wat doe je dan zoal vragen velen... nou 4 uurtjes werken (soms 8 als de villa aan de beurt is), huishoudelijke klusjes, genieten, lezen, rondhangen, etc. Een vele malen rustiger leven dan in Nederland. De agenda is nog wel in huis maar wordt alleen nog voor de villa gebruikt. Verder leef ik zo´n beetje bij de dag en ik kan je zeggen... het bevalt me meer dan prima. Behalve als mijn fooi weer gestort wordt op mijn spaanse bankrekening... Dan is het wel eens jammer dat het echt maar zo weinig is... ach ik ben meer aanwezig dan dat ik echt werk moet ik ook eerlijk in zijn... Kletsen met de klanten neemt meer tijd in beslag dan he daadwerkelijk werken.

Ook vragen vrienden regelmatig waarom ik minder reis. Nou de behoefte is echt behoorlijk wat afgenomen. Was ik in Nederland bij thuiskomst van een reis alweer bezig met de volgende hier valt dat echt reuze mee. Ben me nu wel aan het inlezen voor februari 2016. Er is weer een ticket geboekt dus dan ga ik Midden Amerika maar eens bekijken. Gelukkig Spaans talig dus deze keer geen taal barriere... Vond het wel weer eens tijd worden. Al geniet ik echt nog iedere dag van de mooie natuur hier en vooral de ruimte die het met zich meebrengt.

Ik beloof dan ook medio februari weer verslag uit te brengen maar voor nu heb ik echt niet meer nieuwtjes... Een warme groet vanuit een zonnig, warm Spanje (hittengolf 2 is vandaag begonnen).

  • 03 Juli 2015 - 19:47

    Marie-José Brans:

    Hallo Nicole,
    Je verveelt je daar niet zeg.
    Heerlijk om daar te kunnen wonen.
    Wat heb je een duidelijk verslag geschreven.
    Nu weten we hoe het met je gaat en we wensen je een heel goed en zonnig volgend jaar in Spanje.

  • 06 Juli 2015 - 15:17

    Paulien:

    Manana, manana! Daarvoor verhuis je toch naar Spanje. Heerlijk!
    Hé ik vroeg me af of er nog meer manieren zijn om duurzaam met water om te gaan. Wordt het regenwater ook opgevangen met een regenton ofzo of is dat juist niet goed? Lijkt me een groot probleem, we verbruiken steeds meer water met zijn allen... In Nederland kun je je niet voorstellen dat water in de toekomst een probleem wordt, maar in het droge Spanje wel. Soms zie je wel huizen/lodges met zo'n recycle systeem. Dan wordt het afval water gefilterd en gaat het de tuin in...

  • 06 Juli 2015 - 16:06

    Neeltje:

    Hola Nicole,

    Leuk om weer eens even wat te lezen! Ik wens je heel veel plezier met de voorbereidingen van je trip in februari, heerlijk naar Midden-Amerika! Ik hoop dat er in Spanje nog wat regen valt, zou toch ook wel lekker zijn. Veel plezier deze zomer. Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Pedreguer

Nicole

De wereld is geweldig!! En daarom reis ik graag en ontdek ik van alles.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1111
Totaal aantal bezoekers 212510

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 30 Augustus 2011

West Afrika

07 April 2008 - 13 November 2010

allerlei mooie reizen!

07 Juni 2007 - 04 April 2008

Zuid Amerika

31 Januari 2005 - 06 Juni 2007

reisjes tussendoor

02 Januari 2004 - 31 Januari 2005

Oost Afrika, Azië, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji

01 Oktober 2011 - 30 November -0001

Op weg naar een nieuw thuis...

Landen bezocht: