Bali en omgeving - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Nicole Plas - WaarBenJij.nu Bali en omgeving - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

Bali en omgeving

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

12 September 2004 | Indonesië, Bali

Waar was ik gebleven....

Lovina beach.... nou dat is een spookstad gebleken. Werkelijk niets te doen. Zielig voor alle mensen daar maar dit is dus echt het resultaat van de aanslag op Bali. Afijn, wel heerlijk aan het zwembad gehangen in het resort en 's avonds een leuk etentje gehad met Balinese dans. Deze dansen zijn super ingetogen en nodigen niet echt tot meezwingen uit. Dat was in Afrika wel anders maar oke ....

Na Lovina was Ubud aan de buurt. Een leuke relaxte plaats waar al heel wat meer toeristen te bewonderen waren (zowaar). Het is DE plaats (zegt men) voor het aanschaffen van kunst. Nou ben ik geen kunst kenner en/of liefhebber dus mij leek het allemaal niet echt veel en heb dan ook de portomonee niet opengehad om daar iets aan te schaffen. Na 2 dagen Ubud richting Denpasar om de groep op het vliegtuig naar huis te zetten en zelf de grote rugzak af te geven om zo heerlijk ruim 2 weken met alleen de kleine rond te toeren. Tenslotte kom ik toch weer terug op het vliegveld om mijn moeder en zus te verwelkomen voor 10 dagen Bali.

Na het uitzwaaien ben ik naar Kuta vertrokken om daar heerlijk een aantal dagen helemaal geen bal uit te voeren. Alleen maar heerlijk aan het strand/zwembad gehangen, film gekeken, mensen ontmoet en op het balkon gerelaxt. Jullie zien .... ik heb het echt super "slecht":):) Maar het werd daarna eens tijd om wat te gaan ondernemen. Een toer van 5 dagen (4 nachten) geboekt om van Lombok naar Floris te gaan per boot. De rit naar Lombok (Sengiggi) nam al een dag in beslag en de volgende dag vertrok de toer. Nou ik weet nu dat ik niet geboren ben om met ruwe zee te varen!!!! De boot was goed, de groep onwijs gezellig en leuk, de crew leuk maar die zee...... De eerste dag ging alles nog wel en bezochten we een super geweldig onbewoond eiland waar we volop gesnorkeld en gegeten hebben waarbij we ook nog eens geentertaind werden door de crew!!!

En toen begon het. 's avonds weer aan boord om de hele nacht te varen naar de volgende stek. Je kon kiezen of je in een cabine (wat behoorlijk wat duurder was) of op het dek sliep. Ik als goede backpacker koos voor het deck met nog een aantal anderen. Dat betekende gewoon op de vloer met een matje van nog geen cm dik (zo slapen de locale tenslotte ook!!). Op zich viel dat allemaal wel mee maar de zee werd wel erg ruw. Van slapen kwam dan ook niet veel en midden in de nacht kreeg een meisje uit de groep gewoon de box van de radio op haar hoofd. Zat niet goed vast...... De eerste zeezieken werden die nacht en avond al "geboren". De dag erop was al niet veel beter. Gelukkig is gebleken dat mijn maag van ijzer is en werd ik (als een van de weinige) niet ziek maar echt happy was mijn maag ook weer niet. Niemand had ook maar enige puf om iets te doen zelfs leden van de crew waren tot niets in staat ivm de zeeziekte!!!

Toch even aan land gegaan in de hoop dat alles beter werd... Nou toen kreeg ik nog meer last van de schommelingen. De hele weg draaide...... 's nachts werd de zee gelukkig rustiger al kwam er van slapen nog steeds niet veel want je lichaam went niet zomaar weer aan rustig water (tja het is ook altijd wat he). Maar de dag was goed en we hebben Komodo dragons gespot met onze camera's. Giga beesten die je met 1 beet kunnen doden. Nou zijn ze ook maar te lui om uit de schaduw te komen maar we hebben ze maar heerlijk laten liggen want niemand had zin om die dag te gaan hemelen!! Ook weer geweldige snorkel plekjes bezocht. Echt super mooi koraal en volop soorten vissen!!

Deze avond arriveerde we in Floris en namen we afscheid van 6 mede helden. Met 4 "oude" groepsleden zouden we verder gaan en met aanvulling van 3 nieuwe (stukken minder leuke!!) groepsleden. 's avonds een "afscheidsdinner" gehad en zowaar met zijn alle DE dans uitgevoerd. Deze werd op de eerste avond al door de crew voorgedaan maar toen waren we nog te "verlegen" om mee te doen?!!?

Gelukkig werd er deze nacht niet gevaren en dat leverde een rustige nacht op! Was ook wel weer eens heerlijk. Overdag werd er wel weer volop gevaren maar gelukkig waren de zeegoden goed gestemd! Wederom (welliswaar op een ander eiland) de dragons bezocht en een mooie wandeling gemaakt. Ook weer gesnorkeld en volop gerelaxt. De laatste dag begon de zee weer volop zijn kuren te vertonen wat weer zeezieken opleverde... Zo blijven de vissen wel aan hun eten komen!! Deze dag bezochten we een waterval. Op zich niet veel soeps (tja je raakt verwent he) maar de weg ernaar toe was leuk. Ook nog gesnorkeld al was hier al het koraal dood door dynamiet vissen wat de locale vissers doen. Eeuwig zonde maar ja de vis levert behoorlijk wat geld op dus........

Eindelijk mochten we laat in de middag de boot af en werden we per bus terug gebracht naar Sengiggi. Nou de straat onder mijn voeten ging nog steeds op en neer!!!! Op het kantoor aangekomen een ticket geboekt naar Gili Trawangan. Dit is een super klein eiland waar je alleen maar kunt luieren, eten, duiken en snorkelen verder is er werkelijk niets te doen. Ook rijden er geen auto's, brommers ed maar wel paard en wagen. Veel katten zijn er ook maar totaal geen honden (deze zijn verboden!). De volgende dag dus weer (vrijwillig nog wel) de boot in voor 2 uur om naar de gili te gaan. Daar samen met een nederlands stel van de toer een guesthouse gevonden en heerlijk 3 dagen geluierd, film gekeken enz. Op het eiland zaten behoorlijk wat Nederlanders wat de nodige leuke gesprekken opleverde!

Vandaag (zondag) weer de hele dag onderweg per boot en bus om terug te komen naar Kuta op Bali. Morgen komen nl. mijn moeder en zus aan en die ga ik (natuurlijk!) afhalen van het vliegveld al weet ik nog niet op welk vliegveld ik moet zijn (domistic of internationaal!?!?). Maar wie dan leeft wie dan zorgt!

Jullie zijn voor nu weer even bij. Helaas zijn de foto's op cd zetten nog steeds niet gelukt (het valt niet mee hier om dit soort zaken rond te krijgen!!). Maar zodra het lukt zien jullie ze verschijnen.

Tot in Australie!!

Nicole

• 13 September 2004 - 09:47

Jeannette:

Lieve Nicole

heel veel plezier met je moeder en Dominique