Noorden van Thailand - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Nicole Plas - WaarBenJij.nu Noorden van Thailand - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

Noorden van Thailand

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

04 Mei 2004 | Nederland, Amsterdam

Waar was ik gebleven? Volgens mij zat ik de vorige keer nog in Aytahaja (of hoe
je het ook mag schrijven, in ieder geval de oude hoofdstad van Thailand). Daar
ben ik nog 1 dag gebleven om rond te fietsen en ben daarna (met de trein) terug gegaan naar Bangkok. Een nachtje doorgebracht in het "vertrouwde" hostel. 's avonds naar een Thai box wedstrijd geweest met kamer-genootjes. Nou weet ik echt helemaal niets van alle regels maar alleen die opgewonden thaitjes bekijken is al een must. Dat gokt maar en dat schreeuwt volop. Wie ooit geschreven heeft in de lonely planet dat Thaise mensen hun temperament niet verliezen is waarschijnlijk nog nooit daar wezen kijken.

Afijn. De volgende ochtend het vliegtuig (kost hier bijna niets!) genomen naar
Chang Rai. Daar een hostel gevonden en een toer voor de volgende dag geboekt.

Tijdens de toer naar the Golden Triangle geweest. Dit is het punt waar Loas,
Thailand en Myamar samenkomen. Ook de Royal Garden bewondert (staat vol Nederlandse bloemen!!), een aantal tempels bezocht, een apen cave bekeken en zo
de dag doorgekomen.

De volgende dag wilde ik met de boot van Tha Thon naar Chang Rai. Na een
bustocht van 2,5 uur en nog eentje van 1 uur aangekomen bij de boot. Blijkt dat er niet genoeg water in de rivier is om de boottocht te maken!! Tja dan sta je daar dus he. 3,5 uur in een te warme bus gezeten om te horen dat je weer op dezelfde manier terug kan. 1 troost ik was zeker niet de enige! Met een
Amerikaans en een Schots meisje de bussen terug genomen naar Chang Rai.
Bij aankomst kregen we een onwijs leuke folder over een guesthouse in een dorp
boven op de heuvel. Julianne (Amerikaanse) had hier al over gelezen in
de lonely planet en wilde daar graag heen. Mij leek het ook wel wat en Barbara
(Schotse) was zo overgehaald. Echter 1 "probleem". We konden de volgende middag pas om 4 uur worden opgehaald wat voor Julianne geen optie was aangezien
zij de dag erna een vlucht had naar Bangkok. Plan 2 zouden we maar gaan uitvoeren....

De bagage 's ochtends bij het kantoor van het guesthouse in Chang Rai achterlaten, de boot van Chang Rai naar de hot springs nemen en vanaf daar de heuvel oplopen. Men had verteld dat dit goed te doen was (niet te stijl en zo) en maar 1 uurtje zou duren...... De volgende dag vol goede moed de boot genomen en na ongeveer 1 uurtje (en 2x vastgelopen te zijn ivm de lage waterstand) aangekomen bij de hot springs (warm waterbronnen). Daar begonnen aan de
klim!!!
Tjeetje het was echt afzien. Volop zon (totaal geen schaduw te bekennen), maar 1 liter water (moet genoeg zijn voor 1 uur lopen!!), en zeker 2 uur gelopen!! Wel super mooie omgeving maar dat nam niet het zweten en afzien weg!! Eenmaal boven aangekomen in het guesthouse bleek het inderdaad zo leuk en mooi te zijn als op de folder. Na een korte bijkom pauze zijn we naar de watervallen
daar gelopen (duurde gelukkig maar 10 minuten nmaar was wel enorm stijl). Echt
geweldig!! 's nachts kon je het water ook horen stromen zo weerklonk het in de
bergen. Ik zou er ook maar 1 nachtje blijven (net als de andere 2) maar besloot er nog maar een dag en nacht aan vast te plakken. Het was er zo relaxt!
Toch komt er natuurlijk ook voor mij een tijd van vertrek en na 2 nachten 's ochtends om 9 uur met iedereen (niemand bleef meer) achter op de truck naar het busstation beneden gereden. Daar is iedereen weer zijn eigen weg gegaan.

Ik heb de bus naar Chang Mai genomen. Zou met airco zijn (daar betaal je ook voor) maar die blies alleen maar hete lucht waardoor de reis een grote zweet partij is geworden. Maar eenmaal aangekomen in Chang Mai een super leuk guesthouse gevonden. Daar een aantal nederlandse meiden ontmoet en met
Lisette een kookcursus (jawel!!) geboekt voor de dag erna. En zelf ook nog een
drie daagse toer geboekt om de omgeving te gaan verkennen. Deze toer start op
1-5!!

's ochtends werden we opgehaald om eerst naar de markt te gaan om alle ingredienten te kopen en daarna het "echte" werk. De thaise keuken is (als je alle ingredienten kan vinden) echt een makkelijke keuken. Het gerecht wat de langste bereidingstijd nodig had duurde (jawel) 7 hele minuten!!

De eerste dag van de drie daagse toer is aangebroken. 's ochtends om 08.30 uur
werd ik opgehaald om te worden toegevoegd bij de groep.

We zijn wezen bambooraften wat niet echt
spectaculair was ivm de (wederom) lage waterstand, olifant rijden, watervallen
bezocht (bleek er ook weer 1 van droog te zijn na een klim van 1 uur!!!), hoogste berg van Thailand met de Royal tempels bezocht, een slangenfarm, de long neck mensen, een ander dorp met bewonders die oorsprongelijk uit Tibet komen en natuurlijk heel veel mooie uitkijkpunten en vooral heel veel mooie natuur onderweg. Al met al een zeer geslaagde toer.

Het volgende land gaat Laos worden en ik hoop daar 7 mei aan te komen (Luang Pabang).

Tot in Laos
Nicole

• 04 Mei 2004 - 15:53

Petra Nibbeling:

He, Nicole
    Heb net je mailtjes ontvangen. Echt super wat je daar allemaal meemaakt. En deze site is ook echt geweldig.
    Doeg tot mails
    liefs petra

• 16 Mei 2004 - 21:08

Tante Willy:

hoi nicole,Wat geweldig, wat jij allemaal meemaaktgeniet er van,want dit komt nooit meer terug Ik heb genoten van je reisverslag.Hartelijke groeten en tot schrijfs.tante willie

• 16 Mei 2004 - 21:27

Willie De Jager:

lieve nicole, met veel plezier je verslag gelezen, met teet naast me.wat mooi toch dat je dit allemaal kunt beleven.ik zal je reis zeker blijven volgen.wat ben jij dapper zeg! dat doen je er niet veel na.Een kus en tot wederhoren.Willy