dwalen door Guatemala - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Nicole Plas - WaarBenJij.nu dwalen door Guatemala - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

dwalen door Guatemala

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

10 December 2009 | Guatemala, Flores

Het goedkoopste ticket was absoluut geen succes. Wat gebeurde er nl. Ik werd netjes om half 9 ´s ochtends opgehaald bij het hostel om naar de bus in Guatemala city te worden gebracht. Helaas zover zijn we met de minibus nooit gekomen. Hij haalde het niet.. vesnellingsbak stuk (wanneer had ik dat eens eerder gehad??). De politie wilde ons wel brengen maar of we dan wel even 200 Qatzales (ongeveer 18 euro) wilde betalen. Ze hadden geen geld voor benzine.... Nou de taxi was maar 75 Q dus dat was een betere optie dachten wij. Echter de taxichauffeur wist totaal niet bij welk busstation hij mij af moest zetten en stopte maar ergens. Daar gevraagd of de bus naar Rio Dulce ging... ja ja werd er gezegd en wel direct want de bus vertrok. Dus mijn rugzak werd onder in de bus gegooid en ik bovenin...

Komt de man van de kaartverkoop een uurtje later om het kaartje te betalen... nee wij gaan niet rechtstreeks naar Rio Dulce. Je zult moeten overstappen... maar voor nu 25 Q.. Tja dan zit je al in de meest onmogelijk aftanse bus dus weg kun je niet echt. Betaal ik ook (blijkt achteraf...) nog met 100 Q ipv 10 Q (lijken enorm op elkaar!!) dus die man wilde zeker wel helpen aan te geven waar ik moest overstappen. Later snapte ik zijn grote vriendelijkheid geheel :) Ach heeft hij ook een goede dag...

Word ik na ruim 4 uur bussen echt in de middle of niks uit de bus gezet. Niet wetende waar te zijn. Zit er gelukkig ook een Engelse meid die ook "gestrand" is op de deze plek. En dan ben ik toch wel heeel blij met mijn Spaanse lessen...
Nou zijn we in ieder geval met zijn tweetjes... Na een klein uurtje komt dan toch de bus richting Rio Dulce. Wij de bus in. Valt ook deze na een uurtje rijden stil!! Nou vraag ik je!! Maar de chauffeurs zijn dit blijkbaar gewend en kropen onder de bus om een half uur later weer verder te rijden. Deze bus was (indien mogelijk) nog aftanser dan de vorige. Als enige toeristen hadden wij dan ook veel bekijks...

Om 19.00 uur werd ik dan eindelijk in Rio Dulce eruit gezet. Daar een launcha geregeld om mij naar een super chic hotel te brengen... Heerlijk!!! De avond doorgebracht met jawel (bossche!!) nederlanders. Bij het hotel zat nl. ook een marina wat de nodige zeilmensen met zich meebrengt en Joost en Joke genoten van hun pensioen op het water... Tja dat duurt helaas voor mij nog even :) De volgende dag een launcha genomen naar Livingstone. De tocht was adembenemend mooi en duurde zowaar 2 uur ondanks dat de snelheid toch behoorlijk hoog lag! Livingstone is het Jamaica van Guatemala. Super relaxt eiland met vooral rasta negers... Heel bizar om daar ineens uit te komen. Na 3 uur rondhobbelen daar (wat meer dan genoeg is want het betreft maar 4 straten!!) weer met de boot terug.

De avond werd ingevuld met het verbrandingsritueel van de duivel. Dat is een groot feest door heel Centraal Amerika en ach het was wel aardig...

De dag erop vooral weinig gedaan. Alleen op en neer naar het dorp (half uur heen en half uur terug in de moordende brandende zon!!). Buskaartje regelen voor morgen naar Flores....

En dan moet je ook een heerlijk hotel verlaten... na afgerekend te hebben (en een klap uit het budget te hebben geslagen) op de launcha naar het dorp en op de bus (jawel met airco en direct naar de juiste bestemming!! Het betrof nu een luxe maar duur ticket!!) naar Flores. Flores zelf is een groot toeristisch eiland maar een goede uitvalsweg naar Tikal. Dus zo vanochtend vertrokken om 6 uur naar de Maya site Tikal. Super mooi!!! Ligt volledig in het regenwoud en mooi bewaard gebleven. Buiten het feit dat er enkele tempels gerestaureerd werden en dus niet beklommen en gezien konden worden was er nog meer dan voldoende te bewonderen. Na veel foto´s, veel zweten, veel muggenbeten en 5 uur weer de bus teruggenomen naar Flores om het eiland rond te lopen. Maar dat doe je in de volle zon niet echt voor je lol... bloedheet!! Niet echt veel bijzonders dat Flores...dus weer een (hopelijk goed!!) ticket gekocht om morgen om 5 uur in de ochtend!! weer te worden opgehaald om naar Belize te gaan. Hoezo vakantie?? Uitslapen is er even niet bij...

Verder zeker geen klagen! Alles meer dan waard...

Nos vemos en Mexico...

  • 14 December 2009 - 08:07

    Nicole:

    Hee Niek,

    wauw wat een verhaal weer, en wij maar denken dat we hier problemen hebben als de bus 5 minuten later komt ha ha.

    Geniet maar lekker van de zon want het wordt hier deze week overdag niet boven 0 graden! Ja je leest het goed. Als het even door zet hopelijk een witte Kerst. Dat zou pas echt gaaf zijn.

    Belize schijnt een paradijs te zijn. Geniet er nog maar lekker van!

    Doei

    Nicole & Jill

  • 14 December 2009 - 23:39

    Sandra:

    He nicus,

    Hij gaat nog steeds lekker lees ik, knap dat je niet in paniek raakt zeg. Geniet ze van die lekkere warme zon. Als je terug bent gaan we samen schaatsen of sleeeeeen bij ons tegenover op de plas. Dan zal ik je op die slee over het ijs sleuren en daarna een gluhwijntje, of zoiets.
    Groetjes dikke kus San

  • 15 December 2009 - 18:31

    Sophie:

    Hoi Nicole,

    Ik vind het fijn voor jou dat je daar bent. Maar ik wordt blijer als jij weer bij ons bent, hopelijk met de Uggs.

    xxxjes Sophie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

De wereld is geweldig!! En daarom reis ik graag en ontdek ik van alles.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 212809

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 30 Augustus 2011

West Afrika

07 April 2008 - 13 November 2010

allerlei mooie reizen!

07 Juni 2007 - 04 April 2008

Zuid Amerika

31 Januari 2005 - 06 Juni 2007

reisjes tussendoor

02 Januari 2004 - 31 Januari 2005

Oost Afrika, Azië, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji

01 Oktober 2011 - 30 November -0001

Op weg naar een nieuw thuis...

Landen bezocht: