Viva el Mexico - Reisverslag uit Oaxaca, Mexico van Nicole Plas - WaarBenJij.nu Viva el Mexico - Reisverslag uit Oaxaca, Mexico van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

Viva el Mexico

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

24 November 2009 | Mexico, Oaxaca

Op naar burrito´s en taco´s... Na ruim 16 uur vliegen stap je uit in een warm land met de nodige wachttijden voor het aanvragen van je visa maar dan eindelijk sta je echt aan de rand van Mexico City! Stap je in een taxi om je naar je hostel te laten brengen krijg je direct te horen... de gehele stad is dicht dus naar je hostel brengen kan niet. Je zult een stuk moeten lopen wordt er verteld. Na alle indianenverhalen zit je daar na 16 uur met een tijdsverschil van 7 uur vroeger, niet echt op te wachten. Maar het is niet anders dus ik zie wel. Eenmaal afgezet al lopend in een feestende massa beland. Net dit weekend is er volop feest in de stad. Afijn na 10 minuten wandelen en al genieten van alle pracht en praal (al was er ook heeel veeeel militair en politie vertoon!) hostel gevonden en rugzak neergezet en me in het feestgedruis bevonden. Ben je er toch dan maar genieten.

Ook de volgende dag zou de hele dag in het teken staan van parades. Zowel van militairen als politie als studenten. Echt super sfeervol. Na uren kijken, lopen over de markt, denk je rustig neer te ploffen op een bankje in het park... vergeet het maar! Binnen 5 minuten zit er iemand naast je die wel even wil komen kletsen en 2 minuten later zijn vriend ook... en of ik zin heb om mee te gaan naar een plein waar ook nog feest is... ehh.... ach waarom niet maar eerst wel heel duidelijk gemaakt dat ik getrouwd ben en mijn man ziek in het hostel is... altijd goed deze smoes!! Niet dat het de mannen hier van iets weerhoudt.. moet je gaan scheiden is hun antwoord of wat niet weet wat niet deert... Het zei gezegd...

Na nog 4-5 uur met hen gefeest te hebben maar eens terug naar het plein waaraan mijn hostel ligt. Het is HET plein van Mexico City en super gezellig. Misschien alleen dit weekend of misschien wel altijd... wie zal het zeggen. Nog wat rondgesjokt en met wat localen geklets en op naar bed... midden in de nacht uiteraard klaar wakker.. boekje lezen dan maar want ik wilde toch echt mijn eerste Maya site gaan bekijken. Vroeg in de ochtend vertrokken om erachter te komen dat de metro niet zou gaan. De reden was een groot protest op hetzelfde plein waar gisteren nog volop feest werd gevierd... nou dan maar met 3 Duitsers en 1 Belg op pad in 1 auto om toch nog redelijk goedkoop aan vervoer te komen. De site was fantastisch. Wel wat klimwerk maar meer dan de moeite waard... en de avond wederom opgegaan in het feestgedruis want dat was weer teruggekeerd. Maar liefst 9 hetelucht ballonnen stonden de hele avond op het plein. Volop muziek, theater enz. Super tof!

Maar een stad blijft een stad en dus vertrok ik de dag erop naar Oaxaca. Na 6 uur genieten van het uitzicht aangekomen in een super relaxte stad. Leuk hostel gevonden al is over het meubilair al jaren geen stofdoek gehaald... maar de sfeer is er niet minder om. Nou dacht ik dat Mexico City lekker warm was maar hier is het nog warmer. Heerlijk...

Vandaag een 2000 jaar oude boom, een wolweverij, een alcohol fabriekje en een soort hotsprings bezocht. Mooie natuur en toch altijd weer leuk om te zien hoe over de gehele wereld men op bijna dezelfde wijze zaken maakt en brouwt.

Morgen heerlijk opgaan in de stad alvorens ik voor 11 uur de bus in verdwijn. Dat is nog niet alles want daarna direct de volgende bus in om 6 uur later hopelijk uit te komen in Palenque. Voor nu kan ik alleen maar zeggen dat de Mexicanen super vriendelijk volk zijn en het land bezaaid is met cactussen.

Hasta proxima ves (mijn Spaans wordt weer beter!!)

• 25 November 2009 - 09:25

Cole:

Ha die Nic,
    Super klinkt dit allemaal weer!!
    Ga je nog meer maya/ inka cultuur bekijken? Hier alles echt december! Dan weet je het wel hahaha, zie je snel weer geniet van je reis en vooral het mooie weer! (ben echt niet jaloers haha)

dikke x

• 26 November 2009 - 08:10

Nicole:

Hee Niek,

Leuk om te horen dat het goed met je gaat. Supergaaf om meteen middenin het feestgedruis terecht te komen. Geniet van het mooie weer het is hier Hollands weer: regen/storm/winkracht 7, niet echt weer voor de Pieten op het dak zullen we maar zeggen ha ha

Ben heel benieuwd naar Palenque. Veel plezier!

Doei

Nicoel & Jill

• 27 November 2009 - 22:20

Sharon:

Ha feestnummer!

Dat klinkt goed zeg met al dat gefeest en het heerlijke weer. In de bus kun je dan weer uitrusten zullen we maar zeggen! Geniet ervan, vooral van het weer, want zoals Nicole mailt is het hier momenteel niet veel.
    Liefs mij en een dikke kus van je 2 kleine vriendjes!

• 29 November 2009 - 16:56

Klaartje Lak - Rutt:

goed om te horen dat je het wederom zo naar je zin hebt, ben jaloers, zeker op die temperaturen. Geniet ervan en voorzichtig doen. Hier nog alles rustig!
    Dikke kus en blijven schrijven he

• 29 November 2009 - 19:53

Sandra:

Hee die Nicus!

Wat erg zeg dat jij daar zit met die temperatuur! Nee, dan hebben wij het hier veel beter met heeeel veeel regen en wind, hihi.
    Maar ik lees wel dat het je goed af gaat, je regelt het wel op z'n nicols. Hier ook alles goed iedereen weer fit. Dus die Klaas kan komme. Veul plezier!! Enne uitkijke!!! Groetjes uit Oss