Op zoek naar de big 5 - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van Nicole Plas - WaarBenJij.nu Op zoek naar de big 5 - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

Op zoek naar de big 5

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

02 Juni 2011 | Zuid-Afrika, Graskop

Eindelijk is het mooi weer terug! Tijdens de rit naar St. Lucie is de weg weer erg rustig en mooi. St. Lucia zelf is een grote toeristenplaats waar het volgens mij in de zomer volloopt (lijkt een beetje op Renesse maar dan in de bergen…). Maar nu is het uitgestorven (winter he…) maar veel leuker en mooier wat mij betreft. Het dorp zelf is niet veel meer dan supermarkt (hier is de Spar nog overal volop aanwezig…), B&B’s, hostels, toerbureautjes… maar de omgeving is zeker meer dan de moeite waard! Het ligt nl. aan een national park (op de World Heritage lijst…). ’s Avonds ontmoet ik de andere “bewoners” van het hostel en enkele locale gasten en word ik uitgenodigd om te komen kijken naar een Zulu dans uurtje. Altijd weer leuk om mee te maken. Daarna nodigen ze me uit om deel te nemen aan een “braai”. Dat is typisch Zuidafrikaans. Echt alles wordt hier op de bbq gelegd…

Er is ook een Nederlandse jongen die verse vis heeft gevangen. Die moet uiteraard ook zwemmen (in witte wijn) en gaat heerlijk mee op de braai. Na het nuttigen van al dit heerlijks volgt er een gratis avond gamedrive. We gaan op zoek naar wild in het dorp. Nu zul je denken dat is er niet (dacht ik nl. ook) maar we vinden toch 3 bushbaby’s. Die heb ik nog nooit in het wild mogen zien dus dat was top. Als afsluiter een drankje in de locale bar en dan maar eens mijn bed opzoeken. De volgende dag ga ik (super toeristisch) mee met de hippo en croc boot om nijlpaarden en krokodillen te spotten. Nou die zijn hier volop aanwezig langs de rivier. Schijnbaar (zelf niet gezien!) lopen de nijlpaarden geregeld door het dorp heen als het donker is… Na al dit moois de auto in om naar het national park te gaan. Daar kun je mooie ritten maken en spot ik zebra’s, buffels, neushoorns, apen (maar die zitten hier echt overal!), herten en als klapper vechtende nijlpaarden! Echt recht voor mijn neus!! Wat een geweld! En dat alleen maar omdat het ene mannetje de familie (en vele vrouwtjes) van het andere mannetje wil afpakken… Na een half uur toeschouwer te zijn geweest van het gevecht ga ik verder en zie het ene mooie vergezicht na het andere voor me opduiken… Van dor en droog tot heel groen en jungle achtig. Op de meeste spots ben ik alleen en geniet met volle teugen van de natuur. Pas net voor de gate sluit ben ik terug. Ik heb weer heel wat moois gezien!

De volgende dag op weg naar Swaziland. Dit is een dictatuur onder een koning met 44!!! vrouwen en op zoek naar nummer 45… Hij zal de tel wel kwijt zijn hoeveel kinderen hij heeft… Maar de inwoners zijn erg ontevreden. Ze willen democratie! En gelijk hebben ze want die koning is zichzelf ergggg aan het verrijken en het lijkt erop dat het land niet al te rijk is. Hier zie je de vervallen hutten weer terug in het landschap. Echter ontdek ik, nadat ik een hostel heb gevonden om te overnachten, dat er toch wel wat locale behoorlijk in de slappe was zitten. In de hoofdstad rijden nl. nogal wat grote (en dan bedoel ik grote!) auto’s rond…. Tja zullen wel bevriend zijn met de koning. Voor het eerst sinds tijden zit dit hostel overigens wel bomvol. Allemaal met jongeren tot een jaartje of 22…. Vrijwillers… tja dan voel ik me ineens wel heeeeel oud….

Ik moet bekennen dat Swaziland me een beetje tegenvalt. Veel is hier niet te doen en te beleven. De uitzichten zijn (raar genoeg!) niet spectaculair te noemen. Zodra je de grens overgaat, verandert het landschap in dor en droog… de huizen worden weer hutjes maar ondanks dat zijn de wegen zeer goed te noemen. Maar ik kan zeggen dat ik er geweest ben en het gezien heb. Morgen ga ik maar terug naar ZA want daar is nog zoveel te zien en te beleven dat ik daar liever mijn tijd aan besteed… Tot in ZA dus maar weer!

Omdat Swaziland maar zo’n klein land is ben ik binnen een half uurtje weer aan de grens. Gelukkig zijn de grenzen hier erg goed geregeld en voor je het weet sta je weer in ZA. Op weg naar Barbarton. Dit is een klein, oud mijnersdorpje waar nog wat oude gebouwen bewaart zijn gebleven en in een wandeling zijn opgenomen. Voor het eerst in maanden sta ik voor een B&B die vol is! Sta ik even raar te kijken… maar er zijn er meer in het dorp dus geen nood op naar de volgende… en die is totaal leeg… Dus mijn intrek genomen in een heerlijke privé kamer (met eigen douche en toilet… heerlijk!!). Daarna op weg om de wandeling te maken. Deze start bij het museum… nou kan ik het niet echt een museum noemen (maar het is dan ook gratis…) en sta ik binnen 10 minuten weer buiten. De wandeling zelf duurt maar 2 uurtjes. En dat komt grotendeels door het feit dat dit dorp heuvel op heuvel af is! Maar de gebouwen zijn leuk om te zien. Je waant je echt even terug in de tijd! Ik houd wel van deze bouwstijl (alles heeft grote veranda’s!!). Verder is er weinig in het dorp te ondernemen. Ik loop nog wat rond, eet een heerlijke pizza in het enige restaurant wat het dorp rijk is, en plof daarna heerlijk op een bank in de zon met mijn boek.

Vanochtend weer verder op pad om in Komatipoort (vlak bij de grens van Mozambique) aan te komen. Dit ligt aan de zuidkant van het Kruger park. Kruger park stond niet echt op mijn lijstje maar onderweg hebben zoveel mensen dit hostel aangeraden dat ik (nu ik niet echt in Swaziland rondtoer) besloten heb het toch maar te gaan bezoeken. En wat een mazzel! Het hostel is super! Kijkt uit op Kruger park en omdat de dorm in de verbouwing is krijg ik een eigen kamer voor een spotprijs! Uiteraard is het weer super rustig. De eigenaar verteld dan ook dat het WK2010 heel slecht voor hen is geweest. De nasleep is er nog steeds van te voelen. Hij heeft een kwart miljoen rand minder omzet omdat de mensen wegblijven tot op heden… en ik maar denken dat het WK goed voor ZA is geweest… blijkbaar niet. Morgen ga ik het Kruger park in. Ben benieuwd of het echt zo mooi is als iedereen zegt. Het uitzicht vanaf het terras van het hostel voorspelt veel goeds!

Wat ook wel grappig is te vermelden is het feit dat het blijkbaar oogsttijd voor het suikerriet is. De grote vrachtwagens vol suikerriet rijden af en aan. Maar deze verliezen uiteraard heel veel riet. Dat is geen probleem. De locale bevolking raapt het op en eet er heerlijk van! Gratis 1x per jaar suikerriet eten! Wat valt er nog meer te wensen….

Heel vroeg op om bij het opengaan van Kruger park (06.00 uur) gelijk naar binnen te gaan. De ochtenden en avonden zijn tenslotte de prime times voor het spotten van dieren. En voordat we ook maar het park in zijn spotten we leeuwen! Deze lopen op hun gemak tussen de wachtende auto’s door! En wat een arrogantie ze uitstralen… super tof begin!! Zodra we door de gate zijn spotten we de eerst 7 kilometer al 2 andere dieren van de big 5 (leeuw, luipaard, buffelo, olifant en neushoorn). Er zijn zoveel beesten te zien (Impala’s overheersten hier duidelijk! Die zie je echt overal…) van groot tot klein dat je ogen te kort komt! Ook het park zelf is adembenemend mooi.

Rond half 11 verwennen we ons met een brunch op een super locatie. Het is wel een heel goed georganiseerd park! Blijkbaar is het voor Kruger niet echt druk (althans dat verteld de gids) maar ik vind het al file rijden. Uiteraard zijn we niet de enige die de mooie big 5 willen zien en tegen het einde van de middag is het dan ook raak! 5 leeuwen hebben een buffelo gedood en de familie van die buffelo komt verhaal halen! De 5 leeuwen trekken zich terug aan de ene kant van de weg en tientallen buffelo’s aan de ander kant van de weg. Tussenin staan legio auto’s om de leeuwen en buffelo’s te zien en te fotograferen! Halsbrekende toeren worden er door sommige uitgehaald! Maar wij hebben onwijs geluk. Onze gids heeft heel veel ervaring en plant ons recht voor een pad waar een leeuw naartoe loopt. Tot aan onze auto!!! Ongelooflijk hoe dichtbij hij komt! Echter komt er een waaghals te dicht bij, rijdt bijna de leeuw over, en de leeuw verdwijnt… maar verderop spotten we de overige 4 leeuwen afwachtend tot de buffelo’s hun aandacht verliezen en zij hun prooi kunnen verorberen.

Na al dit mooie natuur”geweld” rijden we door. Tenslotte heb ik nog nooit een luipaard in het echt en wild gezien dus ik hoop dat we die spotten… en jawel we hebben onwijs geluk! We zien enkele auto’s stilstaan en vragen wat ze zien. Er zitten 2! luipaarden in de boom… Na enig speuren met mijn verrekijker spot ik ze ook alleen niet de kop… maar wat een mazzel na enkele minuten besluit 1 luipaard de boom uit te komen…. Een foto lukt helaas niet, hij is te snel, maar wat een mooi dier!! We kunnen meer dan tevreden richting hostel. In 1 dag van 12 uur rondrijden in Kruger hebben we de big 5 gespot en nog vele andere mooie dieren!!

’s Avonds genieten we van wijn en amarula en toosten op de toffe dag. Omdat het erg rustig in het hostel is (maar 3 andere gasten) is de sfeer onwijs tof! We eten en drinken samen en nemen de dag door. 2 van de gasten komen uit Zuid Afrika, vlak bij Johannesburg, en we spreken af dat ik op de dag van mijn vertrek uit ZA bij hen langskom om mijn laatste braai door hun te laten verzorgen! Hoe gastvrij wil je het hebben!!

Vanochtend weer de auto in om 3 uur later in Graskop uit te komen. Ook hier is het hostel heel rustig. Maar de omgeving meer dan de moeite waard om hier een bezoek te brengen. Er is hier zoveel te zien en te doen dat ik waarschijnlijk 2,5 dag zal blijven…. Dat ligt wel aan de overige gasten die gaan komen want de eigenaar heeft me al gewaarschuwd… aankomend weekend is er het grootste motor evenement van ZA in de buurt en zitten ze vol met bikers…. Ben benieuwd en wacht maar rustig af…

De foto’s zijn weer te vinden op: https://picasaweb.google.com/nicolevdp/StLuciaEnKrugerPark?authkey=Gv1sRgCOzYqfrF7IPLWA

  • 05 Juni 2011 - 12:19

    Peet:

    Wow wat een mooie foto's zeg. En wat een avonturen weer.
    Wordt er wel een beetje jaloers van. Hi hi.
    Je laatste weekjes nu.
    Geniet ervan he.
    Hier alles oke. Net verlof, dus de laatste dingentjes afronden en heerlijk genieten.

    X Peet

  • 06 Juni 2011 - 08:38

    Nicole:

    Hee Niek,

    wauw! gaaf zeg al die dieren en zo dichtbij!

    Afgelopen zaterdag jouw moeder+ nichtjes nog zien lopen in de stad, shoppen met oma altijd leuk!

    Nog een weekje actief doen meid en dan neerploffen!

    Geniet er nog maar lekker van want voor je het weet ben je weer terug in Nederland (waar het nu trouwens regent, we zullen het ermaar op houden dat het goed is voor de plantjes)

    doei

    Nicole

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

De wereld is geweldig!! En daarom reis ik graag en ontdek ik van alles.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 657
Totaal aantal bezoekers 212638

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 30 Augustus 2011

West Afrika

07 April 2008 - 13 November 2010

allerlei mooie reizen!

07 Juni 2007 - 04 April 2008

Zuid Amerika

31 Januari 2005 - 06 Juni 2007

reisjes tussendoor

02 Januari 2004 - 31 Januari 2005

Oost Afrika, Azië, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji

01 Oktober 2011 - 30 November -0001

Op weg naar een nieuw thuis...

Landen bezocht: