De hoofdstad van Spanje is..... - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Nicole Plas - WaarBenJij.nu De hoofdstad van Spanje is..... - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

De hoofdstad van Spanje is.....

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

28 Juni 2010 | Spanje, Madrid

Na anderhalf uur vertraging en in het vliegtuig hangen stegen we op om 2,5 uur later in het warme Madrid aan te komen. Wat hier direct opvalt, is dat er een groot metronetwerk is. Wel 3x overstappen voor ik kan gaan lopen door de straten om het hostel te zoeken. Wat ook opvallend is zijn de vele Zuid Amerikaanse immigranten. Het lijkt er even op of ik terug ben in Peru of Ecuador… maar het is toch echt Madrid.
Het hostel is heel goed gelegen. Naast plaza de mayor wat absoluut een mooi verzamelplein is. Maar eten en drinken hoef je er niet te doen. Het is er duur en niet lekker… maar rond half 4 had ik toch wel dorst en wilde het zelf ervaren… nou het was duur en niet lekker… dus dat was eens maar niet weer. Heerlijk gaan slenteren door de straten. Het is drukkend warm wat niet veel goeds voorspeld. En inderdaad na heerlijk slenteren, zit ik in het mooie park mensen te kijken en jawel…. De eerste regenbui komt over me heen! En dat terwijl ik weet dat het in Nederland ook mooi, zonnig en warm is maar vooral wel droog… Misschien heb ik wel patent op regen in Spanje?
Maar door de regen ga ik het eerste beste café in en wat blijkt.. vanavond voetbalt Spanje! Zo oranje als het bij ons is zo geel en rood is het hier zeker niet maar er is wel sfeer al mag ik niet aan een tafeltje blijven zitten omdat dit door 4 man/vrouw bezet moet worden!! Nou vraag ik je! Dit is echt de allereerste keer dat me dit overkomt… Niet getreurd, hup op weg naar het hostel want vanaf het balkon kan ik ook alle sfeer ed volgen als blijkt dat de tv op mijn kamer het niet doet en via internet kijken kan ook al niet omdat de NOS alleen de rechten voor Nederland heeft gekocht…. Nou dan maar via het geluid van de menigte… twee keer klinkt er gejuich en een keer een kreet dat zal duiden op 2-1 maar ach ook Spanje was al door…..
En dan word ik wakker en kijk uit het raam… bewolkt! En dat terwijl ik weet dat het in NL mooi weer is… maar het is gelukkig maar van korte duur. Het zal een hete dag blijken te worden. Omdat ik maar 2 volle dagen hier ben besluit ik om de toeristenbus te nemen. Eerst wandel ik op mijn gemak door de straten op zoek naar een panaderia (bakkerij) voor mijn ontbijt. Bij Starbucks een kop thee en hup een van de mooie groenstroken in om te ontbijten. Ik blijk niet de enige te zijn met het idee om deze bus te nemen want hij is goed vol. Heerlijk vanaf de bovenste etage van de dubbeldekker door Madrid… wat een genot! Ik laat me afzetten bij het paleis en vergaap mij aan alle pracht en praal. Hoe komt het toch dat al die koningen zichzelf zo verrijkt hebben! Foto’s mogen niet gemaakt worden. Of dit nu is om alles te beschermen of om niet te laten zien dat het echt over de top is weet ik niet…. Maar er is zoveel bewaking dat je je camera echt wel in je tas laat zitten. Na 2 uur vergapen stap ik weer de zon in om rond te banjeren. Wat is het een geweldige stad. Mooie gebouwen, fantastische tuinen/parken en relaxte inwoners. Wat wil ik nog meer. Na uren rondlopen, bewonderen van allerlei mooie panden, genieten van de optredens van de straatartiesten kom ik moe aan in het hostel en plof op het balkon voor het lezen van mijn boek.
Op zondag mag je 2 dingen niet missen in Madrid zegt de Marco polo gids… De vlooienmarkt en flaneren in het beroemde park. Dus ik op weg naar de vlooienmarkt. Het zoeken naar 2e hands spullen wordt pas gemakkelijk als ik eerst alle nieuwe spullen voorbij ben gelopen. Maar ik vind een set grappige ansichtkaarten en vind de ochtend geslaagd. Op naar het park. Onderweg stuit ik op een demonstratie. Niet geheel duidelijk waar dit over gaat… een kilometertje verderop stuit ik op mensen die staan te wachten. Waarop vraag ik. Op onze koning… nou daar wil ik ook wel even voor wachten. En jawel na 15 minuten komen ze naar buiten. Koning en koningin van Spanje zo dichtbij. En de Spanjaarden klappen en zwaaien terwijl de koning en koningin op aanraak afstand de auto instappnen. Mijn zondag kan niet meer stuk!
Dan eindelijk verder naar het park…Tja daar is het dan al behoorlijk druk. Na een kleine 1,5 uur wandelen rond een meertje waar Spanjaarden met bootjes op varen (wat je eraan vindt…) strijk ik neer en voor ik het weet zit ik tussen de handelaren en vraagt men aan mij wat de oorbellen kosten… Maar het blijkt allemaal illegaal te zijn want zodra de politie in het zicht komt waarschuwen de verkopers elkaar en grijpt iedereen zijn spullen op en loopt quasi rond. Men is hier op bedacht want de waar ligt op een laken met aan alle hoeken touw bevestigd. Het touw komt samen in het midden van het laken en vormt zo een takel om alles op te vangen in het laken zodat men snel weg kan komen. En als de politie dan weer uit het zicht is gewoon weer opnieuw alles netjes neerleggen tot de politie weer in aantocht is. Dit is gemiddeld rond de 10 minuten…. Je moet dus wel wat over hebben voor je winst.
Ook de kunstenaars zijn meer dan vertegenwoordigd. Echter zij mogen blijven… zolang men maar alleen eigen gemaakte waar verkoopt… of dat mooi is… ach smaken verschillen. Na heerlijk mensen kijken en alles gadeslaan vertrek ik richting plaza mayor. Het plein van Madrid. Ook hier zijn volop artiesten bezig. Ongevraagd word ik getrakteerd op zangkunsten. Eindeloos om de 5 minuten dezelfde nummers zingen. Want meer repertoire is niet aanwezig. Onder het genot van een broodje ham (uit het musea del jamon) en een pespi light laat ik alles over me heen komen Het is heerlijk weer (muv een buitje) en ’s avonds zijn de stenen nog warm van de zon overdag. Wat kan een mens nog meer verwachten?

Ontbijten doe ik in het park in de schaduw want de dag is heet begonnen. Ach de laatste uurtjes maar even genieten van mijn boek in het park. Net voordat ik weer wil vertrekken om richting het vliegveld te gaan spreekt een vreemde man mij aan. Of ik spaans spreek.. nou nee niet voor hem want ik weet het zo net niet. Dan vraagt hij in zijn beste Engels waar ik vandaan kom… Holanda… o getrouwd (in het spaans)? Ik doe net of ik het niet versta. Spreek je geen spaans? Eh nee… nou of ik sex wil (dat is tenslotte in alle talen hetzelfde) en maakt daarbij een wereldbekend gebaar… nou nee bedankt… Hij zoekt een boom op en slaat dan maar de hand aan zichzelf… Dat ik dit nog teweegbreng op deze leeftijd :) Ik pak mijn rugzak en verdwijn richting vliegveld.

  • 29 Juni 2010 - 07:00

    Nicole:

    Ha Niek,

    denk je alles meegemaakt te hebben en dan zo'n afscheid ha ha!! Zie het helemaal voor me.

    Tot vanavond.
    Doei
    Nicole

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

De wereld is geweldig!! En daarom reis ik graag en ontdek ik van alles.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 690
Totaal aantal bezoekers 212522

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 30 Augustus 2011

West Afrika

07 April 2008 - 13 November 2010

allerlei mooie reizen!

07 Juni 2007 - 04 April 2008

Zuid Amerika

31 Januari 2005 - 06 Juni 2007

reisjes tussendoor

02 Januari 2004 - 31 Januari 2005

Oost Afrika, Azië, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji

01 Oktober 2011 - 30 November -0001

Op weg naar een nieuw thuis...

Landen bezocht: