van Oaxaca naar San Cristobal - Reisverslag uit San Cristóbal, Mexico van Nicole Plas - WaarBenJij.nu van Oaxaca naar San Cristobal - Reisverslag uit San Cristóbal, Mexico van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

van Oaxaca naar San Cristobal

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

01 December 2009 | Mexico, San Cristóbal

Na heerlijk de stad van Oaxaca te hebben doorgeslenterd moest ik eraan geloven. 11 uur de bus in! Afijn de rijstijl was mij niet helemaal vreemd maar om nou bijna 2 uur eerder aan te komen door de snelheid vond ik toch wel behoorlijk. Vooral in het begin was de weg erg bochtig en vond mijn maag het allerminst leuk maar na een uurtje of zo was ook hij eraan gewend en kon ik de geweldige B films bekijken.

Voordeel van de rijstijl was wel dat ik direct de volgende bus naar Palenque kon pakken (scheelde weer wat uurtjes overstaptijd!!) en rond 2 uur stond ik dan in het regenwoud. Leuk hotelletje in een "dorp" gevonden vlak bij de ruines. Dit dorpje is ontstaan doordat een man een stuk land ooit kocht en al zijn nazaten nu hotelletjes, eettentjes ed erop zijn begonnen. Super relaxt. ´s avonds bleken Yvette en Marc ook gearriveerd te zijn. We wisten van elkaar dat we ongeveer dezelfde tijd daar zouden kunnen zijn maar hoe groot is dat toeval en de wereld? Afijn gezellig bijgeklets onder het genot van live muziek, een hapje en een drankje.

De ochtend begon gelukkig droog. Want de avond en middag ervoor was het volop regen want hoe anders kan alles zo groen blijven.... En als het droog is en de zon komt door dan is het heet!! Op de Maya site van Palenque was het gelukkig totaal niet druk. Ik kon er heerlijk rondlopen, genieten van alle pracht en uitzichten en vooral ook van de rustige omgeving! Niet alleen de site is een bezoek waard maar ook de omgeving maakt het sprookjesachtig.

In het "dorp" heb je niet veel keus dan eten bij Don Mucho en genieten van de locale muziekjes ´s avonds. Maar dat maakt het niet minder aangenaam want ook al regende het weer volop het bleef heerlijk warm.

De dag erop kon ik met Yvette en Marc meerijden. Zij hadden een auto gehuurd en gingen ook de kant van San Cristobal op. Onderweg nog Aqua Azul aangedaan maar of dit nu echt de moeite waard was??? Heel toeristisch en het water was niet blauw maar bruin van alle modder (door de regen veroorzaakt!). Maar ach ook weer gezien.

In San Cristobal aangekomen een leuk hotelletje gevonden midden in het centrum. Omdat het hier laagseizoen is is er goed op de prijzen af te dingen. Zo zit je voor relatief weinig geld in luxere hotelletjes...

Zondag naar de Indianendorpjes in de omgeving geweest. Hier leven de indianen nog volgens hun tradities. Al moet ik zeggen dat ze ook wel toerisme gewend zijn. Niet dat ze op ons en onze camera´s zitten te wachten. Het is dan ook verboden foto´s te maken zonder te vragen en vooral niet van de binnenkant van de kerk en de hoogwaardigheidsbekleders van het dorp. Neemt niet weg dat er toch door mij menig mooie indiaan op de foto is vastgelegd... De markt op zich was niet speciaal maar de kerk daarintegen wel enorm. Onwijs veel kaarsen worden er van binnen gebrand. Dat daar nog geen brand is uitgebroken is een wonder te noemen. Een hele bijzondere sfeer.... Met kip en al wordt er gebeden tot hun goden...

Na het bezoek aan de dorpjes op weg naar de canyon. Het kaartje gekocht en nu maar hopen dat de boot snel vol is want eerder gaat deze niet varen... afijn viel al met al reuze mee na ongeveer een klein uur konden we uitvaren. Een super mooie tocht over water alleen leek het water wel een vuilnisbelt! Echt alleen maar troep. Nam het uitzicht in de Canyon zelf overigens niet weg. Dit is en blijft mooi. Enkele dieren kunnen spotten (vogels, krokodillen, aapjes) en na 2 uur stonden we weer aan land. De auto ingeleverd en met de bus op weg naar "huis".

Vandaag een museum bezocht rond de traditionele geneeskunde van de Maya´s, een museum bezocht over een indiane stam en heerlijk geslenterd door het dorp. San Cristobal is een super relaxt dorp wat alleen maar laagbouw heeft en diverse wandelgebieden. De mensen zijn hier enorm klein. Hooguit 1.55 of zo maar echt mooi om te zien. Lijk ik ook eens groot :)

Morgen jawel 8-9 uur de bus in om in Guatemala uit te hopen komen. Wie weet wat dat land weer gaat brengen.

Hasta proxima ves!

  • 01 December 2009 - 07:56

    Nicole:

    Hee Niek,

    Leuk dat je weer oude bekenden bent tegengekomen, en dat aan de ander kant van de wereld!
    Jammer dat de natuurlijk zo vervuild is, daar zal onze WNF Ranger niet blij mee zijn ha ha.

    Ben benieuwd naar de foto's. Ga je nog naar Chichén Itza in Yucatan? Of ga je nu alleen nog maar zuidelijker?
    Ik lees het wel.
    Veel plezier nog!

    Doei

    Nicole & Jill

  • 01 December 2009 - 19:41

    Neeltje:

    Heerlijk om je verhalen te lezen!! Voelt het net of ik weer terug ben (een beetje, haha). Veel plezier in Guatemala en ik ben benieuwd wat er de volgende keer in je bericht staat!!
    Liefs Neeltje

  • 01 December 2009 - 20:22

    Monique Maas:

    Heel leuk om je reis zo te kunnen volgen! Jammer dat het soms zo regent, maar de temp. blijft gelukkig goed. Ik blijf je volgen, geniet van je reis en ben benieuwd naar foto's! groetjes, Monique Maas

  • 02 December 2009 - 12:03

    Jenny:

    He vrouwke,

    Goed te lezen dat het zo goed met je gaat. Ik kan even niet plaatsen welk mail je uitleest. Ik ga het nogmaals bij hotmail proberen!

    Liefs ik

  • 03 December 2009 - 11:29

    Patrick:

    Ha die globetrotter, gaaf om te "zien" dat je het naar je zin hebt. Geniet ervan, voor je het weet ben je weer terug in het druilerige Nederland. Groetjes Patrick

  • 04 December 2009 - 09:00

    Peet:

    He Nicole

    Bedankt voor je lieve mail. Wij hebben een zware week achter de rug. Maar ook weer een fijne, samen met veel vrienden en familie.

    Maar leuk joh, om je avonturen weer te volgen.
    Ben benieuwd wat je van Guatemala vind? Ik vond het er super.

    Veel reisplezier nog.

    X Peet

  • 04 December 2009 - 10:04

    Marly :

    Hoor ik in de wandelgangen dat jij 5 weken in China zit... Nee dus!!!!! Geniet ervan, maar dat zal wel lukken zeg. Geweldig. Je behind zal wel voelbaar zijn van zo'n 'kort' busritje...! Have fun dear.

    Groetjes van een (v)aardige collega...ahum:
    Marly dus

  • 04 December 2009 - 12:58

    Sharon:

    Ha Niekus,
    Wat een leuk verhaal toch weer! Jij vermaakt je ook overal. Geniet lekker van de temperatuur daar, want hier wordt het al een beetje winter. Veel plezier in Guatemala!
    Liefs mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

De wereld is geweldig!! En daarom reis ik graag en ontdek ik van alles.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 415
Totaal aantal bezoekers 212596

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 30 Augustus 2011

West Afrika

07 April 2008 - 13 November 2010

allerlei mooie reizen!

07 Juni 2007 - 04 April 2008

Zuid Amerika

31 Januari 2005 - 06 Juni 2007

reisjes tussendoor

02 Januari 2004 - 31 Januari 2005

Oost Afrika, Azië, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji

01 Oktober 2011 - 30 November -0001

Op weg naar een nieuw thuis...

Landen bezocht: