Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Nicole Plas - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

Laos

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

18 Mei 2004 | Laos, Luang Prabang

Voordat ik aan het verslag begin.... wil ik iedereen langs deze weg bedanken voor de leuke reacties op de site!! Weer veel leesplezier en tot mails.

Na een aantal dagen Chang Mai kwam dan toch de dag om het vliegtuig te nemen naar Luang Prabang in het noorden van Laos. Ondanks dat sommige twijfelen aan de kunsten van Lao Aviations heb ik een super vlucht gehad. Ze vliegen niet zo hoog dus vanuit de lucht had ik de mooiste uitzichten ooit gezien in een vliegtuig! Daarbij was het vliegtuig maar half vol (oke of half leeg) en had ik dus heerlijk 2 stoelen voor mezelf! Vanuit het guesthouse in Chang Mai ben ik samen met 2 schotten (David en Laura) gereisd aangezien ook zij deze vlucht hadden geboekt. Achteraf een hele goede zet want de boot was volgens vele een "ramp" van 3 dagen terwijl wij heerlijk na 1 uurtje vliegen al in Laos uitstapte!

Luang Prabang is een klein plaatsje in het noorden van Laos. Wat direct opviel is dat Laos mooi qua natuur is maar ook super relaxt. Geen tuk tuk chauffeurs die blijven zeuren nadat je aangegeven hebt geen gebruik van hun diensten wilt maken. Ook de verkoop(st)ers zijn veel minder opdringerig dan in Thailand dus dat beloofde heel wat! Na het vinden van een guesthouse met balkon de omgeving gaan verkennen. Dit is toch altijd weer een van de leukste dingen van aankomen in een nieuwe omgeving. Aangezien Laura iets verkeerds gegeten had de dag ervoor zijn alleen David en ik gaan rondneuzen wat de nodige lachwekkende situaties opleverde. Men schroomt niet om een tuk tuk zo vol te stoppen met kokosnoten dat je echt niet weet of ze blijven liggen of eraf vallen. Maar dat is hier heel normaal want dat de tuk tuks veel kunnen vervoeren wordt dagelijks bewezen!

De dag erna hebben we maar heel weinig uitgevoerd. Heerlijk op het balkon gehangen en een goed boek gelezen. De relaxtheid van Laos brengt met zich mee dat je zelf ook minder gaat doen. De vraag is of dit erg is..... Nadat Laura weer wat opgeknapt was zijn we een cave (soort grot) wezen bezoeken. Een super mooie rit met.... de tuk tuk, een oversteek die misschien nog mooier was, met de boot en de cave op zich was niet je van het. Er staan honderde boedha's in de cave en niemand weet hoe die er zijn gekomen. Nou zijn die boedha's niet echt groot dus dat viel ons een beetje tegen. Maar zeker wel de moeite waard!

De dag erna nemen we dezelfde tuk tuk met de intensie om naar de waterval te gaan. Helaas begint het te regenen terwijl we nog in het dorp zijn en wijzigen we de plannen voor deze dag. We gaan vandaag het dorp verkennen en de wats (tempels) bezoeken. Een raar feit is dat we eigenlijk wel een beetje verzadigt zijn van de wats maar een enkele springt er toch wel weer uit en is de moeite van een bezoek zeker waard. Helaas zal blijken dat dit het begin is van meer regen dan dat we zouden willen!

Na een goede nachtrust staan we op en nemen wederom dezelfde tuk tuk (die chauffeur heeft een hele goede week denken wij) om dan eindelijk naar de waterval van Luang Prabang te gaan. Na wederom een super rit (maar dan over een weg zonder asfalt) komen we aan bij een parkeerterrein en zetten we de tocht lopend voort. Helaas liggen watervallen meestal horen dan de dorpjes dus dat was weer de nodige klim maar zeker meer dan de moeite waard!! Een geweldige waterval die we de rest van de dag beklommen en bezwommen hebben. Tegen de tijd dat we vertrokken begon het weer te regenen!

Ook is er iedere avond een avond markt met eigenlijk allemaal hetzelfde aanbod. Deze lopen we wel over aangezien de markt midden op de weg is en deze weg is eigenlijk wel zo'n beetje de hoofdstraat van het dorp. Er wordt door iedereen volop onderhandelt over de prijs wat erg grappig is om te zien.

Ik zou naar Ponsavan vliegen vanuit Luang Prabang. Echter bleek bij het reconfimeren dat ik de enige (!) in het vliegtuig zou zijn dus de vlucht zou niet (helaas) worden uitgevoerd. Jammer maar geen prive vliegtuig voor mij! De plannen moesten dus gewijzigd worden. Geen nood want David en Laura zouden vertrekken naar Vang Vieng (een super backpackers plek) en nodigde mij uit om ook daarheen te komen. Ik moest de dag voor (eventueel) vlieg vertrek nogmaals navragen en het bleek inderdaad niet door te gaan. Een dag later dan zij heb ik dan ook maar de bus genomen naar Vang Vieng. Na een rit van ongeveer 6 uur kwam ik eindelijk, min of meer door elkaar gehusseld doordat de weg een en al bochten was, aan in Vang Vieng. Stel je er niets van voor want het is werkelijk 1 hoofdstraat met alleen maar guesthouses, restaurants die eten verkopen en constant dvd films draaien, maar de sfeer hing er!

Naar het guesthouse gegaan waar David en Laura zich ook genesteld hadden. Nou dat werd een minder succes! 's avonds bleek het bed enorm te stinken naar schimmel! Gelukkig hadden we al het idee om de volgende dag een ander guesthouse te zoeken dus ....... De volgende dag hebben we dan ook een meer dan geweldig guesthouse gevonden. Voor 5 US dollar per kamer. Deze kamers waren voorzien van balkon met uitzicht op de rivier!! Echt geweldig. Het guesthouse had nog geen andere klanten aangezien nog lang niet alle kamers klaar waren (deed me aan RVN in Mallorca denken Klaartje!) maar we hebben er een super tijd gehad.

In Vang Vieng kun je weinig anders doen dan met een grote rubbere band de rivier af. Onderweg heb je het genoegen van vele "bars". Men gooit een bamboo stok naar je uit waaraan ze je naar de wal toe halen (of ze lopen de rivier door en duwen je naar de kant want nu staat het water nog laag). Een super attractie! Normaal zou de rit 3 uur duren echter die van ons wel 6! Het was super gezellig op het water en in de "bars" waardoor het allemaal wat langer uitviel. Dat Laobeer smaakt goed (zoeter dan ons bier!).

Verder hebben we tijdens alle regenbuien genoten van menig dvd film en vele nieuwe mensen leren kennen. Ook enkele "oude bekende" ontmoet wat voor de nodige gezelligheid zorgde.

Er is natuurlijk toch altijd weer een tijd van gaan en die kwam voor mij eerder dan voor de "rest". Afscheid genomen van Laura en David en wederom 4 uur in de bus om naar Vietiane te komen. Weer een weg met een super uitzicht en vele, vele bochten!! Laos is echt super mooi maar die bochten maken het reizen per weg niet echt comfortabel. Guesthouse gevonden en "de stad" gaan verkennen. Naar het nationaal museum geweest. Stel je hier niet te veel van voor. Wel interressant maar erg primitief opgezet! Je wordt wel veel wijzer over het verleden van Laos dus dat is zeer zeker een opsteker. Na de zoveelste enorme regenbui (de straten lopen daardoor behoorlijk over) maar het internet cafe opgezocht om deze mail voor jullie te typen. Je merkt echt dat het regenseizoen hier nu echt begonnen is want het komt er met bakken uit! Veel valt er hier dan niet te doen aangezien het meeste zich buiten afspeelt.

Morgen vlieg ik door naar Hanoi in Vietnam. Ben weer zeer benieuwd naar wat dat land zal gaan brengen. Ik heb van andere reizigers al een en ander vernomen maar iedereen is er echt heel verschillend over dus ik moet het zelf maar eens gaan bekijken. Waarschijnlijk zal ik daar zo'n 3 tot 4 weken gaan doorbrengen en (net als bijna iedereen) van Hanoi naar Saigon reizen met de nodige tussenstops op mooie plekken.

Voor zover Laos. Iedereen die op zoek is naar een mooi, vriendelijk en nog niet zo'n toeristisch land in Azie kan ik Laos zeker aanbevelen. Nu is het nog relaxt en niet verkoop opdringerig. Hoe zal dit over 5 jaar zijn???

Tot in Vietnam!!

Groetjes Nicole

• 26 Mei 2004 - 11:37

Willy De Jager:

het was weer een heel goed verslag. Ik hoef dus niet te vragen hoe het met je gaat. Ik zou er zo ook zin in krijgen. Goede reis verder en tot in Vetnam.

• 30 Mei 2004 - 11:27

Debbas:

Super verhalen over Laos!!! Klinkt zeker als een aanrader. Nou, onze trekking in Nepal was echt een groot avontuur, verhaal staat weer op de site, dus je kan het zelf lezen. Voetjes en body zijn inmiddels weer redelijk bijgekomen... en da's ook het plan voor de komende dagen. Daarna gaan we voor 10 dagen het klooster in, cursus mediteren! Plannen worden steeds concreter: Tibet, China, Mongolie en Transsiberie staan op het programma! Is Vietnam inmiddels al wat meer je land geworden?

Veel plezier in Vietnam. Ben errug benieuwd naar je volgende verhaal!

Liefs,

Debbas

PS: de slaapzak is heerlijk warm, thanx!

• 28 April 2006 - 17:57

Ruth:

een bericht voor Debbas die zelf ook een reactie geschreven heeft: wij vertrekken in augustus 2006 op wereldreis. ik zou graag na de trekking in Nepal een cursus meditatie in een klooster volgen. Kan je ons een adres geven of tips over deze ervaring van jou?

we zouden enorm geholpen zijn met een antwoordje van Debbas.

groetjes, Ruth vanuit België

• 28 April 2006 - 18:00

Ruth:

hallo, kan je mij dat antwoordje mailen naar ruth.dobbelaere@telenet.be

dankje, Ruth