Van Tasmanie naar Dunedin (NZ) - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Nicole Plas - WaarBenJij.nu Van Tasmanie naar Dunedin (NZ) - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

Van Tasmanie naar Dunedin (NZ)

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

03 December 2004 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Sjaakie spelen in Hobart was heerlijk. Volop mogen rondkijken en vooral proeven!! Na onze buiken te hebben rondgesnoept zijn we op weg gegaan naar de haven om daar een terrasje te pakken. Het weer zit gelukkig mee dus daar geen klagen over. 's avonds een diner "cruise" gemaakt om tussen de oudjes (60+) de zee op te gaan. Helaas niet zo'n succes maar ach je bent onder de pannen zullen we maar denken.

De volgende dag was er een leuke weekend markt. Tijdens de loop er naar toe stuiten we op een Kerst parade. Nou dat is dus wel heel onwerkelijk. Om met zon een kerstman te zien! Maar de parade was leuk en men had heel veel werk van alle optocht auto's gemaakt. 's avonds is in Hobart niets te beleven dus de bioscoop maar opgezocht. Met mijn (Bangkok) studentenkaart is het behoorlijk goedkoop bios bezoeken! En dan te weten dat iedereen geloofd dat ik geboren ben in 1978!!! Doet me goed!

De volgende dag was het al weer heel vroeg mijn bed uit om om 6 uur naar Sydney te vliegen. Tja de vroege vluchten zijn het goedkoopst he.... Daar 's middags Jean weer ontmoet. Welliswaar na 2 uur zoeken. We hadden bij een heel bekend punt afgesproken niet wetende dat het die avond ook Aussie Idols finale was in het Opera huis. Nou drukker dan druk natuurlijk daar en op ons afspreekpunt maar eindelijk na 2 uur zoeken elkaar dan toch gevonden. Door de stad gelopen. Het is hier niet echt zondag want alles is open (uitgezonderd banken en overheid natuurlijk). Leuke markt bezocht, heerlijk in de Darling Harbour wat gegeten en gedronken. Natuurlijk de Idols finale met miljoenen andere bekeken (alleen wij van heel dichtbij!!).

De volgende dag 's ochtends wat rondgelopen door de geweldige parken daar om 's middags met Jean naar Manly met de ferry te gaan. Een leuk plaatsje met een geweldig strand. Helaas geen badpakken weer maar gewoon lopen langs het strand is ook heerlijk. 's avonds wat rondgehangen in de kroeg.

De volgende dag heerlijk rondgelopen in Krings Cross en de Rocks (oudste buurt van Sydney) om daarna met een boek neer te ploffen op de bank omdat het met bakken uit de hemel kwam vallen. 's avonds met Jean naar Newton gegaan om daar wat te eten en te drinken. Leuk stadje net buiten Sydney.

De volgende dag waren ook Mandy (je weet nog wel uit Melbourne!) en wat vrienden van vrienden (kunnen jullie het nog volgen??) in Sydney. Daarmee ontbeten en de hele dag rondgelopen, op de ferry gezeten enz. En jawel.... een nederlandse friettent!! gevonden. Helaas hadden we net gelucht dus die kroket en frikandel konden er niet meer bij maar morgen zeker wel!!!. 's avonds met Jean wezen eten en wezen shoppen. Jean had nl. kerstkleding nodig (jawel ook hier zijn dan volop feestjes wanneer je werkt!!).

De volgende ochtend wederom bijtijds op om het vliegtuig te halen naar.... Nieuw Zeeland. Een nieuw land dus nieuwe indrukken!

In Christchurch aangekomen naar het hostel gegaan. Een leuk plaatsje. Helaas niet al te geweldig weer maar de zomer start dan ook pas officieel 1 december! De stad een beetje verkend en daar een Japanse jongen tegengekomen die ik nog kende van de toer in Tasmanie. Hij stelde voor om samen een auto te huren voor 3 weken om het zuidereiland te verkennen. Nou zijn de bussen hier behoorlijk aan de prijs dus dit voorstel was super. Samen besloten om maandag te vertrekken en rond te gaan rijden! 's avonds met een hem en een andere NLer naar een Coca Cola kerst party geweest. Alle locale sterren (a la Andre Hazes) waren aanwezig waarvan wij er natuurlijk geen een kende maar nam niet weg dat het leuk en vooral stervens koud was. Geen alcohol te bekennen en voor thee moest je minimaal een half uur in de rij gaan staan dus wij kozen maar om effe af te zien!

De volgende dag met de lonely planet in de hand naar de Botanical Gardens gegaan om daar een goed door te lezen wat interressant is om te bezoeken op dit eiland. Gelukkig komen onze plannen overeen en zal daar geen "mot" om ontstaan. 's avonds voor de tv gehangen (ook wel weer eens heerlijk!!).

