Van noord naar zuid Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Nicole Plas - WaarBenJij.nu Van noord naar zuid Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

Van noord naar zuid Vietnam

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

05 Juni 2004 | Vietnam, Hanoi

Jawel daar ben ik dan (eindelijk) weer eens. Ik was blijven steken in Laos (letterlijk en figuurlijk). Ik was nl. van plan om maar 1 dag in Vientiene te blijven 's avonds om 17.40 het vliegtuig te nemen naar Hanoi maar wat is er gebeurd..... Sta bij de incheck balie om in te checken blijk ik een visum voor Vietnam van te voren te moeten hebben geregeld... Mij was verteld dat dit te verkrijgen was op het vliegveld van Hanoi!!!! Kon dus weer mijn spullen pakken, de vlucht gaan verzetten en terug naar het guesthouse!!! Nog een dag langer in dat weinig zeggende "gat". Maar dit hoort er nu eenmaal bij dus de volgende ochtend (voor veel geld!) een visum gehaald en 's avonds een nieuwe poging gedaan om het vliegtuig naar Hanoi te nemen. En zowaar..... het lukte!!!

Aangekomen in Hanoi kreeg ik een ware cultuur shock!!! Mijn god wat een stad. Eindelijk (na 35 jaar!!) weet ik waarom er toeters, groot licht ed op een auto zitten! Deze worden continue gebruikt in Vietnam. Niet te geloven wat een gaos!!! En het rare is (effe afkloppen) ik heb nog geen ongeluk gezien en/of meegemaakt maar er wordt gereden als gekken! Het hotel (stel je hier niet te veel van voor) had gezorgd voor een taxi op mijn verzoek dus dat was erg luxe. In het hotel een toer naar Sapa (een mooie plek in het noorden) geboekt voor de volgende avond.

De dag zelf doorgebracht met rondlopen (en "gek" worden van al dat getoeter en om de 10 seconden vragen of je een moter taxi wilt) en dingen bezichtigen. Helaas is het merendeel dicht op vrijdag dus dat schoot lekker op! 's avonds de avond trein genomen naar Sapa om daar 's ochtends aan te komen en op trekking te gaan. Echt super mooie omgeving daar en eindelijk zie je inderdaad de beelden zoals iedereen deze kent van de televisie (het bestaat dus echt!!!). 's avonds een bar wezen "onveilig" maken en de volgende dag weer 3 uur heen en 3 uur terug in een bus gehangen om naar een markt te gaan in Bac Ma (of zoiets). Leuke kleurrijke markt. Ook de weg ernaar toe was enorm mooi! 's avonds weer de trein naar Hanoi genomen om daar om 04.00 uur 's ochtends aan te komen. Wat is deze stad dan heerlijk rustig (oke na 1 uur is die rust weer totaal verdwenen maar toch).

Deze dag mijn foto's laten ontwikkelen voor 2,5 US dollar (ja ja en een super kwaliteitje!!) per rolletje en aan het meer "gehangen". De volgende dag werd ik 's ochtends al weer vroeg opgehaald om 3 dagen naar Halong Bay te gaan.

Halong bay is super mooi alleen verpesten de vietnamezen het weer met van alles en nog wat. Die lui snappen echt niets van wat de toeristen willen (bleek al wel wat in Sapa maar toch). Gaan we een kei mooie cave bezoeken hebben ze er een soort Efteling van gemaakt met allerlei gekleurde lampen!!!! De gids was echt super trots op de cave maar wij allemaal vonden het maar een kermis. 's nachts op de boot overnacht. Wel bezoek van de politie gehad want het slapen op de boot bleek super illegaal te zijn! De volgende dag moest er dus weer smeergeld betaald worden (daar weten ze hier nl. nogal raad mee). Janine en Koen zijn de dag erop weer terug gegaan en ik ben met de rest een dag op het eiland gebleven om daar een klim te maken en de rest van de dag ons stierlijk te vervelen (wisten we natuurlijk ook niet van te voren....). De volgende dag zijn ook wij allemaal teruggegaan. Welliswaar allemaal opgesplitst (hebben ze een enorm handje van. Ik ben nl. in deze 3 dagen voorzien van 7 verschillende gidsen en 7 verschillende groepen! Hield overigens niet in dat ik de rest van de eerste en leukste groep niet zag want iedereen komt op de zelfde punten weer samen). Direct na terugkomst in het hotel in Hanoi de bus genomen naar Hue. Een nachtelijke rit van 14 uur!!! Mijn god wat een eind. Maar 's ochtends liep ik Koen en Janine al weer vroeg tegen het lijf (iedereen maakt hier nl. hetzelfde rondje dus je ontmoet elkaar continue). Samen met hun naar de citadel en de tunnels geweest. Deze tunnels zijn gebruikt tijdens de vietnam oorlog. We zijn ook in deze tunnels geweest. Erg indrukwekkend hoe mensen hier 6 jaar! in kunnen verblijven. Na 20 minuten was ik al blij weer onder de hemel te staan.....

