via Burkina Faso naar Ghana - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Nicole Plas - WaarBenJij.nu via Burkina Faso naar Ghana - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

via Burkina Faso naar Ghana

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

08 December 2006 | Ghana, Kumasi

Tja, we waren in Mali gebleven…. ‘s ochtends vertrokken we vanuit Djenne per pinasse (uitgeholde boomstam) naar Mopti. De reis zou ongeveer 8 uur in beslag nemen. Ontbijt en lunch zouden we gebruiken op de boot dus om 7 uur vertrokken we richting “haven” op de pinasse op te gaan zoeken. Ik moet bekennen dat hij redelijk luxe was voor Malinese begrippen…. En met maar 9 passagiers en 5 bemanningsleden is het goed te doen maar meer deelnemers wordt toch wat anders….. gelukkig was dat voor ons niet aan de orde anders verloopt zo’n reisje toch weer heel anders. Tijdens de reis zouden we onze lunch (lees kippen) gaan kopen in een dorpje en zouden we ook een dorpje waar markt was bezoeken. Zo gezegd zo gedaan… de kippen werden levend gekocht en op de boot meegenomen. Tijdens het kopen van de kip (wat de “kapitein” deed) genoten wij van de contacten met de localen. Echt super lieve mensen in Mali! Na uitgezwaaid te zijn door alle kinderen daar op weg naar de markt. Een klein leuk dorpje met een zeer kleurrijke markt. Ook daar weer veel bekijks want blanken komen daar niet vaak. De reacties zijn altijd uiterst vriendelijk in Mali het enige jammere is dat er vaak gebedeld wordt om lege flessen, pennen, bonbons, cadeau’s enz. Dat is niet altijd even leuk maar het is voor hun natuurlijk overleven…

De lunch kip had geen zin om in de pan te belanden dus die sprong de rivier in. Super grappig maar helaas voor hem/haar werd de ontsnappingspoging direct op gemerkt en werd de kip uit het water gevist, geslacht en direct geplukt. Ik moet zeggen zij/hij smaakte heerlijk!

De 8 uur werden er 10 maar het was super. Heerlijk op het water genieten van alle uitzichten en de contacten vanaf de boot. Want overal vandaan hoor je geroep en zie je mensen zwaaien. Dus zwaaien wij vrolijk terug. De avond doorgebracht in Sevare. Helaas is er weinig (zeg eigenlijk maar niets) te doen in de avonden. Vaak is er geen stroom en liggen we bijtijds (lees vroeg) in bed. We staan dan wel met de kippen op dus dat compenseert.

Het was de dag om Mali te gaan verlaten. Met weemoed zijn we de grens overgegaan naar Burkina Faso. Tijdens de rit zie je het landschap veranderen en zoo ok de toenadering van de mensen. Aangekomen in Bobo was het al donker en konden we niet goed inschatten hoe de stad is. Dat hebben we dus de volgende dag direct bekeken. Binnen 3 uur ontvang je dus 3 huwelijksaanzoeken en heb je bergen vrienden! Weer eens wat anders dan rent a friend! Het stadje was leuk maar de mensen behoorlijk opdringerig. Ze willen je allemaal rondleiden en met je gaan dansen (en god mag weten wat nog meer! Maar dat hebben we niet afgewacht). Dit brengt wel met zich mee dat het niet echt prettig als vrouw alleen is om een restaurant of bar te bezoeken. Helaas waren mijn reisgenoten niet in voor een bezoek aan de bar dus dat heb ik maar laten varen…. Een gemiste kans misschien voor het vinden van de prins?!?!?!

De volgende dag weer een lange busdag op weg naar Ouadougoe (of hoe je het ook mag schrijven). Onderweg zijn we gaan lunchen bij een tentje wat de chauffeur wist te vinden. Hierbij bleek een schooltje te zijn voor kinderen die de lagere school niet hadden afgemaakt maar hier een tweede kans kregen. Echt geweldig dat we deze school mochten bezoeken en ook een project mochten bekijken (en uiteraard de nodige souveniers konden aanschaffen) waar jongeren met polio allerlei ambachten leren en hun werken aan de man proberen te brengen.

Veel later dan gepland kwamen wij dus aan op de plaats van bestemming. Een grote, voor mij niet veel zeggende, stad. Deze stad had echter wel geweldige restaurants welke we uiteraard uitgeprobeerd hebben na al die kip! Heerlijk gegeten!!!

De volgende dag de stad wezen bekijken en rond geslenterd. De nodige versnaperingen tot ons genomen en ‘s avonds heel luxe (voor de begrippen van Burkina Faso dan he) wezen eten bij een restaurant buiten de stad. Met 6 volwassenen en een chauffeur ons gepropt in een fiat uno….. lachen maar het past… op de heenweg beter dan op de terugweg want toen hadden we onze buiken natuurlijk goed gevuld…..

De dag erna zouden we alweer de grens overgaan naar Ghana. We zouden naar Bolga gaan en daar 2 nachten verblijven. De grens overgaan is hier in Afrika voor blanken niet echt een probleem. Het neemt wat tijd in beslag maar dat is het dan. Bolga is een dorp/stad wat weer een geheel andere uitstraling heeft. Ghana is heel anders dan Mali. Ze spreken hier Engels en geen Frans, het land is rijker wat je toch wel merkt, de mensen bedelen niet echt (hooguit de gehandicapten en zwervers maar verder niet), je hebt hier keuze in eten en de natuur is ook weer anders.

Op onze “vrije” dag in Bolga wilde we op de fiets naar Tolga hills. Hierover hadden we gehoord en gelezen. Het zou een mooie omgeving zijn. Nou dat klopte maar die fietsen…. Oke ze hadden remmen, wielen en een zadel maar daar is veel mee gezegd. Na 3 uur fietsen over ongeasfalteerde weg, met een blauwe en beurse kont, kwamen we aan op het heetste van de dag bij Tolga hills. Daar wat gedonken en weer teruggefietst. Onderweg sneuvelde een ketting van de fiets dus dan maar fietsen met iemand achterop…. Of je beter kan fietsen dan achterop zitten zijn we het eens….fietsen is dan toch wel het beste alternatief…..en de fiets onderweg laten maken voor 1 euro… Onderweg een lift gegeven aan een klein jongetje,…. Ook grappig want ik fietste als een dolle de berg af, staan daar 4 vrouwen te kijken alsof ze water zien branden… bleek dat jongetje daar te wonen. Die vrouwen zullen wel gedacht hebben dat die blanke vrouw hun kind wilde kidnappen of zo….. Ook nog taxi gespeeld voor een jongen die een zware waterkan liep te slepen. Dan is een gammele bagagedrager toch wel weer een uniek iets!! Dus zo zie je zelfs onderweg op de fiets kun je jezelf nog nuttig maken voor de locale bevolking!!

De dag erop weer een lange bus dag…. Op weg naar Mole national park. De beurse billen zijn dan niet echt fijn om lang op te zitten maar het is niet anders….. In een dorpje voor het national park staat de oudste moskee van Ghana… na alle moskees hadden de meeste geen zin meer om ook deze nog te bezoeken behalve ik en nog iemand. Wij met zijn tweetjes de moskee bezocht en toen moesten we een lift (laten) regelen naar het park… nou die kwam…. Achter in een wagen vol met sinaasappelen en locale dronkaards wij naar het park. Gelachen dat we hebben!!!

Het park is mooi…. We komen aan en zien direct vanaf het terras van het hotel olifanten bij de drinkplaatst staan (met zonsondergang!!). Echt super.

De volgende dag vertrokken we om half 7 voor een 3 uur durende wandeltocht door het park. We hebben de olifanten gespot en nog wat andere dieren. Voor het spotten van wild hoef je niet naar Ghana maar het is wel leuk om toch eea te kunnen bewonderen. Na de wandeltocht heerlijk de hele dag rond om het zwembad gehangen en vanaf het terras wild gekeken. De apen daarin tegen die lopen gewoon in en om het hotel op zoek naar spullen die ze kunnen “jatten”. Zit ik wat te suffen… gooit een aap een vuilnisbak om en probeert een ander het boek van een reisgenootje achterover te drukken. Tja ik had beloofd op de spullen te letten dus moet je de confrontatie met de aap aangaan he…. Tot grote hilariteit van de rest!

En toen kwam er weer een enorme reisdag. 11 uur in de bus over stoffige, slechte wegen. Een chauffeur die het allemaal niet zou serieus neemt….. maar we hebben het gehaald!!! Komen we bij het hotel aan…. Geen kamers voor ons… geen nood we worden ge-upgrade naar een ander hotel. Tjeetje wat is het hier luxe!!!! Schone kamers (na weken dubieuze schone kamers!!), luxe eten, geweldige tuin om te relaxen!! Wat willen we nog meer… oke internet… dat is er dus ook!!! Zo erg vinden wij dit dus niet. De stad (Kumasi) is niet wat we verwachten.. het is een vieze, zeer drukke stad. Gelukkig zitten wij ver buiten de stad en merken hier weinig van. Vanmiddag gaan we naar het museum in de stad. Eerst daar luchen daarna bezoeken en vanavond ergens in de stad eten want een luxe hotel vraagt ook behoorlijke prijzen voor (wel heerlijk!!)eten dus we gaan op budget eten!! Dat is hier rond de 3 a 4 euro….. het hotel kost ongeveer 9 euro…. Wat verander je hierin he!?!?!?

Het internet werkt goed alleen de spellingscontrole ook… werk nl. Eerst in Word ivm het vaak uitvallen van stroom ed. Dus sorry voor alle rare teksten als die erin staan want overlezen…. Daar is helaas geen tijd voor… er zijn nog 3 wachtende achter mij en we gaan allemaal tegelijkertijd naar het museum dus…..

Wie weet tot in Accra!!!

Nicole

• 08 December 2006 - 11:28

Cole:

Ha die nic,
    Gaaf allemaal , geniet nog met volle teugen van je reis!! Mail je! dikke kus cole

• 08 December 2006 - 12:07

Klaartje:

Wat heerlijk allemaal die verhalen. Hier mis je niets hoor behalve dan de regen, regen, regen en regen. Geniet van alles en zorg dat je weer heelhuids thuiskomt.
    Dikke kus

• 08 December 2006 - 13:53

Sandra:

TJee, Nicole wat een verhaal je zult wel pas net klaar zijn met typen nu ik je een berichtje terug stuur. Ik lees in ieder geval dat je het prima maakt had ook niet anders verwacht moet ik zeggen. Geniet nog maar van het mooie weer daar want hier is het dus zwaar bagger. Verder is hier nog alles rustig wel een nieuwtje maar dat hoor je wel wanneer je terug bent niet van ons hoor maar van iemand anders. Ik ga nu toch nog even de stad in nog veel plezier en tot volgende week. Groetjes San

• 10 December 2006 - 16:58

Sharon:

Ha Niekus!
    Jij maakt het ook maar mee! Wauw. Zeer leuk om je verhalen te lezen. Hier alles goed. Heel veel plezier nog!
    Liefs Sharon