Is Istanbul Europa proef? - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Nicole Plas - WaarBenJij.nu Is Istanbul Europa proef? - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

Is Istanbul Europa proef?

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

26 Oktober 2009 | Turkije, Istanbul

Istanbul is voor het jaar 2010 uitgeroepen tot European Culture Capitol... Ik vond dat ik zelf maar eens moest gaan bekijken of dit terecht zou zijn of niet. Dus vertrok ik met uitsluitend handbagage richting Turkije. Via Zurich zouden wij binnen 5 uur in Istanbul landen. Na het taxiën in Zurich om op te mogen stijgen zag ik tot mijn schrik (en vele medepassagiers met mij) aan de rechterkant een vliegtuig in brand staan… bleek een oefening te zijn. Nou fijn als je nog geen vliegangst hebt zou je het zo zeker kunnen krijgen …. Het was een goed begin :)

Na aankomst op inderdaad een super modern en goed georganiseerd vliegveld, een nog beter geregelde metro en tam tocht. Iedereen houd je in de gaten en zorgt er wel voor dat je in de juiste tram/metro stapt zodat je op de juiste plaats van bestemming aankomt. Na ruim een half uur stonden we dan in hartje Istanbul… waar zou ons hotel zijn?? Na de verkeerde weg te hebben ingeslagen en voor het paleis te zijn uitgekomen bleken de turken toch niet zo gastvrij.. helaas geen slaapplaats voor ons in het paleis… dan toch maar even verder zoeken naar het hotel. En wat bleek… een super gaaf straatje met allemaal kussen als loungeplekken op de grond bleek voor ons hotel te zijn gesitueerd…. Dat zou de nodige leuke hangmomenten gaan opleveren. Dus ingecheckt, bagage boven neergezet en ploffen in de kussen. Na toch wel zo’n 10 uur reizen (lopen, trein, vliegtuig 2x, trein, metro, lopen) hadden we wel een drankje en hapje verdient vonden wij. Het eten bleek heerlijk en de drankjes ook… alleen de obers… tja dat is een verhaal apart. Zij denken direct vrienden te zijn en worden toch wel behoorlijk vrijpostig. Maar dit zou nog niets blijken … na 1-2 dagen zou dit alleen nog maar erger worden… harten zouden door ons gebroken zijn :):)

Zo hebben we de dagen doorgebracht met de citytour, een bezoek van bijna 4 uur!! aan het paleis dat Ataturk in de begin jaren 90 had toegeëigend… dat kon blijkbaar zomaar. Als je toch zo mocht wonen.. dan hoefde je nooit meer weg. 12.000m2 paleis en tuin… wie doet je wat. Verder ook een boottocht gemaakt, geslenterd door de steegjes, bazaars bezocht al viel de grand bazaar ons behoorlijk tegen. De Egyptische daar in tegen was wel super. De kruidige luchten en kleurtjes waren daar wel volop aanwezig. Ook ben ik dan eindelijk binnen in een moskee geweest. 1x moesten we gesluierd in een kleine moskee en in de welbekende blauwe moskee hoefje alleen je schoenen uit. Nou de welbekende moskee viel ook behoorlijk tegen. De kleine moskee was veel mooier. We waren maar alleen (in de blauwe met tientallen andere toeristen...) en konden ons dus echt even moslims wanen… niet echt iets voor mij die sluier (wordt nog wennen voor volgend jaar Iran…) want mijn haren blijken dan toch echt wel te goed gewassen (te glad…). Afijn heel mooi mozaïek terwijl de grote moskee dit bijna niet aan de muren had (wel weer ook een uniek plafond). Verder is het een grote bidruimte en niet zo heel veel te zien… maar wel speciaal dat je toegang hebt ondanks dat je geen moslim bent. Ook een bezoek aan het park op zondag geeft een beetje inzicht in het Turkse leven. Hele families verzamelen daar en kletsen bij, bbq’en en de kinderen spelen volop. Samen met de papagaaien in de lucht en bomen…

’s Avonds vooral in de straat van het hotel gebivakkeerd want we hadden het ergens anders geprobeerd maar dat bleek een behoorlijk fiasco. Het eten was veel te westers en waterig terwijl “onze” vaste stek echt kruidig Turks eten voorschotelde voor een vele malen voordeligere prijs… dus dan is de keus snel gemaakt. In de kussen ook genoten van een heerlijke appelsmaak waterpijp… toch heel wat zachter dan sigaretten. Wel jammer dat deze cultuur dreigt verloren te gaan in het rookverbod wat ook in Turkije is ingevoerd. Hopelijk blijft het dan op straat wel aanwezig. Ook al hangend in de kussen genoten van de gezelligheid van iedereen en vooral van alle soapverhalen van welke ober en welke toerist tijdelijk de liefde van de leven zijn/waren…. Jeetje die mannen zijn daar niet te houden. Iedere dag een nieuwe vrouwelijke toerist. Met of zonder ouders het maakt hen niets uit. Ook al is hij getrouwd… wat maakt het daar allemaal uit :) Het flirten wordt dan ook een dagelijkse bezigheid voor hen. Echter hangt mij dit na 1 dag al de strot uit. Dus wordt het niet reageren en doorlopen. Ondanks 2 dagen nee, dank je wel zeggen snappen ze nog niet dat je niets van ze wil. Niet kopen, niet op stap, niet kletsen, niet kussen… hoe vaak kan men een nee verdragen?? Turken heeeeel veeeeel!! Afijn als je dan al harten breekt dan is dat maar zo.

Op de laatste avond vonden wij dat we wel een bezoek aan een Hamam hadden verdient. Nog nooit gedaan dus ik was heel benieuwd. Geen badpak mee... geen probleem alleen omslagdoeken doen het ook goed. Heerlijk gescrubd en daarna een zeepmassage gehad. Nou houd ik wel van een stevige massage maar deze... mijn god kan dit ook kindermishandeling zijn?? Ik heb nog net geen spierpijn maar zachtzinnig is anders. Ga maar zitten wordt er heel aardig gezegd... en dan komt het... na 30 minuten te hebben zitten puffen in een hele warme ruimte volledig met marmer afgezet (en dus heeeel mooi) word je even ondergedompeld met ijs maar dan ook ijskoud water. En dat zonder enige aankondiging of sorry of zo.... en lachen die masseurs... maar al met al heerlijk en sloom en loom weer terug naar "onze" kussen. De heren obers hadden al de vaste stek voor ons gereserveerd.... nou ben je dan "monddood" gemaakt in 3 dagen of niet :) maar het is goed bedoelt en wij hebben daar dan ook gretig gebruik van gemaakt.

Maar met recht kan ik zeggen dat Istanbul Europa waardig is. Het heeft alles. Van cultuur tot natuur en van zon tot bewolkt. Maar of ze ook echt volledig Europa proof zijn ??? Tja er zal nog iets gedaan moeten worden aan de infrastructuur, hygiëne en omgang met mensen (niet lastigvallen tijdens winkelen!!). Maar qua aanbod van schone stad en vriendelijkheid/behulpzaamheid van overheidpersoneel niets dan lof!!

Dus mocht je wederom een stedentrip plannen en je wilt eens iets anders… raad ik je zeker Istanbul aan. Plof neer op de straat (ondanks de mindere hygiëne), rook een waterpijp, bezoek de moskees (en dat zijn er nogal wat!!), bezoek een Hamam en sluit vriendschappen tot aan het einde van je vakantie….

• 26 Oktober 2009 - 17:04

Neeltje:

Heerlijk verhaal... mijn lijstje is weer wat langer geworden... zucht ;-)

Liefs

• 26 Oktober 2009 - 17:13

Peet:

Heej Nicole

Tjee, jij bent snel zeg.
    De terugreis goed verlopen? Met die muts? Hi hi.
    Ik heb er 2 uur over gedaan. Maar toen heerlijk naar huis. Wasjes gedraait etc.

Ik vond het een super geslaagde trip.
    Enne leuk verslagje zeg.

Tot uhhhh,........
    Bellen nog wel.

X Peet

• 02 November 2009 - 08:01

Nicole:

Goeiemorgen, lees net je verslag. Jee wat heb je weer veel gedaan in die paar dagen. Toch zeker wel een burka o.i.d. meegebracht??
    Jammer dat de mannen zo irritant waren, ik kan concluderen dat je in Instanbul dus niet grenzeloos-verliefd bent geworden ha ha

Doei

Nicole

• 21 November 2009 - 15:53

Peet:

Heet verslag is erg mooi geworden en ook de foto's. Mijn foto;s heb ik eindelijk op dvd kunnen branden. Stuur ze van de week op.
    Alleen zie je ze pas over een paar weekjes, want jij gaat eerst lekker genieten van Mexico. Oh, super weer zeg.

Na geniet van deze reis en tot snel.

Kus Peet