Fiji - Reisverslag uit Suva, Fiji van Nicole Plas - WaarBenJij.nu Fiji - Reisverslag uit Suva, Fiji van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

Fiji

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

23 Januari 2005 | Fiji, Suva

Ik was nog in Napier met mijn verslag. Na "ontsnapt" te zijn uit de gevangenis (en de verhalen van vroeger te hebben gehoord dmv een rondleiding) weer op weg naar Auckland. Daar aangekomen de 2 dagen doorgebracht met een bezoek aan de winkels, de markt (viel wel wat tegen), de omgeving van Parnel enz eindelijk het vliegtuig in voor een bezoek aan Fiji.

Na alle weken volop regen zou eindelijk weer de zon tevoorschijn komen. De vlucht duurde "maar" 3 uur en zodra je het vliegtuig uitkwam en voet op Fijiaanse bodem zette wist je..... hier is het zonnig en heet!! Je hoort hier overal BULA (hallo, proost enz) en iedereen heet je zingend welkom en vaarwel!!

De eerste 2 dagen doorgebracht op het hoofdeiland in Nadi. Leuk hostel met zwembad dus heerlijk begonnen met luieren. Ook het stadje Nadi opgezocht. Ik ben weer even terug in de tijd. Het lijkt enorm op Azie al is het wel iets meer ontwikkeld. Het is een rare gewaarwording. Het lijkt arm maar toch ook weer niet. Wel word je weer volop aangesproken met het verzoek de winkel in te komen om iets te kopen. O wat kan dat toch vervelend zijn maar ach alles went wel weer.

Na 2 dagen "vaste" land eindelijk de ferry op om de eilanden te gaan bewonderen..... nou er is maar 1 goed woord voor deze eilanden..... een paradijs (oke dat zijn er 2). Witte stranden, azuurblauwe zee, geweldig vriendelijke mensen, wel weer even terug naar meer basic accommodatie maar ja je kunt dan ook niet alles hebben. De dorms (een slaapkamer waarop meerdere reizigers verblijven) waren houten en rieten hutjes, geen druk op de douche, geen water op sommige eilanden tussen 8 uur 's ochtends en 4 uur 's middags, heel veel muggen!, eten was niet echt je van het maar de stranden waren geweldig, de hangmatten lagen heerlijk, het uitzicht was adembenemend, de mensen super vriendelijk en de fun was er niet minder om.

Eigenlijk de afgelopen 2 weken niets anders gedaan dan .... geslapen (al was het vaak warm!), gegeten, gedronken (liters water), in de hangmat gehangen met een boek of de ogen dicht, iedere dag wel gesnorkeld, gekayakt en natuurlijk gezwommen in de zee. Daarnaast ook gedoken. Helaas moet ik wel bekennen dat Fiji net de mooiste spot is voor snorkelen en duiken maar het is wel de moeite.

Ook het eiland bezocht waar Castaway (je weet wel de film met Tom Hanks) is opgenomen en natuurlijk gezwommen en gesnorkeld in de Blue Lagoon (de film met Brooke Shields uit de jaren 80). Dit was een geweldige spot (maar daarom is er ook gefilmd). Ook heb ik een uitje gemaakt naar caves die onder water waren. Je kon door deze caves zwemmen maar eerst moest je (zonder te weten hoever) onder water zwemmen voordat je in de cave was. Ik moet bekennen dat het toch wel even slikken is als je echt niet weer hoe of wat en je moet dan onder water! Maar zeer zeker de moeite waard.

Kava ceremonies bijgewoond. Kava is de locale drank. Het is smerig om te zien (net modder) en smaakt ook niet lekker. Als je teveel (maar wat is teveel??) drinkt van Kava wordt je slaperig. Gelukkig zijn de locale behoorlijk mild voor de toeristen en drinken ze zelf meer dan ons. Echt lachen want halverwege ligt bijna iedereeen te knikkenbollen en wordt iedereen weer "wakker" als de volgende ronde Kava rond gaat. De eerste kop (een halve cocosnoten schelp) kun je niet weigeren maar daarna mag het wel. Geef mij maar de coctails van het laatste eiland (meest luxe eiland van de toer)!!!

