Uganda... met recht de parel van Afrika?? - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Nicole Plas - WaarBenJij.nu Uganda... met recht de parel van Afrika?? - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

Uganda... met recht de parel van Afrika??

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

10 Januari 2009 | Oeganda, Entebbe

Eindelijk internet... dus ik zal bij het begin beginnen...

Is Uganda met recht de parel van Afrika zoals iedereen zegt... ik denk van wel maar lees verder en wie weet vind jij dit ook!

Na een vlucht van een uurtje of 9-10 aangekomen in Entebbe alwaar ik de nacht doorbracht om de volgende ochtend direct door te reizen naar Murchison Falls. Een geweldig mooi nationaal park waar van allerlei mooie dieren en natuur te ervaren zijn. Dag 1 werd gelijk een topper door aan een chimpwalk deel te nemen. Na een kleine 2 uur klimmen en dalen waren ze dan daar... boven in de toppen van de boom boven ons zat een groep chimpansees!! Ons wachten werd beloond! Na een klein half uurtje kwamen ze naar beneden en behoorlijk dichtbij. Wat een geweldige beesten!!

Na het opzetten van de tent op een mooie campsite waar volop pumba's (je weet wel uit de disney film "the lion king") en 's nachts nijlpaarden!! liepen kon er gegeten en gedronken worden. Vanaf de campsite moet je met een veerboot naar het nationale park om daar de gamedrives te rijden. Wat mij vooral opviel is dat hier in Uganda geen Afrika tijd is. Alles gaat hier stipt op de klok!! Dat ik voor mij, na toch heel wat in Afrika gereisd te hebben... een unieke ervaring!

De middag en dag erop volop genoten van alle mooie beesten... Olifanten, Giraffen, Hipo's, diverse soorten herten noem maar op. Dit alles vanaf het water maar ook vanaf een overland truck. Ook heb ik de waterval bezocht. Eerst met een bootje een uurtje varen, dan nog een klein uurtje lopen (lopen is hier wel altijd klimmen en dalen!! en Uganda ligt nu eenmaal niet op zeeniveau!) en daar was dan die geweldige waterval!! Super gaaf.

Maar aan alles komt een einde en zo ook aan dit bezoek dus weer een eindje (uurtje of 6-7) om in Hoima te gaan overnachten. De rit naar de volgende stop is nl. te veel uur omdat in 1x te doen... In Hoima 's avonds het dorpje bekeken.. toch altijd weer bijzonder.. geen asfalt wegen, verlichting in de winkels is luxe dus vaak shoppen bij kaarslicht enz...

Maar dit betekende wel nogmaals een dagje rijden om uit te komen in Kibale. Ondertussen was het kerstavond geworden en verbleef ik in een super gaaf tentenkamp. Nee niet de tenten van afgelopen nachten maar grote tenten met eigen douche en toilet voorziening!! Ook een warme douche kon indien gewenst. De mensen die werkte in dit tentenkamp mengde dan koud met warm water, gaven aan dat de douche gereed was (de zak met water was dan opgehesen) en dan kon ik heerlijk douchen!!

Ook in Kibale heb ik de chimpansees bezocht. Wat een geweldige dieren. Wel heeeeel erg dat deze dieren met uitsterven hier bedreigt worden. Mensen kappen te veel bomen, stropen nog steeds of willen ze als huisdier. Niet te geloven!!
Ook een wandeling door het moeras gemaakt wat een hele leuke ervaring was. Aangezien het eerste kerstdag was hadden alle Ugandezen zich volledig opgetut om naar de mis in de kerk te gaan. De locale bevolking is zo onwijs vriendelijk! Iedereen zwaait naar je, iedereen wil met je kletsen en kinderen willen met je spelen! Je voelt je dan ook super welkom! Balonnen waren door groepsgenoten meegenomen en werden nu uitgedeeld. Wat een lol hadden ze hiermee!!

Na een kerst om nooit te vergeten moest ik toch weer door naar Queen Elizabeth NP. Een super mooi park waar ook weer genoeg wilde beesten zijn. Je snapt dat er nogal wat foto's genomen zijn!! Na behoorlijk wat gamedrives en ook leeuwen (in Ishasha, dit is het zuiderlijke deel van het park) van heeeel dichtbij te hebben gespot kwam ook aan dit park na 3 overnachtingen een einde...

Op naar lake Bunyonyi... de tent aan het lake geplaatst met een fantastisch uitzicht!! De dag erop een wandeling gemaakt waarbij we weer volop nieuwe vrienden maakte! Iedereen is nieuwsgierig naar de Muzumboo (blanke) en komt kijken, zwaaien, zingen, dansen, aanraken enz. Net of er nog nooit een blanke geweest is. Oke echt veel komen er nog steeds niet naar Uganda dus blijft het voor hen speciaal (en ook voor ons!).

En toen op naar Kisoro. Dit is een plek waar men naar de Gorilla's kan gaan in Uganda... Dit zou ik niet gaan ervaren hier omdat de permit niet voor Uganda was... maar wel werd een super dagwandeling (oke weer een behoorlijke hike!) gemaakt naar een mooi meer. Tijdens deze wandeling kwamen we door vele dorpjes en ook nu hadden we geluk... het was nieuwjaarsdag en ging ook weer iedereen naar de kerk in zijn mooiste kleding!! Omdat ik (uiteraard!!) weer was uitgegleden en behoorlijk onder de modder zat vroegen alle locale aan de gids wat er toch met mij aan de hand was... nou dat werd natuurlijk in geuren en kleuren verteld!! Een vrouwtje vond het schijnbaar zielig voor mij want zij deed direct haar baby van haar rug en gaf deze aan een andere vrouw en hield mijn hand de hele weg naar beneden vast om mij te helpen... of het echt hielp?? Nee, niet bepaald want het loopt echt niet fijn maar zo'n aanbod kan ik toch niet afslaan?!?!

De volgende dag had ik mezelf een rustdag gegeven want vandaag zouden we de grens overgaan naar Rwanda.... Deze formaliteiten waren zo gepiept...

Lees volgend bericht verder hoe Rwanda is!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

De wereld is geweldig!! En daarom reis ik graag en ontdek ik van alles.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 213099

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 30 Augustus 2011

West Afrika

07 April 2008 - 13 November 2010

allerlei mooie reizen!

07 Juni 2007 - 04 April 2008

Zuid Amerika

31 Januari 2005 - 06 Juni 2007

reisjes tussendoor

02 Januari 2004 - 31 Januari 2005

Oost Afrika, Azië, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji

01 Oktober 2011 - 30 November -0001

Op weg naar een nieuw thuis...

Landen bezocht: