aankomst in Mali - Reisverslag uit Ségou, Mali van Nicole Plas - WaarBenJij.nu aankomst in Mali - Reisverslag uit Ségou, Mali van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

aankomst in Mali

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

20 November 2006 | Mali, Ségou

Na uitgezwaaid te zijn door mijn ouders vertrok het vliegtuig redelijk op tijd naar Parijs. Jeetje ik dacht dat Schiphol groot was.... nou Parijs is groter!

Daar eenmaal in het vliegtuig zittende op weg naar Mali hoorde ik een schreeuw en hoop gedoe. Bleek een illegaal, onder begeleiding van 4 agenten, vlak achter me te zitten die werd uitgezet en deze wilde niet meer echt meewerken... na een uurtje over en weer debateren tussen alle malinesen in het Frans en Malinees zijn we toch maar vertrokken.....

Goed aangekomen en op weg naar een heel leuk hotel in Bamako. Leuke, schone kamer. Mali verbaast mij tot nu toe in hotels ed. Ze zijn veel comfortabeler dan ik had verwacht maar prima hoor...

De volgende dag zijn we vroeg vertrokken naar het nationaal museum om wat meer te weten te komen over het land. Na heerlijk in de "airco" te hebben rondgelopen een terras opgezocht om 's middags de stad door te wandelen. De wegen zijn niet geasfalteerd (op de hoofdweg na) en enorm stoffig. Je moet dan ook niet denken dat je schoon blijft of dat je geen stoflongen op kan lopen.... Aan het einde van de middag hebben we een deel van de stad bezocht wat een project is van een vormalig minister en dat was echt super. De mensen hebben hier hun eigen straten voorzien van stenen vloer en de mensen hebben het een stuk beter dan de rest. Heel goed initiatief! Daarna een borrel en op weg naar een gezellig restaurant. Aan het straat eten waag ik me maar niet want vandaag spelen de darmen al op (zou het door Sonja komen?? Tenslotte is hier alles vetter...).

's ochtends 06.00 uur op om de locale bus van 08.00 uur naar Segou te nemen. Leuke belevenis. Ook de bus was redelijk dus verbazing alom. Om er te komen is er maar 1 mogelijke weg... en daar gaan ook de geitenherders overheen. 1 geit heeft het afgelegd tegen de bus... Maar Segou is een leuk stadje met 1 grote weg en verder allemaal kleine stoffige weggetjes. Stof stof stof is wat je de hele dag door ziet, proeft en inademt.

's middags een boottocht gemaakt over de Niger naar een dorpje waar de vrouwen pottenbakker zijn en de mannen edelsmeden. Dit is dus bepaald. Trouw jij een man daar en ben je eigenlijk onderwijzeres of zo... jammer dan... je wordt pottenbakster. Leuke ervaring en de boottocht was heerlijk relaxt. Vooral de terugtocht bij zonsondergang was zeker de moeite.

's avonds gegeten aan de Niger maar ook de insecten eten daar... doe je het licht aan wordt je bedolven onder van alles en nog wat. Dus dan maar zonder licht eten en proeven wat je eet. Nou de vis was heerlijk (maar misschien iets te vet....??).

Vanochtend weer vroeg op want vandaag is DE markt in Segou. Van heinde en verre komen Malinesen om deze markt te bezoeken. Super leuk om al die kleurrijke mensen af te kijken! De mensen zijn super relaxt en aardig. Wel jammer dat ik geen Frans spreek al herken ik wel eea ivm Spaans... waar dat allemaal al niet goed voor is??

Om de warmte even te ontlopen en jullie te laten weten dat alles hier oke is ben ik maar een cyber cafe gaan opzoeken. Het is koel en zowaar goede pc's... ik blijf me verbazen hier. Veel armoede maar ook luxe voor de rijkere der Malinese....
Het ga jullie weer goed en tot over een week of zo. We vertrekken overmorgen voor een 4 daagse tocht door de Dogon en daar is helemaal niets dus eerder dan over 7 dagen gaat zeker niet lukken!

Tot in Djenne???

Nicole
X

  • 20 November 2006 - 12:20

    Marjolein:

    Hoi Nicole, Wat leuk om nou al wat van je te horen!! Had ik inderdaad niet verwacht, ik ben ook helemaal verbaaasd dat het toch nog best wel ontwikkeld is daar. Maargoed, dat waren de eerste dagen hè dus er kan nog vanalles gebeuren. Heb van 't weekend de reisplanning op internet gelezen (jij reist toch met koning aap hè!?) dus we volgen zeker waar je uithangt! Veel plezier met de Dogon-trek en tot horens!!

    xx Marjolein (en natuurlijk ook van Dennis) en we zijn nu al benieuwd naar alle verhalen en foto's!!!

  • 20 November 2006 - 13:31

    Nicole:

    Hoi meid. Gelukkig ben je weer veilig aangekomen. Geniet van de droogte, de regen plenst nu echt naar beneden hier (mis je als kiespijn!). Klint allemaal weer super wat je de eerste dagen hebt meegemaakt. We houden contact. Goeie reis verder! Kusje van Jill. Doei, Niki

  • 20 November 2006 - 19:33

    Sandra:

    Ben blij dat je weer goed aangekomen bent. Zo te lezen komt het weer helemaal goed met je. Hoe is het weer daar is het wel een beetje zonnig daar? Verder hier alles oke, geen bijzonderheden. Ik was alleen je vergeten om je die nertsolie mee te geven denk er even mee aan als je terug bent dat ik je die geef. Heel veel plezier en tot mails.
    Dikke kus van sandra en carlo en geniet er maar lekker van!

  • 20 November 2006 - 20:19

    Peet:

    He Nicole
    Wat leuk om je avonturen in Afrika te volgen. Alleen ben ik er nu niet bij. Tjee zeg, het klinkt toch wel anders dan wat wij van Afrika gezien hebben. De luxe dan he. Ja, alleen dat stof en zo herken ik nog wel. Weet je nog die leuke foto van ons 2 in de woestijn.

    Nou fijne reis en ik verheug me nu al op je volgende mail.
    Groetjes Peet

  • 23 November 2006 - 07:58

    Klaartje:

    Goed om weer te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Wat heb je toch een lekker leven. Geniet er maar van hoor. Ik hoop dat je reis door de Dogon ook mooi is en ben erg benieuwd om je verhalen weer te lezen. Liefs en een dikke kus.
    Klaartje

  • 25 November 2006 - 20:05

    Pa:

    Hoi Nicole, per e-mail zal ik reageren op je reisverhaal. Liefs Pa en Ma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mali, Ségou

Nicole

De wereld is geweldig!! En daarom reis ik graag en ontdek ik van alles.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 556
Totaal aantal bezoekers 212788

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 30 Augustus 2011

West Afrika

07 April 2008 - 13 November 2010

allerlei mooie reizen!

07 Juni 2007 - 04 April 2008

Zuid Amerika

31 Januari 2005 - 06 Juni 2007

reisjes tussendoor

02 Januari 2004 - 31 Januari 2005

Oost Afrika, Azië, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji

01 Oktober 2011 - 30 November -0001

Op weg naar een nieuw thuis...

Landen bezocht: