De vergeten verhalen - Reisverslag uit Teheran, Iran van Nicole Plas - WaarBenJij.nu De vergeten verhalen - Reisverslag uit Teheran, Iran van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

De vergeten verhalen

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

01 Mei 2010 | Iran, Teheran

Salam,

Zit ik in de bus bedenk ik mij dat ik eigenlijk heel veel vergeten ben te vertellen. Gelukkig hebben ze in het hotel in Shiraz internet dus nog even een late update.

Ik ben nl. ook in Qom geweest. Dat is de 2e religeuze stad van Iran. Nou dat is te merken. Alle vrouwen zwaar in Chador! En zo ook ik.. om het graf van Fatima te kunnen bezoeken moet je een chador aan. Deze is te lenen. Niet ruiken want ze stinken enorm naar zweet. Het duurde niet lang voordat ik wist dat dit door mannenzweet komt. Zij gebruiken deze chadors nl. om hun oksels van zweet te ontdoen.. ach ja het zijn toch maar vrouwen die ze lenen. Afijn binnenkomen bij het graf is echt niet gemakkelijk. Omdat alle moslim vrouwen zwarte chadors dragen viel ik erg op in mijn witte bloemetjes tent. Ik werd dan ook constant tegen gehouden door mannen met plumo's. Nee werkelijk waar de slappe lach stond nader... en dat is uiterst ongewenst hier! Maar dat mannen met plumo's jou tegen gaan houden door op je te slaan met de plumo is echt een lachertje. Maar wel veel beter dan met een stok:)

Doordat Sandra (is getrouwd met een Iranees) haar moslima papier liet zien mochten we naar binnen. Daar vielen je ogen er zowat uit. Wat een pracht en praal (overigens bijna in alle moskeen!). Maar dicht bij het graf mochten wij niet komen. Dat was echt te link. Men was al volop aan het bellen en ze zijn hier niet lichtzinnig in onheiligen in een heiligdom. Dus besloten niet verder te gaan dan het plein.

Na een half uurtje werd het letterlijk en figuurlijk te heet onder de voeten en ben ik maar weer naar buiten gegaan. Tenslotte wil je hier geen problemen krijgen.

Afgelopen nacht heb ik doorgebracht in een caravanserai. Dit is een overnachtingsmogelijkheid langs de handelsroute van vroeger. Deze is opgekocht door een Iranees welke in Spanje als architect heeft gewerkt. Nou hij moet aardig wat verdiend hebben wat de meeste zijn super mooi maar onwijs vervallen en deze was zo mooi opgeknapt. Helemaal te gek! De rust van midden in de woestijn en de mooie omgeving... een genot!

De natuur is hier droog al heb je regelmatig plekken waar het ineens groen is. Daar wordt dan ook volop gegraast door kudde geiten (incl. de hoeders). Verder zie je de ene mooie bergpartij na de ander. Heel indrukwekkend ook al is het echt gort droog. De stadjes zijn bizar te noemen. Aan de rand altijd veel afval op de straten en volop garages die echt niet op een druppel olie meer of minder kijken... Ook de huizen zijn van leem in in de start van iedere stad staan veel vervallen, verregende huizen. Heel vreemd aangezicht. De steden zelf zijn "gewoon". Buiten de mooie huizen staan lemen of bakstenen huizen. Niet echt goed uit te leggen want de oude gedeeltes zijn vaak lemen huizen.

De meubels, bloemen enz. zijn uber kitsch. Echt niet om aan te zien. Maar wel grappig. Vandaag weer een busrit van een hele dag. Onderweg nog wel her en der gestopt om een een ander te bekeken. Zo een 2000 jaar oude boom, een plek waar ze vroeger ijs bewaarde (kan ik me niet voorstellen in deze hitte), paleizen die echt onherkenbaar waren en het graf van Cyprus. Eenmaal in het hotel aangekomen wezen eten. Voor het eten vroeg ik al of er internet was. Nee, helaas werkt niet. Maar tijdens het eten kwam de ober met een telefoon .. voor mij... heel bijzar... wie moet dat nu zijn. De (leuke) receptionist met de mededeling dat hij ervoor gezorgd had dat internet het weer voor mij deed... nou is dat aardig of niet:) Wel is het gebruik van internet gecensureerd. Facebook, Hyves enz. zijn geblokt. Niet op te komen. Hoe je het ook probeert... heel bijzonder... Maar ach deze site wel en zo zijn jullie nogmaals bijgeklets.

De mensen worden wel minder mooi. Grotere neuzen, donkerdere huidskleur maar de vriendelijkheid blijft. We lachen nog steeds veel maar wel in de hotels of in de bus want op straat kan het problemen opleveren... Schijnbaar hebben ze hier al wel scholen van de lach opgericht... misschien iets voor mij om te beginnen??

  • 03 Mei 2010 - 11:31

    Neeltje:

    Geweldig om te lezen! Geniet er nog van, ik geniet van je verhalen!
    Weer een land voor op mijn lijstje ;-)
    Liefs Neeltje

  • 04 Mei 2010 - 09:37

    FBB:

    Wij lezen nu pas jouw verhalen, klinkt weer te gek, geniet er nog maar even van, want voor je het weet ben je weer in het saaie en op het moment koude Nederland.

    Liefs, je collega's

  • 04 Mei 2010 - 14:09

    Klaartje Lak - Rutt:

    Ben jaloers op je, lijkt me ook werkelijk een prachtig land. Blijf niet hangen en kom wel veilig terug he. Niet teveel lachen!

    Tot snel

  • 04 Mei 2010 - 17:45

    Sandra:

    He Nicole,

    Het gaat je weer bijzonder, leuk om te lezen. Leg je het dragen van die hoofddoek wel even vast voor me, kan altijd tegen je gebruikt worden. Geniet er nog maar lekker van, het weer is hier kl.te. En je hihhihi-lach zet maar even in de ijskast, we hebben je hier graag weer terug.
    Veel plezier nog! kus van San en Roos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

De wereld is geweldig!! En daarom reis ik graag en ontdek ik van alles.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 424
Totaal aantal bezoekers 212570

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 30 Augustus 2011

West Afrika

07 April 2008 - 13 November 2010

allerlei mooie reizen!

07 Juni 2007 - 04 April 2008

Zuid Amerika

31 Januari 2005 - 06 Juni 2007

reisjes tussendoor

02 Januari 2004 - 31 Januari 2005

Oost Afrika, Azië, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji

01 Oktober 2011 - 30 November -0001

Op weg naar een nieuw thuis...

Landen bezocht: