van Coroico naar Potosi - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van Nicole Plas - WaarBenJij.nu van Coroico naar Potosi - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

van Coroico naar Potosi

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

01 November 2007 | Bolivia, Potosí

Tja weer 15 uur in de bus gehangen om rond 8 uur ´s ochtends aan te komen in Rurrebaque (in de volksmond Rurre). De rit was super mooi maar death road part II!

Daar een fantastisch hostel gevonden met hangmatten, uitzicht op de rivier... wat wil je nog meer... Nou iets minder vochtig warm en zeker minder regen want die dag heeft het bakken met water uit de lucht geregend! Maar vanuit de hangmat was het heerlijk! ´s avonds een tour geboekt voor de volgende dag.... 3 dagen pampas. Voor de mensen die niet weten wat de pampas zijn, ik wist het nl. ook niet echt, het is een open vlakte in een soort regenwoudachtig gebied.

De volgende ochtend werd ik dan ook om 9 uur verwacht. Uiteraard was ik op tijd... hoe zou het dan komen dat onze groep altijd de laatste zou blijken te zijn?? Afijn. Eerst 3 uur in een 4 wiel "truck" hobbelen, daarna 3 uur de boot op om in de "lodge" (zo had men het nl. verkocht) aan te komen. Nou het woord lodge mocht zeker niet gebruikt worden. Een groot gebouw (in staat van verval) met allemaal bedden met muskietennetten. Wel heel gezellig maar niet echt geluidsdicht (snurken ed overstemde de mooie geluiden van de dieren!!). Maar de omgeving was meer dan geweldig!!

In de 3 dagen hebben we de volgende dieren meer dan genoeg gezien: krokodillen, schildpadden, roze dolfijnen, aapjes, heeeeel veel verschillende soorten vogels, nog een of ander groot beest (naam voor mij onbekend) enz. Echt meer dan op te noemen. De groep was super leuk en gezellig. Ook heeeel goed voor mijn spaans want dat werd overwegend gesproken door iedereen!! De 2e dag hebben we een wandeling gemaakt die te lang bleek! Het zouden 3 uren moeten zijn... het werden er 5!! En uiteraard niet genoeg water!!! Dat was eigenlijk wel een probleem... maar we hebben het allemaal gered en we hebben een enorme Boliviaanse cobra gezien!

Zoals altijd komt aan alle leuke dingen een einde dus ook aan deze trip... Weer 3 uur boten en 3 uur rijden om terug te komen in Rurre. Daar weer terug naar het hostel en met de groep nog gegeten en gedronken.

Gelukkig zou ik terugvliegen ipv bussen. Ik wilde ook eens luxe!! Dus ´s middags heerlijk het kleine vliegtuigje in om 45 minuten !! later in La Paz uit te stappen. Door naar het busstation om toch weer 12 uur de bus in te gaan richting Sucre. Maar ook die wilde ik luxe dus kocht ik voor 3 euro meer (totaal 12 euro), een cama (betekend bed) busplaats. De beste investering ever!! Ik heb heerlijk 10 uur geslapen en werd pas wakker toen we er bijna waren.

Sucre is een leuk plaatsje. Niet veel te doen maar super gezellig... Dus ik dacht.. hier blijf ik even hangen. Spaanse les genomen (het spreken was nog steeds niet je van het!) iedere dag en dat heeft (volgens mij dan) wel weer wat geholpen. Verder de hele week weinig anders gedaan dan film gekeken, kroketten!! gegeten, de Bossche bol geprobeerd, rondgehangen, gekletst enz. Jawel jullie lezen het goed!! Er is daar een bar van een Nederlander die ergggg gezellig is en wat ik dan ook maar direct als mijn stamkroeg had gebombardeerd!! Super tent al mogen ze de bol die ze verkopen als Bossche bol zo zeker niet noemen!! De Groot heeft er geen concurrent bij!! Erg slechte immitatie! Maar iedere avond een film, iedere avond gezelligheid dus nemen we dit op de koop toe.

Afgelopen zaterdag was er in Sucre een groot feest vanuit alle universiteiten uit de omgeving. Iedereen danste, zong, genoot enz. Zo ook ik. Echt super leuk!! Maar uiteraard weer veel te laat in bed... Zondag zou ik nl. een markt 1,5 uur verderop bezoeken. Maar toch weer ´s ochtends mezelf uit bed gehesen en de bus in. Een kleine markt maar wel erg mooie mensen. Ze lopen daar nog echt zoals 100 jaar terug maar dan nu met mobiele telefoon!

De dag erop de bus genomen en zowaar 3 uur later! stond ik in Potosi. Dit is de hoogste stad van de wereld (4.400 meter boven zeeniveau). Potosi is vooral bekend om zijn mijnen (voor de geinterresseerden... huur zeker The Devils Miner!!). Hoe de mensen daar in werken... onbegrijpelijk! Maar uiteraard kun je de mijnen bezoeken en dat heb ik gisteren dan ook gedaan. Je krijgt kleding aan, een helm op en rubbere laarzen... Echt nodig want alles zit vol blubber. Maar de mijners hebben niks... ze moeten alles zelf betalen, eten, drinken, dynamiet (daar blazen ze de mineralen meer uit de berg!), kleding, coca bladeren (die kouwen ze de hele dag!!) enz. De rijke grote bazen buiten ze dan ook echt uit! Maar gelukkig kopen de toeristen van alles voor de mijners. Zo krijgen ze toch wat te drinken en te kouwen want de opbrengst van de mineralen is niet echt geweldig te noemen! Daarnaast betalen de tourorganisaties ook aan de mijners dus...

Verder heb ik hier een museum bezocht waar vroeger de munten van zilver werden geslagen. Heel anders maar ook erg interressant!!

En voor ik het vergeet... we zijn hier met 4 meiden naar een wazige bar geweest... Volop mannen maar geen vrouwen.. dus geen gebrek aan aanspraak! Maar men drinkt hier 96%!!! pure alcohol dus ze zijn redelijk snel onder de tafel...

Vandaag nog niet echt veel uitgespookt. Het weer is hier overdag warm maar ´s nachts is het behoorlijk koud!! Het stadje zelf is leuk en mooi. Morgen is het de dag van de doden (el dia del muerto) en dat schijnt hier een hele happening te zijn.. ik ben benieuwd!

Dit waren voor nu weer even de avonturen. Zaterdag vertrek ik (hopelijk) richting Uyuni om vanuit daar de grens met Chili over te gaan.

Hasta Luego!!

• 01 November 2007 - 18:40

Ursula:

He Nicole

Heb je verhaaltje weer gelezen. SUPER!!! Hier in Den Bosch maken we maar weinig mee. Maar..... 10 november gaan we weer tapas eten. Gewoon zonder je. Hoe moet dat nou!!! Zal een extra bacardi op je drinken. Tot lezens! Urs.

• 01 November 2007 - 22:49

Robin En Judith:

He Nicole,
    Gaat lekker daar zo te horen. Ook wij waren niet zeer onder de indruk van de kroketten in dezelfde tent in Sucre:) Wij zijn inmiddels in Calafate in Argentinie, net onze vrienden uit Nederland uitgezwaaid met wie we de W in Torres del Paine hebben gelopen. Ja, er staat je nog een hoop moois te wachten. Geniet ervan!
    Groetjes,
    Judith en Robin

• 06 November 2007 - 18:52

Neeltje:

He Nicole,

Wil je heel veel plezier toe wensen in de Salar, al dat moois dat je tegen komt is echt ongelooflijk!!! Heel veel plezier in Chile, maar dat zal vast wel lukken!!!

Liefs Neeltje

• 07 November 2007 - 12:47

Dividivi:

heey nicole hele leuke site hoor maar heb jij die krokodil van dichtbij gefotografeerd? je hebt echt leuke foto's hoor en badankt voor je mailtje ik zou ook wel met jou mee willen op vakantie echt vet cool hoor xxxjes dividivi

• 14 November 2007 - 17:21

Natasja:

Ha Nicole en Jenny,

Wat een spannende en leuke verhalen, echt heel gaaf!! Zo te zien vermaak je jezelf wel! Voor het weer hoef je echt niet terug te komen, het is hier erg koud!! en nat!!! Jenny, ik hoop dat je een goede vlucht hebt gehad en ik wens je heel veel plezier, maar dat zal wel lukken met onze Robinson, hihi

Heel veel plezier en geniet ervan!!

Dikke kus, Natasja en natuurlijk een knuffel van Dahné

• 19 November 2007 - 19:14

Robin En Judith:

Hoi Nicole!
    Cool dat je nu ook in BA zit. Wij gaan alleen morgen al weg, dus hopen dat je dit nog ziet, dan kunnen we voor vanavond nog afspreken om hapje te eten en te drinken.

Judith en Robin

• 22 November 2007 - 09:54

Nicole:

Haa Niek,

wat een gave foto's weer. Jill is niet te remmen! Al die wilde dieren die wil zij natuurlijk ook in het echt zien. Voorlopig moet ze het doen met het ranger-boekje van het Wereld Natuur Fonds. Je maakt nog steeds heel veel indruk ha ha.

Leuk dat je zo af en toe bekenden tegenkomt, kun je mooi ervaringen uitwisselen.

Hopelijk geen last gehad van de aarbevingen in Chili?

Hier is de Sint in het land dus spannende tijden aangebroken...
    We gaan nu in één ruk door naar Kerst, Oud & Nieuw etc. Ben heel benieuwd hoe jullie dat daar gaan vieren -> neem het ervan!!

Groetjes aan Jenny.

Doei