van Wellington naar Napier - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Nicole Plas - WaarBenJij.nu van Wellington naar Napier - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

van Wellington naar Napier

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

02 Januari 2005 | Nieuw Zeeland, Napier

Ik was gebleven op dag 1 in Wellington. Dit is de hoofdstad van Nieuw Zeeland en er is volop te doen. Ik heb me daar 5 dagen goed vermaakt met het bezoeken van The Papa (een bekend en mooi museum), City and Sea museum, tattoo museum, de haven, de stad en zijn winkels enz. Het hostel waar ik verbleef was super. Een "gewoon" huis waar toch een andere sfeer hangt dan in de "grote" backpackers hostels. Maar ook deze plek moet een keertje verlaten worden.

De snelbus genomen naar Auckland omdat ik vanuit daar met de Stray bus een aantal plaatsen zou gaan bezoeken. De bus is een hop on hop off bus dus je kan zelf bepalen waar je wel en waar je niet langer wilt verblijven. Omdat het tussen kerst en oud op nieuw rustig is qua toeristen die zich verplaatsen begonnen we met een kleine groep. Super leuke mensen en tijdens dag 1 mooie wandelingen gemaakt en wederom is de verplaatsing zelf al vol met mooie uitzichten. In Hahei waar we verbleven hebben ze hotsprings die je zelf moet graven tijdens laag water in de zee. Helaas viel ons laag water om 12 uur 's nachts. Maar wij natuurlijk niet voor 1 gat gevangen wij rond 11 uur op weg naar het strand, kuil gegraven en genoten van de hotspring (soms wel veel te heet maar och).

De volgende dag weer met zijn alle de bus in om naar Raglan te gaan en daar kerstavond en 1e kerstdag door te brengen met andere Stray bus reizigers. Het hostel is in een regenwoud met geweldig uitzicht. Alleen het weer is echt slecht. Volop regen en te koud voor de tijd van het jaar!

Op kerstavond heb ik mijn kookkunsten maar eens uit de kast gehaald en heerlijk italiaans gekookt voor 8 personen (jawel Cole het wordt nog eens wat met mij!). Het voorafje (een heerlijke salade) werd door een medereiziger in elkaar geflanst en het toetje... ijs met chocolade was niet al te moeilijk. 's avonds onwijs gelachen door met zijn alle the flying fox (soort tokkelen vanaf een heuvel) uit te proberen. Ook de gitaar werd uit de kast gehaald en er werd volop gezongen (kan wijn dit veroorzaken?).

De volgende ochtend begon heel goed met mooi weer maar helaas was dit van korte duur. Heerlijk gerelaxt en rond 4 uur 's middags begon het "kerstmaal". Alle "bewoners" hadden 12 NZD (zo'n 6,5 euro) betaald en de eigenaren hadden zich onwijs uitgesloofd. Al vanaf 11 uur 's ochtends werd er volop gekookt en gedaan en het resultaat was erg goed moet ik zeggen. Kalkoen is het DE kerstmaaltijd dus dat stond nu ook op het menu samen met ham, lam, onwijs veel soorten groenten, aardappelen enz. Ook deze avond werd afgesloten met de nodige zang en gitaarmuziek!

De dag erna was weer een reisdag met alle andere Stray reizigers. Op weg naar Rotorua. Een leuke plaats maar het stinkt er erorm naar rotte eieren. Dit komt omdat de plaats vergeven is van zwavel bronnen. Onbegrijpelijk dat mensen daar kunnen wonen. 's avonds een hangi gegeten bij een Maori familie. Dit is hun traditionele gerecht. Wat er precies inzit willen ze niet kwijt maar echt lekker vond ik het niet. Ook volop vragen kunnen stellen over hun leefwijze en hun geschiedenis. Echt super interressant. Sommige van ons hadden ook gekozen om met een Waka (een van hout gesneden soort kano) te varen. Gelukkig koos ik hier niet voor want de algemene mening was dat dit dus echt een veel te dure optie was. Maar doordat zij deze tocht wel maakte konden wij het begin meekrijgen van hoe en wat een Waka is.

De volgende dag zouden wij in Rotorua blijven om naar Whakarewarewa te gaan. Dit is een Maori dorp waar ook volop modder en zwavel bronnen zijn. Daar ook een show bijgewoond met de traditionele Haka. Dit is een krijgers dans die alleen door mannen wordt uitgevoerd om de "vijand" te imponeren. In de heet waterbronnen koken ze ook mais. Hebben we geproefd en ik moet zeggen.... smaakte prima. Daar toch zo'n kleine 4 uurtjes rondgelopen.

De heenweg hadden we tevoet afgelegd omdat het eindelijk weer super weer was (wat natuurlijk inhield dat ik 's avonds de nodige zon voelde op mijn huid). Dit was zo'n half uurtje maar de terugweg wilde we toch eigenlijk wel met de bus. Wij wachten en wachten. Na een uurtje zijn we toch maar gaan lopen en na een 10 minuutjes lopen een taxi aangehouden. In deze taxi hoorde we het schrikwekkende nieuws over de watervloed in Azie. Dan merk je echt pas hoe weinig nieuws je meekrijgt. En omdat ik toch in de meeste landen geweest ben en vooral op Sumatra wat locale bewoners beter heb leren kennen greep het me behoorlijk aan. Wij natuurlijk direct internet opgezocht en alles gelezen. Helaas kom je er dan ook achter dat het nieuws sneller naar je achtergrond verdwijnt dan je misschien zou willen want na het internet gingen we de Maori kerk bezoeken. Daar ga je dan weer op in alles wat je ziet. Natuurlijk wel even een kaarsje opgestoken voor iedereen!

's avonds gegeten in een Irishe pub met een Ier uit Noord Ierland. Deze avond hebben we heel wat te horen kunnen krijgen hoe het leven daar is. Mijn god ik wist niet dat het daar toch nog altijd zo "rommelde". Heel interressant moet ik zeggen.

De dag erna weer met zijn alle de bus in om naar Taupo te gaan. Onderweg weer de nodige sight seeing stops gemaakt (door ons Kodak stops genoemd) en iedereen die ging Skydiven aangemoedigd! Zelf niet gesprongen maar wel mogen genieten van de andere.

's avonds met zijn alle van een genoten een soort "afscheids" bbq. Iedereen met wie ik nl. het meeste optrok gingen door en ik zou de volgende dag starten met een East Cape tour (jawel met de Kiwi experience). Ik was niet zo voor de Kiwi ex. maar de groep was klein, leuk en niet al te jong, de gids aardig en wist veel dus het viel gelukkig allemaal mee (normaal zijn de deelnemers nl. heel jong en alleen maar in voor dronken worden in de kroeg). Avond 1 verbleven in een homestay aan de zee. Dit is anders dan een hostel omdat de eigenaren een aantal kamers verhuren in hun huis dus je neemt deel aan hun "gezinsactiviteiten".

De volgende dag vertrokken op weg naar het uiterste oostelijke puntje van NZ. Het weer was wederom super slecht dus de langere wandelingen werden geschrapt en vooral binnenactiviteiten bezocht. 's avonds verbleven we in een farmstay (hetzelfde als een homestay maar dan op een boerderij). Geen tv dus volop gebruik gemaakt van de tafeltennis tafel, de pool tafel en de speelkaarten.

De volgende ochtend zijn een aantal gaan paardrijden. Nou mij niet gezien op zo'n groot beest. Achteraf maar goed ook want iedereen had enorm veel spierpijn de daarop volgende dagen want op het strand rijden zonder ervaring valt toch wel wat tegen. Zelf heerlijk rondgekeken op de boerderij en gerelaxt. Daarna op weg naar Gisborne waar we oud op nieuw zouden vieren.

Een geweldig uitzicht vanuit het hostel. Alleen de weg lag tussen het hostel en het strand in! Daar oudjaarsavond begonnen met een bbq, een drankje en daarna "de stad" in. Helaas weten de inwoners van NZ niet helemaal hoe je het gezellig moet maken in de bar want de muziek was of niet aanwezig of amper hoorbaar. Maar na wat rondlopen vonden we een kroeg waar een band speelde dus daar blijven hangen. Net voor 12 uur naar de klok op het plein om daar met iedereen het nieuwe jaar welkom te heten. Natuurlijk daarna weer de kroeg opgezocht maar helaas om 3 uur sloot deze al. Toen moesten we terug naar het hostel zien te komen (7 km verder op)...

Taxi's rijden er niet zo veel dus tja dan maar beginnen met lopen. Na ongeveer een half uurtje stopte eindelijk een taxi op ons stopteken! Maar met 10 man in 1 taxi... dat ging niet. Dus die taxi 3x op en neer en voor we er allemaal waren was het zo'n half 5. Het duurt dan nog maar een uurtje voordat je als een van de eerste de zon op ziet komen op de eerste dag van een nieuw jaar.... dus zo gezegd zo gedaan. Rond 6 uur pas het bed in om daar 3 uur later weer uit te komen om door te reizen naar Napier.

In Napier de gevangenis in gegaan. Het is echt super tof om dit mee te maken. Het is een hostel nog in de staat van een gevangenis. Er worden elke dag ook 2 toeren verzorgt die de geschiedenis vertellen. Morgen gaan we die maar eens doen.

Vandaag de stad verkend. Mooie art deco stijl gebouwen. Het schijnt de meeste art deco gebouwen van de wereld te hebben. De ene nog mooier dan de andere dus wie een liefhebber hiervan is..... ga naar Napier NZ!! Verder is het super weer (jawel de zon laat zich eindelijk zien!) en konden we genieten van de zee. Zwemmen is onmogelijk door de gevaarlijke golven en het bloedhete zwarte strand (van stenen) maar de parken zijn een goed alternatief!

Jullie zijn weer even bij. Je ziet de feestdagen waren super gezellig al is het wel anders dan thuis. Niet echt te vergelijken met elkaar. Ik hoop dat jullie het ook leuk en gezellig hebben gehad!

Helaas begint nu het aftellen voor mij. Nog 27 dagen en dan is mijn avontuur voorlopig ten einde. Voor nu wens ik jullie een geweldig 2005 en tot (waarschijnlijk) op een bounty eiland in Fiji!!

Nicole

• 02 Januari 2005 - 11:18

Frank Esther En Maik:

He meissie
    Voor jou ook n Happy new year met veel lol, leuke mannen! en veel reizen en gezondheid!!!!!!!!!!
    Kus uit sneek