Ook wat wandelingen op de eilanden gemaakt waarvan 1 illegaal!! Sommige van jullie kennen uit de Story en/of Prive misschien wel de foto's van bekende mensen op Turtle Island. Dat is een eiland met een resort waar je voor minimaal 1000 USD per nacht kan verblijven. En deze prijs is zonder airco in je hut!!! Ze zeggen dat je dan wel met rust gelaten wordt.... nou niet altijd dus. Ik en een engelse meid hebben de gok gewaagd en wij zijn gaan wandelen naar dat eiland. Dit was mogelijk bij laag water vanaf het eiland waar wij verbleven... Daar aangekomen waarschuwde een groot bord ons dat het verboden terrein was en dat het terrein voorzien was van beveiliging. Na onze foto's van dat bord te hebben gemaakt hebben we de beveiliging inderdaad gemerkt. We werden door een boot gevolgd tot dat we terug waren in ons eigen resort. Na het zien van de boot zijn we nl. maar omgedraaid omdat we al hadden vernomen van andere dat ze gerust op je schieten om je van het eiland af te halen.... gelukkig bleef het bij ons bij een "achtervolging". Maar de foto's zijn binnen!!!

Veel meer dan relaxen en uitrusten valt er eerlijk gezegd niet op Fiji te doen. Mocht je dus echt willen chillen.... ga dan niet naar de antillen maar naar Fiji!! Het is verschrikkelijk mooi en de mensen zijn echt super aardig al bedoelen sommige mannen er wel wat mee (mocht je nog op zoek zijn... ook hier zijn de mannen volop op zoek naar Westerse schonen). Gelukkig zijn ze niet opdringerig maar ze maken wel duidelijk wat de "mogelijkheden" zijn!!! En wij hier maar de draak mee steken!

Vanochtend vroeg (na uren op het vliegveld hangen) bleek bij het inchecken weer eens dat -van der- in je achternaam niet altijd gebruikt wordt en dat men dan maar gewoon roept dat je niet in de computer voorkomt!! Fiji time is verschrikkelijk! Je weet niet hoelang dat duurt en of er uberhaupt iemand komt om je te helpen. Maar na 45 minuten wachten, vragen enz kwam er eindelijk iemand verheldering brengen. Ik was ingeboekt zonder -van der- dus dat schoot lekker op. Om het goed te maken hadden ze me wel 3 stoelen bij de nooduitgang gegeven dus heerlijk languit liggen pitten al ben ik nu wel brak en kan ik wel een middagdutje gebruiken. Tenslotte ben ik er na die 2 weken wel aan gewend geraakt!

Het is gelukkig eindelijk mooi weer in Nieuw Zeeland. Zo'n 20 graden en zon. Heel wat anders dan toen ik 2 weken geleden vertrok! Nog 1,5 dag hier en dan op weg naar Singapore! Helaas wordt het nu wel heel kort dag voordat ik terugkom. Hopelijk is het niet al te koud bij jullie want dit weer bevalt me eerlijk gezegd prima!

Voor nu was het dit eigenlijk wel weer. Het laatste verslag van deze reis zal waarschijnlijk vanuit NL getypt worden (snik, snik).

Nicole

• 23 Januari 2005 - 09:06

Klaartje:

Geniet ervan! Denk nog maar even niet aan ons maar even alleen aan jezelf en vergeet deze mooie tijd niet!

• 23 Januari 2005 - 10:17

Dominique:

Lieve Nic, ik ben hartstikke blij dat je weer terugkomt, ik heb je erg gemist!!!! ga dus nog maar even lekker naar Singapore en dan lekker naar huis. Hoi Hoi. x Do

• 23 Januari 2005 - 18:35

Peet:

He Nicole
    Echt super om je reisverslagen te lezen. Helaas zit het er weer bijna op. Fijne terugreis en we spreken wel een keertje af.
    Groetjes en geniet er nog maar effe van.