Maleisie - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Nicole Plas - WaarBenJij.nu Maleisie - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

Maleisie

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

03 Augustus 2004 | Maleisië, Kuching

We verbleven in Melaka tijdens de laatste mail. Daar veel rondgelopen wat veel Nederlandse invloeden blijkt te hebben. Een leuk stadje waar je zeker een volle dag heerlijk kunt rondlopen. De dag erna zijn we met de bus weer terug naar Kuala Lumpur gegaan. Een geweldige stad met super hoge en vooral ook mooie gebouwen. De avond van aankomst meteen (net voor de zonsondergang) met de monorail naar de KL twin towers gegaan om daar een geweldig overzicht over de stad te hebben van zowel overdag als tijdens de zonsondergang als bij avond!! 3 vliegen in 1 klap! We waren natuurlijk niet de enige maar ach dat mocht de pret niet drukken.

De volgende dag door KL gelopen en vele dingen bekeken. Tevens een reis voor 2 dagen naar Taman Negara geboekt. Dit is een nationaal park waar je veel kunt wandelen in geweldig mooie natuur. De volgende dag met de bus en boot die kant opgegaan. Wat een hele dag in beslag nam. Daar rond 5 uur aangekomen, guesthouse gevonden, gegeten en 's avonds op "avond safari" geweest. Niet dat het super veel voorstelde maar het was wel aardig. Niet echt veel "wilde" beesten gezien. De volgende dag het park ingegaan om daar een trekking te gaan lopen. Meer dan geweldige natuur! Ook een tocht over loopbruggen gedaan wat ook mooie uitzichtpunten opleverde (je kunt dan vooral vanaf behoorlijke hoogte naar beneden kijken!). Aan het einde van de middag hebben we een bezoekje gebracht aan de locale bewoners (per toer). Was een beetje een tegenvaller omdat het dorp vol was met toeristen. Neemt niet weg dat het interressant is te zien hoe die mensen leven. Moe en voldaan na een heelijke douche rondgehangen aan de rivier waar ze meerdere restaurants/pubs hadden.

De dag terug naar KL duurde natuurlijk ook bijna de hele dag. Je ziet de afstanden hier zijn toch wel behoorlijk maar tijdens het reizen verveel ik me geen seconde omdat de uitzichten vanuit bus en boot ook heel mooi zijn. Zo zie je toch heel wat van een land! Eenmaal terug in KL daar nog een aantal dagen gebouwen bekeken, geshopt, niets gekocht omdat ik het allemaal mee zou moeten slepen en ik heb al zoveel. Maar echt... als je ergens de dure merken voor weinig geld wilt aanschaffen is KL de juiste plek! Alle ECHTE merken zijn hier verkrijgbaar (de nep zijn door ons nog niet gespot) voor spotprijsjes, en zowaar een happening bij een van de vele shoppingmalls meegemaakt. De minister van Toerisme van Maleisie kwam de grote uitverkoop (jawel tot 70% korting!!) openen. Dit ging samen met veel ceremoniele klederdracht en een ware mode show. Kei leuk om mee te maken. Tijdens deze dagen heb ik mezelf wel een (vroegtijdig) verjaardags cadeau gegeven in de vorm van een digitale camera. Jawel ook ik ben nu dus digitaal! Tot nu toe blijkt dat je hierdoor wel veel meer foto's maakt. Helaas kunnen ze hier de foto's op dit moment niet op cd branden omdat dit niet werkt maar wie weet staan ze de volgende keer wel op de website!

Na een aantal dagen KL verlaten om (voor mij) nogmaals naar Penang te reizen. Daar het visum geregeld voor Jenny en Ben (reis ik mee sinds Melaka) en het halve eiland per bus rondgereisd. De slangen tempel bezocht en nog een giga tempel. Vreemd dat in de landen waar nog zoveel armoede heerst er zoveel geld gestoken wordt in al die tempels.... Op de laatste dag in Penang een Hindoeistisch "feest" in een van hun tempels mogen meemaken. Wat zien die mensen er mooi en kleurijk uit! Heel bijzonder om te worden uitgenodigd voor zo'n "evenement".

Na 2 dagen Penang de boot genomen naar Langkawi. Nou zou dit eiland mooie witte stranden moeten hebben. Helaas heb ik deze niet echt kunnen vinden. Wel zijn we op het strand aangesproken door Afrikanen in geweldig mooie kledij die daar op een of andere conferentie waren. De volgende dag kwamen we erachter dat dit de koning van Swahili was. Toch leuk een koning op het strand te ontmoeten die vraagt waar hij een biertje kan drinken!! Wat ik vooral mis op alle stranden in Maleisiezijn de ligbedjes. Dat hebben ze hier nog niet doorgevoerd. Dat hebben ze in Thailand beter begrepen! En aangezien er ook volop mieren wonen in het zand vind ik persoonlijk het niet echt prettig om daar op een handdoekje plaats te gaan nemen. Maar de locals zwemmen met hun kleding aan en merken er schijnbaar weinig van! Wie weet zijn de aanschaf van bedjes iets voor de toekomst?? Doordat we niet echt konden zonnebaden zijn we als alternatief naar het Aquarium op het eiland geweest wat ook geweldig mooi was. Wel is Maleisie bij uitstek het land voor vis te eten! Iedere avond komen dan ook de heerlijkste vissen op tafel. Vooral garnalen zijn erg in trek!

Na 1 nacht op Langkawi hebben we het vliegtuig genomen naar Kuching op Borneo. Een super leuke stad waar een hele relaxte sfeer hangt. Jenny en Ben gingen op chique en namen een kamer in het Hilton (kost hier rond de 60 euro per nacht per kamer!). Ik natuurlijk niet en vond een kamer in een guesthouse (kost heel wat minder!!). De eerste volle dag in Kuching mijn verjaardag gevierd. Erg veel hebben we er niet aan gedaan hoor. Ik ben heerlijk getrakteerd op gebak in het Hilton. Nou dat gebak was echt heerlijk! Een beetje Bijenkorf idee. Na het rondlopen door het plaatsje en het boeken van een toer heerlijk aan het zwembad gelegen in het Hilton (tja dat is natuurlijk wel erg luxe!) want het was behoorlijk warm die dag. Jenny en ik zijn de dag erop met een toer naar de longhouses gegaan (Ben is hier niet zo voor in vandaar) waar we kennis konden maken met de locale bevolking. Na een busreis van 4 uur en een boottocht van 1 uur stonden we in het guesthouse van de longhouses. Na de "rondleiding" mochten we zelf rondkijken wat weer de nodige leuke contacten opleverde met de kinderen en vrouwen die daar woonde. Toch wel weer erg basic zoals men daar leeft. Ook was er de dag voor onze aankomst een oude vrouw gestorven en kregen wij mee hoe ze daar mee omgingen. Heel interressant allemaal!! 's avonds een soort show gehad met hun traditionele dansen en kleding en een "markt" voor de door hun gemaakte kunst. De hele avond heerlijk aan de zoete rijstwijn gezeten wat bij het opstaan toch wel goed doorzakte. Mijn god dat spul is sterker dan het lijkt!

De volgende ochtend werd de blowpipe (een lange pijp waardoor men pijltjes blaast waaraan gif zit en waarmee men zo de dieren dood voor consumptie) gedemonstreed en ook nog een "kleine" demonstratie hoe het hanenvechten zou moeten gaan. De hanen hadden nl. helemaal geen zin in zo'n gevecht dus..... Daarna met de boot naar de overkant gevaren en een wandeltocht gemaakt van een klein half uurtje. Wederom weer een geweldige omgeving! Na de wandeling verder met de boot naar de bus en met de bus terug naar Kuching. Heerlijk een duik genomen in het zwembad en 's avonds weer heerlijk garnalen gegeten en op het terras gezeten. De volgende dag zijn we met de bus en boot naar Bako natonial park gegaan om daar een aantal uren in de jungle te wandelen (nou ja het was meer klimmen maar oke) en vooral ook te zweten. Wat is het toch altijd benauwd in de jungle! Maar niet te beschrijven hoe mooi het park is. Borneo is een super groen eiland met onwijze natuur maar daardoor, ook al is het nu het droge seizoen, toch de nodige regenbuien! Gelukkig hebben wij deze iedere keer gehad als we droog zaten maar toch het maakt het lopen in de jungle er zeker niet makkelijker op!

Morgen ga ik een wandelroute lopen door Kuching en daarna verder om richting Indonesie te gaan. Of Indonesie ook al volop voorzien is van internet weet ik niet dus het kan zijn dat het nu wat langer gaat duren. Maar geen paniek in Bali verwacht ik absoluut weer te kunnen mailen en zal dit dan ook zeker doen!

Tot dan!

Nicole

• 03 Augustus 2004 - 09:55

Harold Van Der Leest:

schon plotjes meid.
    Vooral dat laatste "beest" heeft bij mij de nodige indruk gemaakt.
    Hoe heb je haar/hem in die boot gekregen?

• 03 Augustus 2004 - 15:53

Willy:

wat een geweldige foto s zijn dat zeg, Ik geniet met je mee. Maar lust je de simpele hollandse kost nog wel als je thuis komt. Het ziet er allemaal zo geweldig uit. Nog een goede reis verder. en ahrtelijke gr, van Theet en Willy.

• 03 Augustus 2004 - 16:37

Peet:

Wow, super om je foto's te zien. Echt gaaf wat je nu allemaal meemaakt.Het begint toch alweer een beetje te kriebelen.

He groetjes Peet

• 04 Augustus 2004 - 06:23

Debbas:

Hi Nicole!
    Borneo? Moet inderdaad geweldig mooi zijn. Probeer de hoofdensnellers te ontwijken, doe ze anders de groeten van ons. Dus Joe gaat ons opzoeken in Holland Hostel? Zullen we hem eens zuurkool met worst laten eten.... Veel plezier met de verdere reis, wij trekken de wanten aan in Siberie.
    Liefs, Debbas

• 04 Augustus 2004 - 17:37

Esther, Maik En Frank:

Hee Nicole,
    Alles gaat naar wens zo te lezen. mooi man, wat je allemaal mee maakt en je foto's zijn prachtig! Maik vraagt ons de oren van de kop wanneer wij óók weg gaan en dat wij je moeten bedanken voor je kaartje. Misschien een tip, als je veel souveniers koopt, zoek een postkantoor op in een wat grotere stad en stuur een doos op per scheepspost, 3 maandjes dobberen en het is thuis terwijl jij nog lekker aan het reizen bent. En vergeet niet lombok aan te doen voordat je naar bali gaat, vooral de gili eilanden ( vertrek per bootje uit singigi, lombok) zijn zeer relaxt.....
    Affijn, groet en lekker reizen tot de volgende mail,
    Esther, Maik en Frank

• 18 Augustus 2004 - 20:28

Janine:

He Nicole,
    Vanwege een virus kon ik een tijdlang niet op internet,heb dus net al je verhalen zitten lezen, erg leuk!! Fijn dat alles goed gaat met je, met ons gaat ook alles goed.Van de week hebben we het pakket met kleding opgehaald van het postkantoor, alles zat erin ook jou pakketje. we hebben het nog niet gepast daarvoor is het nu te warm! Het verzenden per boot werkt dus goed!!
    Heel veel plezier en vanaf nu hou ik je in de gate!
    Liefs janine