De terug weg was een hele klus. Onze taxi chauffeur (bijnaam door ons gegeven... Ed) zag niets!!! Zal wel nachtblind zijn maar het was eigenlijk gekkenwerk maar we hebben echt enorm in een deuk gelegen om van alles en niks. Gelukkig heelhuids teruggekeerd in Hue!!!!

De volgende dag werden we alweer door de bus opgehaald om naar Hoi An te gaan. Weer een rit van 7 uur!!! Hoi An is (tot nu toe dan) het leukste dorp in Vietnam!!!! Klein en super gezellig! Ook de bouwstijl is enorm afwijkend van de rest! Hier Clare en Elizabeth (ook van de toer in Halong Bay) tegen het lijf gelopen en daar de komende dagen de avonden ook mee doorgebracht! Je kon hier nl. heerlijk eten maar ook onwijs (oke maar tot middernacht) gaaf stappen.

In Hoi An kun je kei goedkoop kleding laten maken. Dit is dan ook volop gedaan. Verder hebben we er China Beach bezocht. Op verzoek van mij omdat ik de serie jaren gevolgd heb en wel eens wilde zien hoe het er in het echt uitzag. Nou net als in de film!!! We waren de enige op het strand dus dat was extra luxe!

Ook nog een dag op een strand dichterbij gehangen (ook erg relaxt maar wel drukker bezocht) en daarna weer een nacht (12 uur) in de bus gehangen om in Nha Trang te komen. Wat was dat een tegenvaller!!! Het zou DE badplaats van Vietnam moeten zijn! Nou voor de Vietnamezen misschien maar wij vonden het niets vergeleken bij Hoi An. Maar toch 2 dagen daar op het strand gehangen en 1 ochtend heerlijk gesnorkeld in super mooie koraal riffen. Helaas geen duiken voor mij want door de geweldige airco in het hotel was (en ben) ik verkouden en kan er helaas dus niet gedoken worden. Volgende keer maar weer!

Vanochtend (het wordt saai maar toch) weer 7 uur in de bus gehangen. Echt een k.t rit. De eerste 3 uur waren super. 2 stoelen pp maar na de rust zat de bus overvol met mensen en bagage!!! Maar ach wat is 4 uur tussen rugzakken hangen....... Afijn. Aangekomen in Dalat word je doodleuk welkom geheten en direct daarachteraan wordt vermeld dat alle hotels vol zitten ivm de vakantie van de vietnamezen!!!!!! Tja wat doe je dan.... Dan pak je je rugzak, ploft neer in een restaurant en beslist even wie er op zoek gaat naar toch nog een plekje. Koen voelde zich daar wel toe geroepen en sprong achter op de brommer om te gaan zoeken. Zowaar een kamer gevonden en nog schoon ook!!!! Er waren nl. nog wel 3 slaapplaatsen vrij op slaapzalen maar vraag niet hoe het er daar uitzag!! Maar zo zie je maar weer voor alles komt een oplossing.

Tijdens het wachten zijn Janine en ik aangesproken door de hier alom bekende Easy Riders. Dit zijn moterhelden die mensen aanbieden de omgeving te laten zien vanaf de moter (zij rijden en wij achterop). We hadden er al veel over gehoord en gelezen en Koen had er al een in Nha Trang ontmoet dus voor morgen maar een toer afgesproken. Ben zeer benieuwd want als dit leuk is en goed bevalt gaan we misschien verder met hun door Vietnam!!!! Lijkt en klinkt super dus we zijn er alle drie voor in met een aantal voorwaarden. We willen nl. nog 4 dagen in een klein plaatsje aan witte stranden doorbrengen en dan is de vraag of zij doorbetaald moeten worden of niet (wij doen dat uiteraard niet natuurlijk als goede Nederlander!!). Duur zijn ze niet hoor maar om nou 10 US dollar te betalen voor niets is ook weer zoiets.

Tot in Cambodja
Nicole

  • 09 Juni 2004 - 15:49

    Willy De Jager:

    good morning vietnam!!!!!!
    nou, nou, ik sta steeds weer ppaf!.wzt ben je toch een ondernemende tante. Je doet zo wel enorm veel ervaring op. geweldig. Heel veel groeten van Willy.een goede reis verder

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

De wereld is geweldig!! En daarom reis ik graag en ontdek ik van alles.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 212816

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 30 Augustus 2011

West Afrika

07 April 2008 - 13 November 2010

allerlei mooie reizen!

07 Juni 2007 - 04 April 2008

Zuid Amerika

31 Januari 2005 - 06 Juni 2007

reisjes tussendoor

02 Januari 2004 - 31 Januari 2005

Oost Afrika, Azië, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji

01 Oktober 2011 - 30 November -0001

Op weg naar een nieuw thuis...

Landen bezocht: