Van Segou naar Djenne - Reisverslag uit Djenné, Mali van Nicole Plas - WaarBenJij.nu Van Segou naar Djenne - Reisverslag uit Djenné, Mali van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

Van Segou naar Djenne

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

27 November 2006 | Mali, Djenné

Gebleven in Segou.
De volgende dag zijn we vertrokken naar Sevare. Na de rit aangekomen in het hotel. Het eerste hotel waar we zonder klamboe moesten slapen want die waren dus echt niet op te hangen... gelukkig geen mug gehoord maar de incubatietijd van malaria is 10 dagen....

De volgende ochtend met het busje naar Mopti om daar rond te lopen. Mopti staat bekend om zijn opdringerige gidsen. Die hebben we dan ook volop ontmoet. Maar ondanks dat is het een leuk plaatsje met een haven waar alle pinasses (uitgeholde boomstammen die als boot worden ingezet) aankomen vanuit de Sahel. Aangezien het hier winter?! is, zo’n 30-35 graden, komen alle normaden naar Mopti om daar te overwinteren. Geweldig om te zien. Ook worden er in de haven nog volop spijkers gemaakt. Echt ijzer op een vuurtje en iemand die van het hete ijzer dus mooie spullen en spijkers maakt. Tja dan onze spijkers he......

Na Mopti zijn we teruggegaan naar Sevare en daar het kralenmuseum bezocht. Echt geweldig mooi. Ze hebben hier dan ook hele mooie kettingen al moet ik zeggen dat de prijzen hier van alles (dus ook de souverniers) behoorlijk hoog liggen. Uiteraard wordt er volop onderhandeld maar dat mag de prijs niet altijd echt drukken.....

Voor wat het avondeten betreft... wederom (net als in Cuba) eten wij alle kip hier op. Ik niet moet ik zeggen. Ik eet al 5 dagen soep met rijst omdat de darmen niet echt meewerken... maar het valt me reuze mee. Ik had niets verwacht maar ze hebben toch echt behoorlijk wat te bieden al is het vaak rijst, cous cous of slappe frites met kip. Ook grappig is dat als je vraagt wat men aan limonade heeft men vanalles opnoemt maar uiteindelijk alleen cola of fanta heeft.. dus na het water drinken we dat.

Na Sevare kwam dan eindelijk 4 dagen Dogon.... een topper!!! Super mooi maar 4 dagen zijn veel te kort geweest. We sliepen onder klamboes op daken van de huizen al waren ze van leem, we aten kip met rijst en ‘s middags salades (oke ik alleen rijst of cup a soup maar dan nog) dus de mens werd goed verzorgt. Per dag hebben we 3 tot 5 uur gelopen door de meest mooi omgevingen. Van dor en droog tot rotspartijen. Onbeschrijfelijk hoe mooi. De mensen zijn geweldig. Iedereen begroet elkaar als volgt:
Hallo hoe gaat het, goed, hoe gaat het met je vrouw, goed, hoe gaat het met je moeder, goed, hoe gaat het met je vader, goed, hoe gaat het met het dorp, goed, oke, gaat het andersom, hoe gaat het... enz. Na 3 tot 4 minuten kan men dus pas echt gaan praten. Geweldig toch... zo gaat hier het nieuws en niet via internet, krant ed.
Op de 1e avond hebben we met kindjes liedjes zitten zingen. Van vader jacob tot het Wilhemus... super leuk. Op de 2e avond hebben we een dansavond mee mogen maken wat ook zeer indrukwekkend was en op de 3e dag hebben we ‘s middags een maskerdans bekeken wat ook mooi is om mee te mogen maken. Je ziet vervelen doe je hier niet... alleen tussen 12 uur en 3 uur moet je echt niet doen. Het is super heet en je bent niet vooruit te branden ! Dus dan houden we maar siesta... heel vervelend.

Na gisterenochtend nog 3 uur te hebben gelopen werden we weer opgehaald door de bus om naar Djenne te gaan. Op dit moment zijn we dus hier. Op maandag is hier een geweldig kleurrijke markt voor de wereldberoemde moskee. Alles staat op de foto dus...... Een heel stoffig mooi dorp met geweldige huisjes. Stel je van de huisjes niet te veel voor. Een mengelmoes van modder, stro en hout. Ieder huis moet voor het regenseizoen bijgeplamuurd worden want anders blijft er niets over.... en wij maar klagen over ons onderhoud!?!? Vanochtend met een gids door het dorp heen gelopen en weer heel veel geleerd van alle gebruiken van Mali. Echt een super land met geweldige mensen. Het jammere is wel dat men hier weinig tot geen kaas heeft gegeten van hygiene en daardoor dus veel mensen ziek of ongezond zijn. Vooral veel kinderen met navelbreuken zie je rondlopen. Wat mijn dieptepunt tot nu toe is..... er is me al 2 keer een baby aangeboden om mee naar huis te nemen. Het lijkt me vreselijk om dat te doen als moeder...Ik heb me bedwongen en kom dus zonder kindje naar huis al zijn het snoepies!

Morgen gaan we per pinasse terug naar Mopti om overmorgen naar Burkina Faso te gaan. Helaas gaan we Mali dan verlaten. Hoe alles loopt aldaar is ons onbekend dus wie weet tot wanneer.....

Het gaat jullie goed. Mij in ieder geval wel en tot in Burkina Faso!!

Nicole

  • 27 November 2006 - 19:43

    Sharon:

    Ha Niekus, goed om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt. Had niet anders verwacht! In een aparte e-mail vertel ik je onze meemaakselen (nieuw woord) van de laatste weken! Liefs Sharon en Dirkje

  • 27 November 2006 - 19:55

    Marjolein:

    Goh, echt vervelend allemaal (usss). Maakt niet uit, wij werken wel gewoon door hier. Zit ik me nu eigenlijk meteen te bedenken wie nou toch aaaaaal jouw werkzaamheden moet doen op 't werk. Jeetje, dat zal me 'n achterstand worden. Veel plezier daar xxx Marjolein Oh en ik zie dat Sharon ook net 'n berichtje heeft gestuurd das toevallig!

  • 27 November 2006 - 19:57

    Marjolein:

    Goh, echt vervelend allemaal (usss). Maakt niet uit, wij werken wel gewoon door hier. Zit ik me nu eigenlijk meteen te bedenken wie nou toch aaaaaal jouw werkzaamheden moet doen op 't werk. Jeetje, dat zal me 'n achterstand worden. Veel plezier daar xxx Marjolein Oh en ik zie dat Sharon ook net 'n berichtje heeft gestuurd das toevallig!

  • 27 November 2006 - 19:59

    Marjolein:

    Heuuuhhh? Nou staat ie er 2 keer...

  • 27 November 2006 - 20:10

    Peet:

    He Nicole
    Wow, wat een avonturen weer. Ik krijg er al helemaal zin in. Tja en van die baby's, ik weet het nog van de vorige keer.
    Nou geniet nog maar en veel foto's maken he.
    Groetjes Peet

  • 30 November 2006 - 15:11

    Ad, Marthijn & Olaf:

    Helaas, kantoor staat er nog, dus je mag na je vakantie gewoon weer aan het werk. Inderdaad een goed idee om zonder kinders op huis aan te komen. We hebben al genoeg aan Nick op kantoor!! PS hij mist je wel.
    Geniet er van en veul houdoe!!

  • 03 December 2006 - 10:17

    Ans:

    Hey Nicole, het is inderdaad hartverscheurend wanneer je kinderen aangeboden krijgt. Maar buiten dat is het super daar, of niet? Het weer is hier erg guur! Dat moet je toch goed doen. Heel NL is natuurlijk in de ban van sinterklaas, winkels stampes vol en kinderen hyper, haha. Geniet er nog van, het is zo weer 18 december!! Veel groetjes
    Ans

  • 04 December 2006 - 20:42

    PWR:

    Hee PWR. Ja sorry,beetje laat val ik in je reisverhalen. Maar gaaf allemaal om te lezen wat je weer meemaakt, hoewel ik dat van die baby's wel afschuwelijk vind. Geniet lekker van de leuke dingen en van het mooie weer.......siesta op z'n tijd war!!!
    Liefs je PWR xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mali, Djenné

Nicole

De wereld is geweldig!! En daarom reis ik graag en ontdek ik van alles.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 557
Totaal aantal bezoekers 212790

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 30 Augustus 2011

West Afrika

07 April 2008 - 13 November 2010

allerlei mooie reizen!

07 Juni 2007 - 04 April 2008

Zuid Amerika

31 Januari 2005 - 06 Juni 2007

reisjes tussendoor

02 Januari 2004 - 31 Januari 2005

Oost Afrika, Azië, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji

01 Oktober 2011 - 30 November -0001

Op weg naar een nieuw thuis...

Landen bezocht: