Voetbal kijken in Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Nicole Plas - WaarBenJij.nu Voetbal kijken in Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

Voetbal kijken in Berlijn

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

06 Juli 2010 | Duitsland, Berlijn

Na een spannende voetbalwedstrijd Nederland tegen Brazilie kon ik met een gerust hard het vliegtuig instappen om bij de zuiderburen te gaan kijken... Om half 1 's nachts kwamen we in het hotel aan. De kamer bleek een sauna en aangezien er nog geen avondeten was genuttigd zijn we maar weer de straat op gegaan en heerlijk tapas gaan eten bij het restaurant om de hoek. Uiteraard werd de voetbalwedstrijd en de wedstrijd van zaterdag (Duitsland - Argentinie) volop besproken. In de hoop dat de warmte wat minder was werd toch rond half 3 de kamer opgezocht.

Na een heerlijk ontbijt op weg naar de toeristenbus om rond te rijden en een indruk te krijgen van Berlijn. Wat een uitgestrekte stad! En wij maar denken dat we alles konden lopen... Maar oud en nieuw wisselde elkaar af. Tenslotte is 70% van Berlijn platgebombardeerd geweest dus is er veel nieuwbouw modern en replica's te zien. Zo kom je direct langs alle bezienswaardigheden en waren we mooi op tijd om bij onze spaanse vrienden voetbal te kijken. Een super wedstrijd wat resulteerde in winst voor Duitsland... nou de feestvreugde liet niet lang op zich wachten.... na het eindsignaal kwamen de eerste toeterende auto's al voorbij evenals de mensenstroom. Na 3 uur adembenemend te hebben gekeken en te hebben gesproken met voetbalkenners (schijnbaar zien ze direct dat we Nederlanders zijn) zijn we maar gaan lopen op zoek naar een leuk en lekker restaurant.

Alsof we niets anders konden vinden bleken we weer gekozen te hebben voor een tapas bar... welliswaar aan de hele andere kant van de Kurfurstendamm (en die is 3,5 km lang) maar toch weer een spaans tintje... We hadden geluk.. het was coctail happy hour (5 uur lang..) en daar heb ik dan ook heerlijk gebruik van gemaakt :) De avonden zijn warm te noemen dus je waant je niet in Duitsland. Meer in Spanje, Italie of dat soort landen.

Zondag stapte we weer op de toeristenbus. We mochten 2 dagen voor de prijs van 1 omdat de bus op zaterdag eerder stopte ivm het voetbal. We stapte uit bij een van de mooie bezienswaardigheden en liepen naar het verzamelpunt voor een 4 uur durende wandelroute onder begeleiding van een gids. Jeetje wat heb ik veel geleerd... In deze 4 uur kom je echt alles te weten over de afgelopen 800 jaar!! Alle bezienswaardigheden in het voormalig oosten worden besproken en uitgelegd. Ook veel info over voor de oorlog en erna... Echt een aanrader! Na 4 uur waren de voeten toch wel moe dus op naar een restaurant. Deze keer zowaar (we hadden er nu op gelet) geen tapasbar. Maar heerlijk Italiaans... helaas worsten en schnitzels zijn niet aan ons te slijten :) Onder het genot van een drankje evalueerde we de dag.

Maandag zou shopdag worden. Bij KaDeWe kun je uren dwalen. Wat een mega warenhuis. En dan die 6e etage!! Wat een genot. Alleen maar etenswaren. 1200 verschillende kaassoorten en nog meer worstensoorten dan je je kunt voorstellen. Met de nodige aankopen de koffers opgehaald. Proppen was gelukkig niet nodig want 1 koffer zou ingecheckt worden en deze was nog redelijk licht en leeg....

Zo sloten we 3,5 dag Berlijn af. Mooie stad met veel historie maar weinig (voor mij dan) aantrekkelijke gebouwen. Als je van moderne architectuur houdt moet je er zeker heen maar houd je net als ik van oude gebouwen... tja dan ben je snel klaar. Maar het is wel een stad die een bezoek waard is. Ik houd er dan ook, zeker door het gezelschap, leuke herinneringen aan over!

• 14 Juli 2010 - 19:56

Sharona:

Ha globetrotter!

Leuk om je verslag weer te lezen. En een mooi gebouw hierboven trouwens.

Tot snel!

Liefs mij