Van Mexico naar Guatemala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Nicole Plas - WaarBenJij.nu Van Mexico naar Guatemala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

Van Mexico naar Guatemala

05 December 2009 | Guatemala, Antigua

Na een uurtje of 4 bereikte we de grens. De minibus zat vol met toeristen maar was erg luxe... Aan de grens gekomen even uitstempelen bij de Mexicanen en instempelen bij Guatemala. Totaal geen probleem. Daar moesten we met zijn alle een andere bus in. Voor de begrippen hier zeer luxe echter voor ons la la. Maar afijn 4 uur later kwamen we dan toch heel maar door elkaar gemangeld van alle bochten aan in Panajachel. Een super toeristisch dorp aan een mega mooi meer op 1.500 meter hoogte.

Een luxe hotel gevonden voor een goede prijs. Jawel zowaar kabel tv op de kamer en incl. ontbijt!! Echter blijkt er s avonds maar heel weinig te doen te zijn in Guatemala want alles sluit hier om 22.00 uur! Dit is tegen het overmatig alcohol gebruik van de locale bevolking. Tja daar moet je je dan maar naar schikken... Dan is een tv toch wel erggg handig!

Afijn de volgende ochtend de boot op om heerlijk de uitzichten op het meer te bekijken. Het is heel indrukwekkend om al die vulkanen met daaronder dorpjes te zien. In 3 van de dorpjes werd een stop gemaakt. Niet echt bijzonder die dorpjes maar ach heb je ook weer meegemaakt..
Helaas is het in de ochtend strak blauw en zonnig maar zijn de middagen erg bewolkt en een stuk frisser. De avonden zijn ronduit zeer fris te noemen maar dat zal wel door de hoogte komen...

Donderdag zou er op een goed uur rijden een markt zijn welke de grootste en leukste zou moeten zijn van Guatemala. Dus daar moest ik ook heen vond ik. De bus in en jawel een uurtje later inderdaad in een klein dorpje (in de volksmond hier ChiChi genoemd) met een mega markt. De nodige souveniers zijn hier dus in geslagen al moest je wel constant onderhandelen. Ze denken echt dat wij geldbomen hebben (nou die van mij is dan toch echt dood...). Ook de kerk was weer zeer indrukwekkend. Binnen weer vele kaarsjes naar goed geloof van de indianen. Maar helaas foto´s maken was weer verboden.

In de middag moe, voldaan en met een tasje vol spullen terug naar Panajachel. Daar heerlijk gegeten aan het meer (al waren wij wel de enige toeristen in het restaurant zoals bijna altijd!). Daarna nog een colaatje in een imitatie hardrock cafe maar de live band was er niet minder om... tja en dan sluit alles weer om 10 uur...

Dan is er weer een dag van vertrek. Gelukkig deze keer maar 2,5 uur in de kleine minibus. Totaal met zijn alle opgepropt aangekomen in Antigua. Dit stadje staat op de lijst van Unesco. Nou het lijkt wel of hier de rijkdom vanaf straalt. Zelfs de locale bevolking lijkt vele male rijker hier. Maar het is een enorm mooi stadje. Heeft veel ruines van kloosters maar ook heeeeel veeeel kerken. En vandaag (zaterdag) is het de dag van bruiloften... iedere kerk die ik in ben gegaan of in wilde gaan was wel voorzien van een huwelijksvoltrekking... wel leuk om te zien want hier is trouwen voor de kerk uiteraard het meest belangrijke (de wet slaat men hier gewoon over...). Het barst hier echter ook van de toeristen.. heel bijzonder. Je komt ze nergens tegen maar dan ineens een stad vol... vooral Amerikanen..

En mocht je denken dat de 3 wijzen op weg zijn naar het oosten... vergeet het maar ze zijn net hier in Antigua aangekomen!! Een groot feest omtrent de aankomst van de 3 wijzen. Vuurwerk, toneelstukken enz. Grappig hoe men hier de dagen voor kerst beleefd. Overal volop mega kits kerstversiering (zelfs aan de deur van mijn hostel kamer!). Geld hebben ze misschien niet maar spullen....!!

Maar ook in Antigua sluit alles heel vroeg. Dit zal wel landelijk zo zijn.
Morgen weer voor 8-9 uur de bus in om in Rio Dulce uit te komen. Schijnbaar gaan we met een minibus naar Guatemala city waar we op een grote bus gezet worden... ben benieuwd. Heb het goedkoopste ticket gekocht dus zal wel de slechtste bus hebben...

Nos vemos!

• 06 December 2009 - 14:16

Peet:

Heej Nicole

Leuk zeg om je verslagen te lezen. Heel herkenbaar ook. En van die zorgenpoppetjes gevonden op de markt van CHI CHI?

En ja ik herinner me ook al die kitskerstversiering. En die mega grote kerstboom op het plein!!!

Ben benieuwd naar je volgende verslag.

X Peet

• 07 December 2009 - 09:53

Nicole:

Hee Niek,

En weer komt ze middenin het feestgedruis terecht, mazzelkont!

Als alles om 22.00 uur dicht gaat komt je zo meteen nog uitgerust terug ha ha.

Nog niet grenzeloos verliefd?

Sint is net weg hier en vanmorgen om 08.30 uur al de Kerstboom in de klas gezet, pff de kids krijgen geen kans om alles te verwerken.

Veel plezier nog!

Doei

• 08 December 2009 - 18:14

Sandra:

He, nicus

Het gaat je heel goed lees ik, gelukkig had niet anders verwacht. Bij ons ook alles oke, heb de Sint weer op de boot gezet. Was leuk geweest. Drukke tijd komt eraan zo voor de kerst, maar geniet jij maar lekker van het zonnetje dan ploeteren wij hier wel gewoon door!!! Heel veel plezier, groetjes uit Oss