De volgende dag vroeg uit de veren om de auto te regelen en te vertrekken naar Mount Cook. De weg er naar toe leek de eerste 2 uur verdacht veel op NL!! Veel vlaktes, schapen en koeien. Maar na 2 uur kwamen dan toch de bergen en dacht ik meer aan Oostenrijk?!!?

Eenmaal aangekomen bij Mount Cook was het super mistig en vooral veel miezer regen. Wel balen wat dat ontneemt ook direct al het mooie uitzicht! Toch de eerste wandeling van een klein uurtje gemaakt omdat we maar 1 volle dag hier blijven willen we zoveel mogelijk zien natuurlijk. 's avonds gekookt, gelezen en naar bed (super koud man hier!!).

De volgende dag bijtijds opgestaan om na het ontbijt aan de eerste 3 uur durende wandeling te beginnen. T-shirt, sweater, fleeze en regenjas aan tegen de kou en vooral ook tegen de regen! Maar de wandeling was super mooi! En zowaar mochten we Mount Cook zelf 3 minuten aanschouwen alvorens de mist weer voor de berg ging rondhangen! Maar de foto's zijn gemaakt!

De rest van de dag nog wat kleinere wandelingen gemaakt maar in totaal toch zo'n 5 a 6 uur gewandeld!! En dan te weten dat heuvel op soms echt afzien is voor mij. Hijgend en puffend kom ik boven maar het uitzicht is soms wat mistig maar gelukkig nog steeds de moeite waard anders zou het alleen maar balen zijn om af te zien en niets te mogen bewonderen.

De volgende dag alweer vroeg op weg om naar Oamaru te gaan. Een plaatsje wat bekend staat om zijn zeldzame geeloogpiguins. Nou die hebben we (wel geteld) 3 mogen bewonderen. Zo zeldzaam zijn ze waarschijnlijk of het is ook voor hen te koud. Het hostel is geweldig. Een echt huis waar gewoon een hostel van gemaakt is. Hierdoor krijg je natuurlijk het echte "huiskamer" gevoel. Een van de leukste hostel van Aussie en NZ voorlopig.

De dag ernaar op weg naar Dunedin. Helaas mochten we vandaag ook onze eerste bon voor te hard rijden ontvangen!! Kei balen natuurlijk maar gelukkig reed ik niet en de afspraak is... wie rijd betaald de bonnen! Wel weer super mooie wegen bereden. De natuur is hier super groen (kan ook niet anders met al die regen) en de meren zijn blauwer dan blauw. Ik heb nog nooit zulk blauw water mogen zien!! Het hostel staat op een onwijs stijle berg (balen met omhoog lopen) en het uitzicht is geweldig (tja dat is dan weer wel super). 's avonds voor de buis film zitten kijken en als diner een heerlijke japanse curry mogen eten (dat is het voordeel van reizen met een Japanner!).

Vandaag heerlijk (alleen) de stad gaan verkennen. De gebouwen zijn hier meer dan mooi. Een oude huis uit begin 20e eeuw bezocht waarin alles nog in die staat is behouden. En helaas..... alles wat ze daar hebben zoek ik al eeuwen op rommelmarkten. Maar de rugzak moest afgegeven worden dus de klaptas mocht niet mee (zouden ze het geweten hebben??). Een geweldige uitverkoop van Kathmandu kleding gevonden en daar een nieuwe afritsbroek aangeschaft. Na bijna 1 jaar trouwe dienst is nl. een broek zover versleten dat het eigenlijk niet meer kan. Ik ga hem maar met eer achterlaten!!

Zo dat was het weer even voor nu. Morgen gaan we door naar Invercargill via een (zeggen ze) fantastische route. Daarna de rest van het Zuidereiland.

Hoop jullie weer bij te kunnen praten op het Noordereiland!

Nicole

• 03 December 2004 - 17:32

Willy:

hoi nicole
    Zo, dat heb ik weer gelezen, wat een lang verhaal zeg!je moet wel afzien soms, maar je doet het toch maar!geweldigHeb je de opera ook van binnen gezien?mooi he.gr.willy

• 04 December 2004 - 13:41

Frank Esther Maik:

Hee cool
    Super weer hoor je verhaal, we volgen je op de voet vanuit een miezerig koud nederland..Ga je nog naar Abel Tasman NP? doen doen doen als t weer t toelaat. en dan logeren in the Barn....was gaaf daar, hippie tent
    Veel plezier weer en doe ze daar de 'greetz''
    X je fans uit NL
    PS; een rugby wedstrijd is de moeite waard als je weer terug keert naar Christchurch

• 05 December 2004 - 19:33

Klaartje:

Goed om te lezen dat je t zo naar je zin hebt en nog lekker geniet van alles. Zal wel raar zijn, kerst in de hitte. Geniet ervan en doe niets wat ik ook niet zou doen. Dikke kus,
    Klaartje