van Colonia naar Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Nicole Plas - WaarBenJij.nu van Colonia naar Rio de Janeiro - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

van Colonia naar Rio de Janeiro

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

10 Februari 2008 | Brazilië, Rio de Janeiro

Gebleven in Colonia... na nog een heerlijke zomeravond de volgende dag voor "maar" 2,5 uur de bus in om in Montevideo uit te komen. Dit bleek een leuke stad te zijn met strand, pleintjes en een mooi "bos".

Als ze denken in Buenos Aires de tango te hebben uitgevonden... nou in Montevideo wordt deze iedere avond op straat door vele mensen gedanst.. zoveel heb ik het nog niet gezien in Buenos Aires... wel super leuk om te kijken. Helaas kan ik er zelf echt helemaal niets van dus deelnemen was uitgesloten.

Eerlijk gezegd heb ik niet zo heel veel uitgevoerd in Montevideo. Heerlijk rondgelopen, gezeten, mensen gekeken, het strand "onveilig" gemaakt maar vooral mensen bekeken....

Na een aantal dagen had ik het daar ook wel gezien dus op naar Florianapolis in Brazilie.. volgens informatie van Braziliaanse medereizigers moest dit een super mooi eiland zijn. Na 24 uur bussen kwam ik eindelijk aan.... En wat denk je... kom ik het busstation uit.. kom ik oude bekenden tegen (Trevor en Lourine)... super leuk. Bleek ook nog eens dat we in hetzelfde vissersdorpje zaten... Afijn hun op weg naar hun hostel ik op zoek naar geld... want op het busstation wilde pinnen niet echt lukken...

Nou had ik al eerder problemen met mijn "geweldige" pinpas maar nu zou blijken dat hij in Brazilie helemaal niet zou werken!! Wat nu.. de credit card maar proberen... pincode van de ene werkte niet (zou onjuist zijn!?!?) maar gelukkig... mijn visacard werkte wel en de pincode was juist... Ruim 1,5 uur later kon ik, met geld, de bus in om naar het juiste dorp te gaan. Inderdaad de rit erna toe was mooi, groen maar ook net een race.. wat rijden die Brazilianen als gekken!! Mijn rugzak stond bij de kaartverkoper en vloog echt 2x door de bus.... maar gelukkig... heelhuids aangekomen. Super leuk hostel en zowaar mooi weer... helaas zou het weer maar van korte duur mooi zijn.

Die avond nog viel de regen met bakken uit de hemel. Gelukkig was de volgende dag het weer wat opgeklaard al liet de zon zich niet echt zien. Maar het was warm genoeg om toch naar het strand te gaan... Ondanks vele malen insmeren met zonnebrand.. toch nog lichterlijk verbrand!! De eerste keer deze reis...
's avonds met Trevor, Lourine en nog wat andere medereizigers wat wezen eten en wat vond ik... hagelslag!!! Ze hebben hier hagelslag maar dan voor op ijs!! Heerlijk! Sommige dingen die je thuis niet vaak eet blijken dan toch een genot te zijn zodra je wat langer van huis bent ;);)

De volgende dag begon met mooi weer en dus op naar het strand.. veel anders is er eigenlijk niet te doen in Flori. Niet dat het stand en de zee geweldig zijn eerlijk gezegd... Je kunt dit vergelijken met ons Scheveningen. Het strand heeft dezelfde kleur en zo ook het water... Waarom Brazilie bekend staat om zijn mooie stranden... ik heb het nog niet ondekt!

Maar rond 2 uur in de middag brak de regen weer in alle hevigheid los.. Dus verplicht dan maar een terras op... Ondanks, of dankzij?, de regen toch veel lol op het terras gehad. Daarna hapje eten en toen we terug in het hostel waren bleek daar ook nog even een gezellige sfeer te zijn dus rond half 5 pas het bed in.... Ik kon gelukkig uitslapen want de bus die ik richting Rio zou nemen vertrok pas in de middag!

Ondanks dat ik 1,5 uur van te voren vertrokken was moest ik nog hollen om de bus te halen! Ze rijden als gekken maar stoppen echt iedere 5 seconden om mensen in en uit de bus te laten... Maar de bus gehaald en dus maar weer neergestreken. Zat ik deze keer langs een jonge Braziliaan die ook wat spaans sprak (geen engels!). Kun je nagaan hoe grappig de conversatie was... een Nederlandse in haar beste spaans met een Braziliaan in zijn beste spaans... heel grappig!

We zouden om 8 am aankomen... nou dat werd 6 am. De chauffeurs hebben als gekken gereden. Daar kunnen Boliviaanse chauffeurs toch echt nog wat van leren ;) Maar geen nood de rugzakken in het hostel achtergelaten en richting strand!! Ik had een hostel vlak aan het strand van Ipanema geboekt (bleek dat Trevor en Lourine dit zelfde hostel al een jaar voor data hadden geboekt... hoe groot is Rio??). Geweldige locatie alleen jammer van die hordes Israeliers!! Zodra er meer dan 2 zijn denken ze de boel over te kunnen nemen.... Zeker niet mijn favoriete medereizigers!!!

Afijn wij het strand op. Bleken er die dag halve finales vrouwen strandvolley te zijn. Super leuk te zien! De volgende dag zou de finale zijn dus die is ook door ons bezocht. Gelukkig was het die dagen nog goed weer. Niet echt volop zon maar warm en droog. Genoten van het strand dus. Al moet je het genieten met een korrel zand nemen. Als je denkt dat Scheveningen op een topdag druk is... nou dat is echt niets vergeleken bij hier. Bedenk de topdag in Scheveningen en vermenigvuldig het aantal mensen met minimaal 10!!! Je ligt hier gewoon op de handdoek van je buurman/vrouw!! en daarbij struinen ook nog eens honderden verkopers met allelei shit over je handdoek... niet echt ontspannend te noemen dus een stoel huren was een must. Niet dat je dan tot rust kwam maar het was iets beter... je hoefde in ieder geval je handdoek niet te delen ;) Daarbij kwam ook nog eens dat we op dag 1 op het gay strand belanden... nou de lichamen zijn geweldig om te zien maar dat getongzoen... daar zit ik echt niet op te wachten... Deze "fout" werd dan ook maar 1x gemaakt...en het hetro strand werd gevonden!

Verder heb ik in de dagen voor de carnaval alle toeristische dingen die gedaan kunnen worden gedaan. Ik heb de Cristo, het suikerbrood, een favella, Sante Teressa, museum van Oscar Niemeyer en vanwege de regen een cinema bezocht....

De Cristo en het suikerbrood zijn beide uitzichtpunten over Rio. Beide geven een totaal andere kijk op Rio. De Cristo geeft het van bovenaf en het suikerbrood meer er tegenaan... Op de Cristo hadden we geluk. Na 10 minuten (en het nemen van de gewenste foto´s) kwamen de wolken en zag je niets meer... maar bij het bezoek aan het suikerbrood was het een schittende dag en konden we heerlijk een uur over Rio kijken. Toch wel een heel indrukwekkende stad... een stad met vele gezichten... veel rijkdom (vooral in de buurt waar ik sliep) maar ook heel veel armoede (in de favella´s).

De toer door de favella was erg interressant. Dit zijn de sloppenwijken van Rio en hier wonen 9 miljoen (van de, ik geloof, 14 miljoen) inwoners van Rio. Als je door deze steegjes loopt ben ik toch weer blij in NL te wonen. Want men bouwt maar op en naast elkaar en alles is even klein en armoedig. Daarbij wordt er geregeerd door de misdaad. Drugs is het grootste probleem daar in de wijken. Het wordt dan ook openlijk verkocht! En hoe jong je ook bent je kunt gewoon solliciteren op een baan als drugsverkoper!! Daarbij steelt iedereen energie. De gemeente heeft wel ooit geprobeerd de mensen aan het betalen te krijgen. Dus er hangen wel meters maar de bewoners hebben deze afgesloten en stelen gewoon heerlijk verder. Nu zul je denken... dan sluiten ze toch de energie af... nou dat kost levens dus dat durven ze niet! Het water is gratis want dat komt uit de bergen. Ze hebben, gelukkig voor hen, een hospitaal en (gratis) scholen. In de favella die ik bezocht heb wonen de meeste mensen en deze is het veiligst. Dit komt omdat men geen diefstal kent in deze favella. Zodra iemand bestolen is wordt deze favella afgesloten en wordt er net zo lang gezocht totdat de dief gevonden is.. 3x raden wat er dan gebeurt! Ook mishandeling in het huwelijk kent men niet. Zodra er iemand geslagen is door haar man (of andersom natuurlijk) wordt deze direct aangepakt... men zal dit dan ook wel uit het hoofd laten. Wat is dan het probleem zul je denken? Nou dat is vooral tussen de favella´s onderling. Hier woedt een hevige strijd wat de nodige bloederige handgemenen met zich meebrengt. Gelukkig ziet de toerist daar weinig van. Het is dan ook zeker niet veilig om alleen in het donker de favella in te gaan. In degene waar ik was is het overdag wel veilig maar de andere... dat denk ik niet! Afijn een goed leermoment weer!

Santa Teressa is een leuke wijk waar hele mooie huizen staan. Deze wijk ligt echter vlak bij Lapa wat weer een mindere wijk is al is Lapa tijdens de carnaval ´s avonds super leuk!! Ook vrijdag avond is het er volop dansen en feest!

Ook heb ik een voetbalwedstrijd bezocht. Helaas geen internationale of nationale maar een wedstrijd tussen 2 rivalerende teams uit Rio eo. Niet dat de sfeer er minder door was want wij zaten in de hardcore!! Geweldige sfeer kun je nagaan hoe die is wanneer het stadion helemaal vol zit. Er kunnen 115.000 mensen in.. als het nu 1/4 vol zat was het veel denk ik... Maar het werd 5-1 voor de favoriet dus 5x feest om ons heen!!

Verder ben ik vooral weggeregend!!! Wat een ellende als je regen hebt tijdens je reis! Je kunt veel doen in Rio maar alles speelt zich buiten af dus zodra het regent staat alles min of meer stil. Om de regen te ontvluchten en toch wat te doen dus maar een film bezocht. Gelukkig in het engels met portugese ondertiteling... Dat Portugees... het lijkt voor mij wel Chinees! Kunnen de mensen nog zo zeggen.. het lijkt op Spaans... nou om te lezen wel... maar om te horen... totaal niet! Erg wennen als je jezelf al die maanden goed redt met Spaans om nu weer met handen en voeten te moeten werken!! Maar afijn we hebben het overleefd!! ;)

En dan de carnaval!! Daar kwam ik tenslotte voor naar Rio. Een heel vreemd gebeuren... Massa´s mensen dansen op straat achter een wagen met muziek aan (blocks genaamd). Super leuk om te zien! Voor de carnaval hadden we dit al een aantal malen mee mogen maken maar nu waren er veeeeeel meer mensen op de been. Niet dat iedereen verkleed is... eigenlijk niet. De meeste mensen dragen gewone kleding (al is dat in Rio vaak weinig!!). Alleen de drack queens waren volop aanwezig. Wat die mannen er toch aanvinden om in vrouwenkleding op palen van hakken te lopen??? Maar mijn hostel zat echt midden in de gay scene (en dan bedoel ik echt midden in!!) en daar zag het zwart van de mannelijke vrouwen!! Wel grappig maar na 3 dagen had ik het er helemaal mee gehad.

Aangezien het overdag, normaal gesproken, heet is in Rio wordt carnaval eigenlijk alleen maar in de avond en nacht volop gevierd. Dit betekende dus... laat op en heel laat naar bed (of heel vroeg... hoe zat het nou??). In Lapa waren allerlei live concerten die we ook volop bezocht hebben. En toen kwam DE avond voor mij van het carnaval. We hadden (stik) dure kaarten gekocht voor de Sambadrome op zondag. Hier showen 2 avonden (zondag en maandag)lang 12 sambascholen hun kunnen (dit is wat men altijd op tv laat zien!). Met hele grote wagens en duizende dansen mensen in de meest mooie kostuums. Omdat we geen vaste zitplaatsen hadden vertrokken we vroeg naar het Sambadrome. Daar aangekomen geweldige plaatsen weten te vinden en nu maar wachten.... maar dat het meer dan de moeite waard was is zeker. Wat een geweldig spectakel!!!! meer dan 12 uur lang genieten van de muziek, dansen, wagens enz. Je mond valt open van de ene in de andere verbazing. Hele skipiestes kwamen voorbij!! Dit is het echte carnaval... iedere optocht in NL valt hierbij meer dan in het niet!! Dus die hoef ik nu nooit meer te bezoeken (niet dat ik dat ooit deed maar toch ;)) Dit is absoluut een van de hoogtepunten van mijn reis. Helaas was ons verteld dat een digitale camera meenemen niet werd geadviseerd omdat de sambadrome in een van de arme wijken ligt.. dus had ik alleen een wegwerpcameraatje bij me.. de foto´s moeten daarom nog komen!! Maar Trevor had een kleine digitale (oude) camera bij zich en hopelijk komt hij de belofte na om enkele foto's door te mailen!

Na de carnaval... al was deze eigenlijk nog steeds onofficieel bezig! stopte de regen helaas niet. Dit was voor mij een reden om verder te gaan. Niet Brazilie in zoals bedacht want alles maar dan ook alles is onwijs duur in Brazilie. Je betaalt 2x zoveel voor een busrit van dezelfde afstand als in Argentinie! Ook het slapen en eten is minimaal 2x zo duur! Dus dat is budgettechnisch niet echt meer verantwoord dus op terug naar Argentinie!! Via Iguazu is het plan naar Salta te gaan... hopelijk is daar het weer wat beter want die regen staat me behoorlijk tegen!! Maar verder gaat het prima!!

Hasta sobre 4 semanas....

  • 10 Februari 2008 - 16:49

    Carla:

    Hoi Nicole,

    leuk om te lezen hoe het allemaal met je gaat in Brazilie. Die carnaval lijkt mij ook supertof! Hopelijk wordt het weer wat beter als je in Argentinie bent. Nog een goede reis!!!
    Denk nog vaak terug aan Patagonie....ben eigenlijk weer aan vakantie toe!

    Doei en de groetjes xxx

  • 10 Februari 2008 - 21:20

    Peet:

    Heej Nicole

    Wow wat een avonturen weer. En ja, hopen op beter weer. Of in ieder geval op droog weer.
    Veel plezier nog in Argentinie!
    En tot snel.

    Groetjes Peet

  • 11 Februari 2008 - 15:01

    Maup:

    ja, carnaval hier ook weer voorbij. Was kei-gezellig en waarsch. ook 'íets' anders dan het jouwe...
    Gegroet en tot binnenkort.

  • 11 Februari 2008 - 20:34

    Sharon:

    Ha lieverd!

    Wat een geweldige verhalen toch weer! Ben helemaal onder de indruk! Ik ga duimen voor het zonnetje voor je en veel plezier in Argentinië.

    Liefs mij

  • 11 Februari 2008 - 21:26

    Willem:

    Hé Nicole, leuk verhaal en ik kan het me ook allemaal weer levendig herinneren. Niet geprobeerd om mee te lopen in de Sambadrome.... Kost wat centjes maar dan heb je ook wat....!!
    Nog plannen voor paardjerijden in de Pantanal.... ach Iquazu is ook een mooie keuze.

    Veel reisplezier.
    Willem

  • 12 Februari 2008 - 03:43

    Klaartje:

    hello. Wat een geweldig verhaal weer, super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Ik ben hier al druk bezig met het verkennen van de piste's zodat we straks heerlijk kunnen gaan skien. Heel veel plezier nog een paar weken en ik kijk erg uit naar je komst.
    dikke kus

  • 12 Februari 2008 - 11:09

    Nicole:

    Hee Niek,

    leuk om te horen dat je echt die moooie mega optocht hebt gezien. dat is heel wat anders dan bij ons in Engelen, daar deed maar één wagen mee en die heeft dan ook meteen gewonnen ha ha. om je te bescheuren! Dat is dus 3 x niks, we zijn gewoon lekker naar Den Bosch geweest, het was koud maar droog, wat wil een Oeteldonker nog meer? Overdag heel veel "oude" bekende gezien. 's avonds vooral volk van buitenaf, dus daar hoeven we ook niet meer bij te zijn. Die snappen het Carnaval toch niet echt..

    Geniet van de laatste loodjes. Hier is het voor de verandering droog weer (super weekend gehad!). Dus de rollen zijn een keertje omgedraaid.

    Geniet er nog maar lekker van, alvast een hele goeide terugreis voor later en tot de volgende kookclub!

    Groetjes Nicole & Jill

  • 15 Februari 2008 - 10:31

    Marjolein:

    Hoi Nicole,

    Het is gelukt , ik ben weer bij haha.
    Je heb al weer vanalles meegemaakt en gezien.
    Ik blijf het nu bijhouden hoor .
    Veel plezier nog en we hyveven of krabbelen hihi.

    Groetjes, knuffel marjolein.

  • 07 Maart 2008 - 23:02

    Klaartje:

    nog even snel een berichtje voordat je weer in het vliegtuig stapt naar Nederland. Hopelijk heb je genoten van je laatste paar weekje in luxe. Ik hoop dat je een goede terugreis hebt en nog met heel veel plezier kan terug denken aan alle moiie en leuke dingen die je weer allemaal beleeft hebt. Hele dikke kus en tot over 2 weken.
    liefs Klaartje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Rio de Janeiro

Zuid Amerika

Live the dream!!!

Recente Reisverslagen:

29 Maart 2008

Golden

08 Maart 2008

Van Rio naar Buenos Aires

10 Februari 2008

van Colonia naar Rio de Janeiro

17 Januari 2008

van Iguazu naar Colonia

29 December 2007

van Santiago naar Puerto Iguazu
Nicole

De wereld is geweldig!! En daarom reis ik graag en ontdek ik van alles.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 590
Totaal aantal bezoekers 212675

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 30 Augustus 2011

West Afrika

07 April 2008 - 13 November 2010

allerlei mooie reizen!

07 Juni 2007 - 04 April 2008

Zuid Amerika

31 Januari 2005 - 06 Juni 2007

reisjes tussendoor

02 Januari 2004 - 31 Januari 2005

Oost Afrika, Azië, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji

01 Oktober 2011 - 30 November -0001

Op weg naar een nieuw thuis...

Landen bezocht: