de weg naar Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van Nicole Plas - WaarBenJij.nu de weg naar Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

de weg naar Havana

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

23 December 2005 | Cuba, Havana

Onder het genot van een heerlijke pina colada hier een up date...

Eindelijk is er de mogelijkheid tot internet. Eerdere pogingen zijn mislukt omdat net die dag (altijd dezelfde smoes) het internet plat lag... maar niet getreurd hier is ie dan.

Veel ondernomen. Ben wel effe kwijt wat waar is gebeurd maar we hebben onwijs mooie wandelingen gemaakt. Gezellig met 6 man en natuurlijk met 20 toeristen op een rij!! Niet altijd even geweldig om dingen met de hele groep te doen omdat er dan gelijk tig cubanen zeep en pennen aan je komen vragen maar we moeten het er maar mee doen. Verder nog gedoken, gezont op het strand, stadjes bekeken, het graf van Che bezocht, busritten uitgezeten enz.

De hotels zijn la la op het einde van de reis. Veel grote resorts van het rijk waar het geld uit je zakken vliegt maar de rum ook rijkelijk vloeit (hebben we minder problemen mee). De kamers zijn oud, vuil en de helft werkt maar. Het dieptepunt is 2 nachten geleden geweest toen ik een bed had dat naar schimmel stonk maar ik mocht niet klagen want het uitzicht vanaf het balkon was meer dan geweldig. Vinales is echt super relaxt en mooi maar de schimmel komt je tegemoet zodra je je kamer open doet...

Oplichters maken geen kans meer. Ik ben helemaal ingeburgerd hier. Helaas voor hun.

Wat ik zoal nog meer heb meegemaakt... we hebben een cave bezocht waar Che in bevakkeert heeft tijdens de bijna 3e wereld oorlog in de 60er jaren. De geschiedenis van dit land is echt onwijs interressant. Ik heb geloof ik nog nooit zo veel gelezen hierover. Je kunt je niet voorstellen dat de meeste cubanen pro Fidel zijn terwijl ze eigenlijk niets bezitten. Het eten gaat hier op de bon, rijen voor winkels is dan ook gewoon. Daarnaast moeten ze maar aan dollars zien te komen voor kleding ed. Vandaar dat iedereen van alles ritselt en probeert te verkopen aan ons de toerist. Heel vreemd om te zien dat de mensen toch weer erg gelukkig zijn en vooral heel sociaal naar elkaar! Kunnen wij nog iets van leren.

De scholing, zorg enz. is gratis wat uiteraard een goed iets is maar de rest... de panden zijn mooi maar oud, vies en hoog nodig toe aan een renovatie! Arbo dienst hebben ze hier nog nooit van gehoord (is wel erg handig denk ik) maar iedereen werkt (voor zover wij het werken kunnen noemen!!). Maar mocht je nog op zoek zijn naar een vakantie bestemming voor volgend jaar... Cuba is absoluut een aanrader. Het volk is super aardig, het is goed voor je spaanse les en vooral de cultuur waarin men leeft is super facinerend!

Vandaag zijn we aangekomen in Havana na een zeer winderige dag gisteren op een ´bounty´ eiland. Helaas was ook vandaag het weer pet waardoor we de vroege boot hebben genomen. Gelukkig had ik op een ander eiland al gedoken dus viel het niet zo zwaar dat we gisteren het rif niet konden bezoeken.... Havana is een mooie stad. De gebouwen zijn allemaal imposant maar ook hoog nodig toe aan een lik verf (en de rest). Heel erg jammer maar waar. De mensen zijn minder toegankelijk omdat het hier nogal druk is met toeristen! Morgen laten we ons rondrijden in een koetsje!! Met 4 of 6 man heerlijk de toerist uithangen en ons de mooiste plekjes laten zien... Morgenavond gaan we naar een honkbal wedstrijd wat hier de nationale sport is. Wordt volop gesubsidieerd door Fidel dus krijgen we eindelijk wat terug van onze dure uitgaven! Het geld blijft namelijk nogal rollen!

Ook met de salsa gaat het steeds beter. Na nog een aantal lesjes sta ik mijn vrouwtje op de dansvloer. Je wordt hier volop door cubanen gevraagd om te dansen wat weer een gratis lesje is.... Hopelijk is er ook iemand in NL waar ik het mee kan blijven oefenen! Als je eenmaal de smaak nl. te pakken hebt.....

De salsa cd´s vullen ook mijn rugzak. Alle bandjes die je hoort verkopen wel zelf gemaakte cd´s die door mij en een reisgenootje gekocht worden en thuis copieren we ze voor elkaar zodat de collectie nog groter wordt. Altijd goed om de salsa te blijven oefenen!!

Verder heel veel lol. De zon wordt wat minder. Loop nu in een trui maar de rum houdt ons behoorlijk warm! Morgen hoop ik Elke te zien in Havana wat natuurlijk super gezellig is. Eindelijk zelf (oke met zijn tweetjes) verder reizen en op toch een andere manier Cuba te ontdekken.

Ik hoop dat het bij jullie ook nog allemaal goed gaat. Dat de kerstmaaltijden jullie zullen gaan smaken. Hier zijn alle kerstbomen super kits!! Ze houden hier nl. van allerlei kleurtjes en vooral veel kits!

Weet dat ik een borrel op jullie zal nemen en hopelijk binnenkort weer internet tegen het lijf loop om jullie weer op de hoogte te stellen.

Nicole

  • 23 December 2005 - 15:57

    Fernand Desnyder:

    Nicole (ooit noemde ik jou 'kaasvriendin'),ik las zopas dat je in Havana bent.Doe vele groetjes aan mijn dochter Elke.Have a good time.

  • 24 December 2005 - 12:32

    Peet:

    He Nicole
    Ik geniet iedere keer weer van je reisverhalen. Leuk om te lezen wat je weer allemaal meemaakt.Krijg zelf ook weer helemaal de reiskriebels.
    Leuk joh, die salsalessen.
    He, nog een super fijne reis en natuurlijk te gekke kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar.

    groetjes Peet

  • 24 December 2005 - 16:10

    Pa En Ma.:

    Hoi Nicole, allereerst een fijn en mooi Kerstmis toegewenst. Jammer dat er maar zo weinig internet mogelijk is maar weet dat we met je meeleven. Veel liefs en prettige voortzetting van je reis. Ook de groeten aan Elke. Pa en ma.

  • 26 December 2005 - 09:48

    Klaartje:

    Lieve Nicole, gelukkig ben je nog steeds aan het genieten van de omgeving, salsa en de rum. hier zit de kerst er weer bijna op en gaan we weer morgen weer gewoon werken. Heel veel plezier en tot snel. Dikke kus en veel liefs.

  • 26 December 2005 - 15:12

    Janneke En Joost:

    heey nicole!!!
    hoe is het daar ?
    hier is het maar slecht vies weer.
    ik ben nu bij opa en oma.
    we gaan dadelijk lekker eten bij hun.
    vrijdag gaan we met marlous en annabel en opa en oma naar de winterefteling.hopelijk is het niet zo koud als vandaag.hopelijk zien we je weer gauw.prettige vakantie.xxxjes janneke en joost

  • 27 December 2005 - 11:26

    Cole:

    ha die nic, zo te lezen gaat het allemaal ok daar. Hier zijn we dit jaar zonder kleerscheuren de kerst doorgekomen, alleen wel een sombere kerst zo zonder Lau! Blij dat het weer voorbij is, over de details klets ik je begin januari wel bij!! Ik hoop dat je het nog onwijs naar je zin hebt geniet met volle teugen want voor je het weet..........zit je weer op kantoor(jippie!) Weet dat we aan je denken, we drinken om 12 uur een borrel op je!! Heel veel groeten van mij, Hans en de kids en van Willie sandra jan monique en de rest!!!! Dikke kus!

  • 28 December 2005 - 09:05

    Janneke En Joost:

    heeey lieve tante.
    hoe is het ?
    wij hebben lekker vakantie.
    en ik zit te msnen.
    hier sneeuwt het lekker.
    we gaan dadelijk lekker in de sneeuw spelen.
    is het daar lekker weer??
    als je terug komt wil ik graag weten hoe het daar was.
    nu ga ik weer.
    doei heeel veel knuffels en kusjes van janneke joost papa en mama

  • 29 December 2005 - 08:36

    Sharon:

    Ha levensgenieter en salsadanseres!

    Als ik je verhalen lees, krijg ik de smaak helemaal te pakken! Wie weet volgend jaar in de zomer! De ouders van Jeroen nemens ons trouwens weer mee op vakantie! Dit keer naar een exclusieve villa met privé-zwembad in Zuid-Frankrijk! Ook niet verkeerd dacht ik zo!
    Ik kijk nu al weer uit om met je te gaan klunen!!! Jouw alcoholbasis is in ieder geval gelegd lees ik!
    Meid, alvast een hele leuke jaarwisseling, jammer dat we dan geen contact kunnen krijgen, maar dat maken we in januari wel weer goed.

    Liefs Sharon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cuba, Havana

Nicole

De wereld is geweldig!! En daarom reis ik graag en ontdek ik van alles.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 517
Totaal aantal bezoekers 212766

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 30 Augustus 2011

West Afrika

07 April 2008 - 13 November 2010

allerlei mooie reizen!

07 Juni 2007 - 04 April 2008

Zuid Amerika

31 Januari 2005 - 06 Juni 2007

reisjes tussendoor

02 Januari 2004 - 31 Januari 2005

Oost Afrika, Azië, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji

01 Oktober 2011 - 30 November -0001

Op weg naar een nieuw thuis...

Landen bezocht: