terug in de tijd... - Reisverslag uit Rustenburg, Zuid-Afrika van Nicole Plas - WaarBenJij.nu terug in de tijd... - Reisverslag uit Rustenburg, Zuid-Afrika van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

terug in de tijd...

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

07 Juni 2011 | Zuid-Afrika, Rustenburg

Al 2 dagen is Graskop het domein van zo’n 4.500 bikers.. en dat hoor en zie je! Wat een geronk en gebrul van de motoren. Dat is op zich nog niet zo erg maar ze rijden als gekken door de bergen. Als je vraagt of ze ook iets van de omgeving zien (want die is meer dan spectaculair te noemen) antwoorden ze eerlijk… nee, het gaat om zo hard mogelijk door zoveel mogelijk bochten rijden… tja en dan is het niet raar dat er aardig wat ongelukken gebeuren… Maar het hele dorp is in rep en roer en het levert aardig wat geld op voor de middenstand…

Gisteren het dorp Pelgrims rest bezocht. Dit is een oud goudzoekers dorp waar nog aardig veel van overeind is gebleven. Tot 1971 is hier naar goud gezocht. Nu is het een beschermd dorp maar goud is er nog altijd te vinden. Je mag het helaas alleen niet meer zoeken en meenemen. Maar tijdens de demonstratie hoe dit vroeger ging in het diggersmuseum, levert ook wat kleine gouden deeltjes op. En ook ik mag ze niet meenemen…. Ook het grote huis van de “manager” staat er nog. En daar krijg ik een rondleiding. Jeetje wat een tof huis. Alles maar dan ook alles is aanwezig waar ik weleens van droom. Een aga gasstel, oude, mooie meubelen, oude potten enz. Maar ik hoop dat het in goede staat blijft want je mag alles vastpakken en aanraken en tja zelfs de kleding en oude boeken. En ervaring leert dat het dan niet eeuwig goed bewaard blijft… Het dorp zelf is net als een museum. Oude leuke, mooie huisjes. Alle huizen zijn wel voor toeristen ingericht… souvenirwinkels, eettentjes, cafés. Het is net een groot pipi langkous huisjes dorp….

Vandaag Blyde River Canyon bezocht. Het ene naar het andere mooie uitzichtpunt heb ik bezocht! Het was fantastisch! Daarna nog de ene naar de andere mooie toeristische route gereden. Wat is dit deel van het land geweldig! De uitzichten waren allemaal even geweldig. Groen, bruin, bomen, kaal het is allemaal aanwezig. Voor ieder wat wils. Na de hele dag rondtoeren keer ik moe terug naar het hostel. Daar is iedereen alweer aanwezig. Het dorp is nl. niet echt leuk meer te noemen. Het staat vol met zwarte locale aanhangers van het ANC. Het ANC houdt nl. net vandaag, een meeting in Graskop. En deze zijn niet vrij van haatuitingen tegen de blanken. Ook de bikers komen alweer vroeg terug van de bikesite. Ook zij voelen zich erg onbehaaglijk. De discussie begint hoe de verstandhouding tussen zwart en blank in ZA is. Dat voorspelt echt niet veel goeds! De Apartheid is officieel afgeschaft maar nog zeker wel aanwezig in een andere vorm! En eigenlijk komt het erop neer dat de zwarte bevolking jaloers is op hetgeen de blanke bevolking allemaal heeft. Echter is dat terug te leiden naar het feit dat blanke weten om te gaan met geld en zuinig zijn en zwarte het geld direct over de balk gooien (vooral spenderen aan alcohol!). Maar dat wordt zo niet ervaren… tja wie ben ik… het zal nog wel generaties duren voordat dit misschien zal veranderen (als het al ooit verandert..).

Vanochtend de auto weer in om 5 uur later uit te komen in Pretoria. De weg was niet echt spectaculair te noemen maar wel kostbaar… Tolwegen zijn hier nl. nog steeds aanwezig. Normaal betaal je rond de € 2,50 maar vandaag kwam het totaal neer op € 19. Toch een mooi inkomenspotje voor de regering… misschien moet NL dat ook maar eens gaan doen… gelijk werkgelegenheid voor de mensen die het tolgeld innen… Pretoria is het hard van de ambassades… veel verwacht ik er eerlijk gezegd niet van maar het centrum schijnt wel een bezoek waard te zijn. De enige reden waardoor ik dacht… laat ik er maar eens gaan kijken. Op zondagmiddag is alles dicht muv de bioscoop en die is gelukkig niet ver van mijn hostel… dus op naar de film! Hij was wel aardig maar niet spectaculair te noemen. Gelukkig is naar de bios gaan hier heel goedkoop. Een kaartje kost € 2,50 dus dan kun je nog eens een mindere film gaan bekijken… Wel zie je direct dat je in een grote stad bent. Niet alleen aan het verkeer maar vooral aan de bedelaars! Die komen echt overal op je af… Maar met een “nee” nemen ze genoegen en gaan naar de volgende blanke… toch bijzonder dat de zwarte bevolking alleen lijkt te bedelen bij de blanke bevolking (of toeristen…). Verder is het hostel wederom heel rustig en heb ik de dorm weer voor mij alleen.. altijd fijn! Ben benieuwd wat de stad morgen brengt.

Tja Pretoria is eigenlijk geen bezoek waard… Het kerkplein heeft wel mooie gebouwen maar alles wat ik wilde bezoeken wat tot nader order gesloten… altijd fijn als je de hele stad (met kaart) afloopt en hetgeen wat volgens jou interessant is niet open blijkt te zijn. Toch maar door de stad lopen slenteren maar echt noemenswaardig kan ik Pretoria niet noemen. Wat mij betreft kan dit door aankomende toeristen geskipt worden….

Vanochtend de auto weer in om via een bezoek aan de dam in de buurt naar Rustenburg te rijden. Eer dat je bij de dam bent ben je 4x fout gereden (staat echt goed aangegeven maar dan anders) en daarna is Rustenburg ook een zoekplaatje. Maar gelukkig is de tank vol, de zon schijnt en kom ik enkele uren later toch op de juiste plek aan. Het hostel is super te noemen. Maar ook weer zo goed als leeg…. En dan proberen op internet te komen…. De eigenaresse heeft geen idee. De zoon moet ingeschakeld worden… en dan eindelijk is het zover… Ach ik mag niet klagen het is gratis dus wat wil ik…

Morgen op zoek naar Sun City! Zou een beetje de efteling van ZA moeten zijn… En de reden waarom ik er wil gaan kijken is het muzieknummer wat uit de jaren 80 komt… we ain’t gonne play Sun City… wie kent het nog?? Geen idee meer wie het destijds zong maar het brengt me wel hierheen…

De foto’s zijn weer te vinden op: https://picasaweb.google.com/nicolevdp/GraskopEnPretoria?authkey=Gv1sRgCJjozsLK0-63Jw#

  • 07 Juni 2011 - 17:06

    Ria Kandelaars:

    Hier weer een keer een berichtje van mij. Ik had het wel eens willen zien al die bikers met de daarbij behorende rijstijl......! Gelukkig is onze rijstijl iets anders en ben ik blij dat ik daar niet tussen hoef te rijden.
    Wat zie je toch prachtige dingen onderweg! Gelukkig komt onze motorvakantie ook steeds dichterbij. 26 juni vertrekken we en ik heb er nu al zo'n zin in!

    Groetjes Ria Kandelaars

  • 07 Juni 2011 - 17:30

    Marjolein:

    Hee NPL, geniet nog lekker van de laatste dagen daar in ZA! Veel plezier in Sun City, tot snel (incl. stroopwafels) xxx Lein


  • 08 Juni 2011 - 17:21

    Carla:

    Artists united against apartheid!

  • 09 Juni 2011 - 07:26

    Nicole:

    Hee Niek,

    als je het liedje hoort weet het wel weer hoor: I, I, I aint gonna play Sun City yeah! met allemaal rappers, volgens mij een paar uit de band van Bruce Springsteen, pff even terug in de tijd.

    En jij blijft goeie tips opdoen voor je nieuwe huis in Spanje!

    Laatste loodjes, geniet ervan!!

    Doei

    Nicole

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

De wereld is geweldig!! En daarom reis ik graag en ontdek ik van alles.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 700
Totaal aantal bezoekers 212638

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 30 Augustus 2011

West Afrika

07 April 2008 - 13 November 2010

allerlei mooie reizen!

07 Juni 2007 - 04 April 2008

Zuid Amerika

31 Januari 2005 - 06 Juni 2007

reisjes tussendoor

02 Januari 2004 - 31 Januari 2005

Oost Afrika, Azië, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji

01 Oktober 2011 - 30 November -0001

Op weg naar een nieuw thuis...

Landen bezocht: