de laatste loodjes in Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Nicole Plas - WaarBenJij.nu de laatste loodjes in Ghana - Reisverslag uit Accra, Ghana van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

de laatste loodjes in Ghana

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

13 December 2006 | Ghana, Accra

Gebleven bij het bezoekje aan het museum. Super leuk en weer erg leerzaam. Van alle ambachten was te zien hoe en wat eraan vooraf gaat voordat het verkocht kan worden. Jeetje wat een enorm werk! En wij maar onderhandelen over de prijs?!!??

Daarna nog wat rondgehangen en in het hotel gerelaxt. ‘s avonds kregen we te horen dat we het hotel de volgende dag zouden verlaten. Dit was eigenlijk niet de bedoeling maar wederom overbooking…. Eerst werd er natuurlijk flink gebaald want waar zouden we nu in terecht komen…. Tenslotte zaten we hier heel erg luxe….

Na een nachtrust hoorde we bij het ontbijt welk hotel het zou zijn. Geen enkele gids vermelde het hotel dus gingen we blanco de taxi in en zagen tot onze grote verbazing dat we nog luxer uitkwamen….. we hadden nu zelfs een zwembad…. Wat niet gezegd werd was het feit dat er ‘s avonds een feestje gegeven zou worden voor 300 medewerkers van Areeba (net zoiets als Vodafone of kpn) en dat onze kamers dus midden in het feest lagen….. tja dat is natuurlijk minder maar al met al viel het achteraf mee… om middernacht stopte de muziek en begon men met opruimen (wat ook het nodige lawaai meebracht maar oke).

De middag was echter spectaculair te noemen. We gingen met een taxi (kost hier helemaal niets) naar een kerk om die te bewonderen…. We belanden in een bruiloft. Wij uiteraard super nieuwsgierig en gingen kijken. Worden we uitgenodigd om een donatie te doen aan het bruidspaar waarvoor voor ieder 5.000 cedi (30 eurocent) wij een ballon mogen doorprikken. Wij niet te gierig… doneren pp 10.000 cedi en prikken pp 2 ballonnen door. Iedereen tevreden…..

Daarna naar de grootste markt van West Afrika. Nou met recht. Wat een uitgebreide markt! Alles te koop van zeep tot pannen en van fruit tot natuurlijke kruiden en dode beesten…..(alles voor de geneeskunde dus)….. Na daar een uurtje of 1,5 te hebben rondgelopen wilde we kijken of we een begrafenis konden bijwonen. Nu zul je denken… een begrafenis… ja een begrafenis van de Ashanti. Deze is altijd op zaterdag en men had ons de dag ervoor laten weten waar deze ongeveer zou gaan plaatsvinden. Wij daar dus heen….

In 1 woord………geweldig….. iedereen gekleed in mooie lappen stof. Rood voor familie, zwart rood voor vrienden van de familie en zwart voor sympathisanten. Zo mooi allemaal. We stonden te kijken en werden door een familielid van de overleden vrouw meegenomen om langs iedereen (zeker zo’n 50 mensen) te gaan en de hand te schudden. Daartussen zaten ook diverse chiefs van de diverse stamen. Er zijn nl. 8 stammen en iedere stam heeft zijn chief. Boven al die chiefs heb je een opper chief. Deze was er niet maar zeker 3 chiefs (royal family zoals ze hier genoemd worden) waren aanwezig en hebben wij de hand mogen schudden. Ook hier uiteraard weer gedoneerd (40.000!!! cedi….) en dat werd luidkeels door de luidspreker geroepen. Na deze oproep komen grote groepen mensen ons uitbundig bedanken en beginnen te dansen en muziek te maken…. Staan wij even met onze mond vol tanden…. Zo indrukwekkend hoe blij men is met nog geen 4 euro!!! Daarna vertrok een hoge chief met veel dans en toezang. Daarna zijn ook wij maar stilletjes vertrokken……

Terug in het hotel was de ruimte bij het zwembad gereed gemaakt voor het feest. Wij konden nog wel eten in het restaurant al was het wel weer op tijd wegwezen omdat men het te druk had.

De dag erna weer een busdag naar Cape Coast… een stadje aan de kust waar we, na een 3 uur durende rit in een airco bus, door het tropische klimaat werden bevangen. Binnen 1 minuut waren we allemaal zweetdruppels! Jeetje wat is dat toch weer wennen! Na de spullen weg te hebben gelegd naar het restaurant naast het Castle wezen lunchen en daarna een bezoek gebracht aan het Castle zelf. Erg indrukwekkend allemaal. Wat hebben wij hier ons van de slechte kant laten zien! En nog zijn alle mensen hier super aardig tegen Nederlanders!!! Misschien voor ons een les!?!?!?

‘s avonds wilde we met 3 meiden gaan eten wat verderop. Na een half uurtje lopen en zoeken… helaas het restaurant was in renovatie!! Wij weer terug naar het dorpje om iets anders te zoeken (via de lonely planet!). We vonden een geweldige spot aan de zee!! Het eten was la la maar de spot was geweldig!

De volgende dag een taxi genomen naar Elmina. Dit is een klein vissersplaatsje vlak bij Cape Coast. Daar de vismarkt en een nederlandse begraafplaats bezocht. Bij de begraafplaats hebben we de ambasadeur (vrouwelijk) uit NL mogen ontmoeten. Zij was net aangesteld en deed een rondje Elmina omdat NL veel geld stopt in het renoveren van de mooie gebouwen daar. Ik persoonlijk vond het een redelijk stijve vrouw maar ach dat zal wel bij de baan horen?!?!?

Na het bezoekje aan Elmina zijn we Cape Coast zelf gaan ontdekken en ondekte dus een kralenwinkel. Na ruim een 1 uur kwamen we met diverse aankopen de ‘shop’ uit. Geweldig mooie glazen kralen had mevrouw. Zij helemaal gelukkig met haar geweldige omzet!!! Zelf nog een aantal ‘opdrachten’ achtergelaten omdat het al donker was geworden en mevrouw niet meer goed kon kralenrijgen. De volgende dag konden we de bestelling ophalen?!?! Wat zal ze vroeg begonnen zijn….

De laatste dag Cape Coast begon vroeg met een bezoek aan Kakum National park. Dat is een tropisch regenwoud. Daar is een Canoply walk waarvan er maar 4 op de wereld zijn. Dit zou mijn 2e worden (de 1e was in Maleisie). Super mooie omgeving al is het er wel enorm vochtig! Na de walk hebben we nog een uurtje door het woud gelopen met een gids die ons vele wetenswaardigheden bijbracht vwb de locale gebruiken met de natuur. Ook onze chauffeur en bijrijder vergezelde ons. Echter de bijrijder was zo bang dat hij de walk oversloeg en eigenlijk niet mee wilde met de wandeling bang voor alles wat leefde en geluid maakte. Maar toch weten over te halen… tot we een slang op de weg tegenkwamen. Dat was niet zo fijn voor hem (en voor ons). Maar we zijn allemaal heelhuids en volop bezweet teruggekeerd naar de bus.

Voor de lunch hadden we een stop bij een super restaurant. Dit restaurant stond op palen en had krokodillen. Wij maar denken dat deze niet op de kant konden komen…nou dat bleek dus een sprookje. We waren nog niet weg bij de trap of ze stoven het land op….. tja de gelukspoppetjes doen weer goed werk!!!

De rest van de dag uitgezweet om vanochtend weer voor 4 uur de bus in te gaan. De wegen zijn hier bar en boos. Je ziet ze wel volop bezig aan de wegen maar daar hebben wij nog niet veel aan!!

We zijn aangekomen in Accra. De laatste stad die we aan zullen doen. Morgen vliegen we vanuit hier terug naar NL. Na aankomst geluncht. De lunch duurt gemiddeld 2 uur waarvan 1,45 uur wachten is en 15 minuten eten…. Maar het was de moeite waard….. verder nog een craftcentrum bezocht, over straat gelopen en nu de koelte opgezocht voor de laatste nieuwtjes.. morgen luieren op een strand hier vlakbij want de stad heb ik wel gehad. Het is hier allemaal open riool, stinkt dus als een gek (maar dat is al de hele reis zo hoor), het is super druk met auto’s en mensen (zo’n 2 miljoen) en het stinkt naar riool, uitlaatgassen en afval!!! Kun je nagaan hoe blij we morgen naar het strand gaan al is dat, tot nu toe, ook vaak vervuilt en als afvalbelt gebruikt…. We wachten maar weer af.

Helaas zit er weer volop spellingscontrole op waardoor sommige zaken vreemd over kunnen komen…. Het is zo… sorry hiervoor… het is tenslotte Afrika he!!

Tot zover deze reis en op naar de volgende bestemming?!?!?!

Bedankt weer voor jullie lieve reacties en emails en tot in Nederland!

Nicole

• 13 December 2006 - 20:38

Marjolein:

Hoi Nicole! Super dat je weer zo'n gave vakantie hebt gehad! Ben erg benieuwd naar alle verhalen, ik zal dinsdag extra lekker voor je koken want dat heb je wel verdiend denk ik hè!! (Krododil ofzo..?) Kletsen we gezellig bij. Hopelijk heb je dan ook al wat foto's! Liefs en tot gauw xxx Marjolein

• 13 December 2006 - 21:27

Peet:

He Nicole
    Tjonge da's toch weer snel gegaan zeg je vakantie. En wat een leuke dingen heb je weer mee gemaakt.
    Heb weer genoten van je reisverhalen. Vanaf volgende week kun je van mijn verhalen genieten.

Fijne terugreis.
    Groetjes Peet

• 14 December 2006 - 09:11

Nicole:

Hoi Meid, wat een avonturen weer! Klinkt allemaal gewelig. Veilige terugreis en rust maar lekker uit. Zie je dinsdag. Doei Niki

• 17 December 2006 - 19:19

Klaartje:

Het blijft iedere keer leuk om je verhalen te lezen, super. Geniet nog even en tot volgende week. Ook hier in NL gebeuren spannende dingen. Dikke kus

• 31 Januari 2007 - 13:52

Jolanda Cekic:

Hoi Nicole, Met veel bewondering heb ik je belevenissen weer gelezen in Afrika! Je moet maar snel langs komen dan kunnen wij gezellig bekletsen. Groetjes Jolanda