een paar dagen de "kou" opzoeken in Buea - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Nicole Plas - WaarBenJij.nu een paar dagen de "kou" opzoeken in Buea - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

een paar dagen de "kou" opzoeken in Buea

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

21 Februari 2011 | Kameroen, Buéa

Omdat door de warmte ’s ochtends iets ondernemen het beste is, ging ik op vroeg op weg naar de markt samen met een Nederlands reisgenootje. Zoals wel vaker gebeurd liepen we de straat waar de markt zich moet bevinden totaal voorbij en belanden aan het einde van dat deel van het dorp. Dan maar omdraaien en zoeken naar de juiste straat… tijdens het lopen kletste we volop in het Nederlands tot we ineens “goedemorgen” hoorde. We keken om maar zagen alleen een locale vrouw staan. Maar deze vrouw (Ninon) zei nogmaals “goedemorgen”. Een beetje overdondert vroeg ik haar of ze echt Nederlands sprak. En jawel ze sprak behoorlijk goed Nederlands. Ze is nl. met een Nederlander getrouwd. Tijdje op straat staan kletsen waarna de vraag kwam of we even binnen wilde komen want ze woonde aan de andere kant van de straat. Altijd leuk natuurlijk. Daar ook haar man (Frank) mogen ontmoeten en na gezellig wat kletsen werden we uitgenodigd voor het avondeten de volgende dag. Deze uitnodiging namen we graag aan en na nog wat kletsen gingen we er echt vandoor op zoek naar de markt. Het is nl. hoog tijd dat ik nieuwe slippers koop want degene die ik mee had uit Nederland hadden de beste dagen wel gehad. Limbe ligt vlakbij vulkanen en dat merk je dan ook wel behoorlijk. De lava stenen liggen overal als zijnde “asfalt”. Tja en als je zolen dan erg dun geworden zijn voel je iedere stap…

Eindelijk de markt gevonden en zo ook nieuwe slippers met dikke zolen (al geloof ik niet dat ze erg lang mee zullen gaan….). Ondertussen was het weer tijd voor siesta dus op weg naar het hotel.
In Limbe zijn maar enkele goede restaurants waar het eten heel lekker is maar wel wat duurder dan normaal. Zo hebben ze in het restaurant Chello’s dat zich in het wildlife centre (dat wordt gerund door een Zuid Afrikaanse vrouw Erika en haar man uit Kameroen) bevind echt enorm veel lekkernijen die ik al tijden niet gezien en zeker niet geproefd heb. Oke de prijzen zijn er dan ook wel naar maar je moet jezelf af en toe verwennen. Zo heb ik daar een keer ’s avonds een heerlijke pizza gegeten en gisterenochtend besloot ik op weg te gaan voor een heerlijke pannenkoek als ontbijt (met chocoladesaus en banaan.. wat wil een mens nog meer). Ook de verse mango met ananassap is favoriet bij mij. En je ontbijt naast de plek waar de gorilla’s wonen dus een beter uitzicht kun je niet hebben.

Het gevaar is echter dat je daar zo heerlijk zit dat je blijft hangen en zo ook vandaag… Erika zit vol verhalen over haar leven in Kameroen die ik maar wat graag aanhoor. Zo kom je ook eens wat meer te weten over het leven in Kameroen. De verhalen zijn identiek aan de verhalen van alle blanken in Afrika. De Afrikanen houden van roddelen, maken je het leven zuur als je succes hebt enz. De jaloezie hier in Afrika doet ze dan ook echt de das om. Maar ik hoor de verhalen graag en besef om een uurtje of 2 (ik zit er al vanaf 9 uur!!) dat ik ervan door moet. Ik wil nog een fles wijn kopen voor Frank en Ninon en ook vind ik een zak met heerlijke kinderkoekjes. Tenslotte hebben ze 3 leuke, mooie kinderen. Ook heb ik nog vanuit Nederland een sleutelhanger met Nederlandse klompjes in mijn rugzak zitten die ik maar wat graag aan Ninon, die nog niet in Nederland is geweest, afgeef.
Zoals altijd kom ik op tijd aan en is Ninon al volop met een andere Nederlandse (die stage loopt in Limbe) met het eten bezig. Wat we dan ook voorgeschoteld krijgen is meer dan heerlijk en volop. Terwijl er in de keuken van alles klaargemaakt wordt speel ik met de kinderen en klets met Frank. Zo hoor ik ook hoe hij het leven in Kameroen ervaart. Zo te horen bevalt het prima alleen die luchtvochtigheid… maar die ervaar ik ook als niet zo prettig. Ondanks dat je misschien niets doet zweet je toch enorm.

Na het heerlijke eten nemen we afscheid en loop ik terug naar “huis”. Een super speciale middag! Vanochtend ben ik vertrokken naar Buea. Dat is een plaatsje 30 minuten rijden van Limbe af waar iedereen die van berg op wandelen houdt start met het beklimmen van Mount Cameroon. Nou ik ga die berg dus niet op maar het klimaat hier is koud te noemen. Oke ik loop overdag nog in short en hemdje maar nu zit ik op bed met een deken over me heen en mijn sarong als arm bedekker omgeslagen. Wat een verschil! Het is hier heerlijk voor de verandering! Morgen staat een wandeling in de buurt op het programma al moet ik nog wel gaan zoeken naar een bestemming….

Nou de wandeling heeft plaatsgevonden al was ik het wel “zat” na 1 uur alleen maar berg op… dus na dat uur genoten van het uitzicht en in 30 minuten weer beneden. Niet echt iets spectaculairs meegemaakt of gezien maar de ochtengym was gedaan… Verder is het enige wat in Buea gedaan wordt door mij is genieten van het koele weer (zo’n 25 graden maar geen luchtvochtigheid) en het feit dat skype en internet gratis aanwezig is… Dat is het voordeel van een guesthouse dat bij een kerk hoort (en zo ook de prijs per kamer. Deze bedraagt nl. zo’n kleine € 4 per nacht per kamer. Wel met wc en douche op de gang maar ach voor deze prijs is dat ook wel te verwachten). Morgen terug naar Limbe… wat een goed vooruitzicht is is het feit dat je daar heerlijk kan eten want dat kan hier niet. Vanavond zal op het menu 2 bananen en wat popcorn staan. Gisteren was het al niet veel beter… 3 eieren op sappig brood… maar ach als dat alles is…

De foto’s zijn weer te vinden op: https://picasaweb.google.com/nicolevdp/Kameroen?authkey=Gv1sRgCLKvzISf76uQcg

  • 21 Februari 2011 - 19:01

    Neeltje:

    Hmm slippers.... Mijn slippers (gekocht in Mexico) gebruik ik nu alleen nog maar in het zwembad...
    Wat leuk dat je al die mensen tegenkomt, geweldig! Dat is inderdaad altijd het leukste!
    Nog veel plezier!!
    Liefs

  • 21 Februari 2011 - 20:28

    Sharona:

    Ha Niekus!

    Jammer van je slippers! Kopen we gewoon lekker weer hippe op ons volgende "kookweekendje" weg!
    Dat overkomt jou weer dat je weer ergens aan kunt schuiven met eten. Als je maar veel kletst, dan val je vanzelf op! hi hi

    En lekker gedineerd met je bananen?

    Veel plezier maar weer!

    Liefs Sharon

  • 22 Februari 2011 - 08:19

    Nicole:

    Hee Niek,

    Dat eten ziet er goed uit zeg (tips voor onze kookclub? jij gaat voortaan Afrikaans koken ha ha)

    Lijkt me heerlijk om even Nederlands te praten met die familie en wat een leuke kids!

    Heb je het koud meid? Hier is het -7 ja je leest het goed, we mogen blij zijn als het over dag EEN GRAADJE boven nu is bbrrrrr

    Tot zover maar weer.

    Save journey

    Doei

    Nicole

  • 27 Februari 2011 - 13:07

    Ninon.H Vdpol:

    Lieve Nicole,
    Hoe gaat het met jou? hier bij ons gaat het goed.
    Zeg, waar zijn jullie nu? hoe gaat het met de rest van de groep? alles goed?
    Weet je wat? ik heb net jouw site geopend en gelezen, leuk hè vond ik wat heb jij over ons geschreven, Ja, heel vermakelijk.
    Ik had de foto's naar mijn schoonzus uit Holland gestuurd, en weet jij wat had zij gezegd? '' Ik kan wel zien op deze foto's dat jullie hebben een mooie dag gehad hè, en ook denk je wel voor deze vrouwen die hebben jullie hun camera laten gebruiken, heel aardig''
    En dat is waarom ga ik ook nogmaals en jou zeggen, hartelijke bedankt hoor en heeeel veel succes met je reis.
    Groetjes van iedereen en liefs,
    Ninon.

  • 27 Februari 2011 - 19:09

    Yvette:

    Hé Nicole,
    Klinkt goed allemaal! Heerlijk om te lezen. Tikkie jaloers natuurlijk maar ach, ik mag niet klagen. Volgend weekend een snelle trip naar Londen en dat zijn het soort steden waar jij nu weer even niet aan toekomt..

    Geniet volop daar, hier is de luchtvochtigheid ook redelijk hoog te noemen...

    Kus, Yvette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

De wereld is geweldig!! En daarom reis ik graag en ontdek ik van alles.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 212576

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 30 Augustus 2011

West Afrika

07 April 2008 - 13 November 2010

allerlei mooie reizen!

07 Juni 2007 - 04 April 2008

Zuid Amerika

31 Januari 2005 - 06 Juni 2007

reisjes tussendoor

02 Januari 2004 - 31 Januari 2005

Oost Afrika, Azië, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji

01 Oktober 2011 - 30 November -0001

Op weg naar een nieuw thuis...

Landen bezocht: