Op weg naar Gabon - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Nicole Plas - WaarBenJij.nu Op weg naar Gabon - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

Op weg naar Gabon

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

28 Februari 2011 | Kameroen, Yaoundé

Na twee dagen koelte zocht ik de vochtigheid weer op in Limbe. Tenslotte probeer ik al 4 dagen een gids te regelen om naar het kratermeer te gaan. En zowaar … vandaag ontmoet ik de gids die door Erika en Ryan van het Wildlifecentre is geadviseerd. Zijn mobieltje is reeds maanden “in the hospital”. Altijd handig… Maar de dag erop was het dan zover. Met 3 andere reizigers zou ik naar het kratermeer vertrekken. Met 2 gidsen, 1 chauffeur en 4 reizigers in 1 auto op weg naar de start van de wandeling. Alvorens we daar aankwamen moest er tol betaald worden… daar bleek dat we niet meer de chief van het dorp moesten betalen maar de burgemeester. En ook niet meer 5.000 CFA voor 4 personen maar 5.000 per persoon. Dit is typisch Afrika! In alle blanken zien ze geld… de taxi wilde wel naar het bureau van de burgemeester rijden maar dat moest ook weer meer geld kosten. Op het kantoor aangekomen konden we na ontvangst van een bezoekerskaart naar de burgemeester. Daar werd onderhandeld want 20.000 vonden we echt veel te veel (zeker omdat de taxi ook nog extra moest kosten!). Uiteindelijk konden we wegkomen voor 10.000 (zo’n € 13). Tijdens het wachten op de officiële papieren kon de burgemeester niet laten na te vragen wat wij voor zijn land konden doen… nou niks dacht ik zo want ik ken niemand in onze regering…

Maar met hem op de foto… ja dat was geen probleem. Na het nemen van enkele foto’s en betalen stapte we op en gingen terug naar de start van de loop. De gids voorop om het pad vrij van alle takken en dergelijke te maken met zijn manchette. De tocht was nl. door regenwoud. Erg mooi en zeker meer dan de moeite waard al had het de nacht ervoor geregend en dus behoorlijk glad. Uiteraard verscheen bij mij het tuimelpoppetje weer en lag ik languit op het pad (met een grote blauwe plek op mijn been als eindresultaat). Eenmaal aangekomen bij de vuurtoren zaten er militairen… en ja, die wilde ook geld zien. Daar was ik het dus echt niet mee eens. Maar de overige 3 vonden wat betalen geen probleem… om nou niet al te moeilijk te gaan doen ging ik er maar in mee… maar zo blijft deze lucratieve geldstroom natuurlijk wel in stand. Afijn, na 300 treden omhoog te zijn gelopen vervolgde we het pad in de jungle en op het einde moesten we met behulp van dikke boomstammen omhoog klimmen om het kratermeer te kunnen bekijken. En echt waar, het was het klimmen meer dan waard. Heel bijzonder…

De terugweg ging zoals zo vaak, vele malen sneller. Tenslotte was de weg al vrijgemaakt … Bij terugkomst bij het wildlifecentre wilde de gids (de eerste eerlijke Afrikaan) alle extra kosten van zijn geld afhalen. Tja dat is ons dan de eer te na dus de extra kosten waren voor ons en hij kon het zien als een fooi…
Helaas moest LImbe weer verlaten worden om verder op weg te gaan. De weg werd vervolgd naar Kribi. Een plaatsje aan het strand van Kameroen. Eenmaal aangekomen regende het er enorm… ik dacht dat het maar weinig zou worden aan het strand maar zowaar, toen ik wakker werd was de zon al op en zou het een hele mooie dag worden. De grootste attractie van Kribi zijn de watervallen die direct uitkomen in de oceaan. Een leuke wandeling van 30 minuten vanaf het hotel via het strand. Het strand is enorm mooi en schoon (heel bijzonder voor Afrika! ) en inderdaad de watervallen zijn mooi en bezoekwaardig te noemen. Na 5 uurtjes rond te hebben gehangen werd het tijd voor de lunch. Helaas had ik er niet aan gedacht deze mee te nemen maar gelukkig waren er kleine restaurantjes op het strand verschenen die verse vis aanboden. Een vis voor 2 personen is eigenlijk een vis waar je zeker met 6 man volop van kan eten… maar de vis was heerlijk vers en goed klaargemaakt en ging daarom ook behoorlijk ver op….

Kribi is leuk als je van strand houdt maar na 1 dag bij de waterval hield ik het voor gezien en ging ik op weg naar de hoofdstad Yaounde. Daar aangekomen zit ik heerlijk in een tuin van een guesthouse waar het water schaars blijkt te zijn en dus betaal je wel voor een douche maar kun je die eigenlijk niet gebruiken… Maar ach het is mooi weer en ik zit illegaal op internet…

Tot over enige tijd want nu ga ik voorlopig Gabon in en kom niet in de grote steden....

  • 28 Februari 2011 - 20:03

    Sharona:

    Ha illegale internetter! Leuk weer om je belevenissen te lezen. Het is bij jou ook nooit saai, maar dat wisten we al!

    Ik ga je missen van het weekend met carnaval! Snif! Het is lang zo leuk niet zonder jou!

    Liefs mij

  • 01 Maart 2011 - 08:02

    Nicole:

    Hee Niek,

    Als ik dit weekend pijn in mijn voeten krijg van kroeg-in-kroeg-uit lopen dan denk ik aan jou, op je slippers de berg op en af ha ha.

    Het is hier weer koud maar droog!!! Laten we hopen dat het zo blijft, ook met Carnaval wel zo gezellig.

    Laat je niet onnodig afzetten daar hè, wat een onderhandelaartjes zeg.

    Tot snel

    Alaaf!!

    Nicole

  • 13 Maart 2011 - 13:27

    Neeltje:

    Hmm, ik heb dit weekend een paar afleveringen bekeken van 'wei is de Mol?' en nee, ze zitten niet in Afrika. Ze zijn echter wel in Nicaragua en El Salvador geweest en via de televisie ook een ontzettend mooie krater gezien.... Maar ja, das de televisie he... niet in het echt ;-(
    Mijn slippers (reactie van mij, 20 dagen geleden op jouw stuk) heb ik met pijn in mijn hart bij het vuilnis gegooid. Daar gaat mijn aandenken van Mexico ;-(
    Ben benieuwd wat je in Congo en Angola gaat beleven!
    Liefs

  • 13 Maart 2011 - 22:40

    Ans:

    Hoi Nicole,
    Fijn dat het goed met je gaat. Je schrijft leuke verhalen. Ben benieuwd naar je verhalen over Gabon.
    Groetjes, van je ´overbuurvrouw´ op de Rijnstraat.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

De wereld is geweldig!! En daarom reis ik graag en ontdek ik van alles.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 430
Totaal aantal bezoekers 212572

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 30 Augustus 2011

West Afrika

07 April 2008 - 13 November 2010

allerlei mooie reizen!

07 Juni 2007 - 04 April 2008

Zuid Amerika

31 Januari 2005 - 06 Juni 2007

reisjes tussendoor

02 Januari 2004 - 31 Januari 2005

Oost Afrika, Azië, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji

01 Oktober 2011 - 30 November -0001

Op weg naar een nieuw thuis...

Landen bezocht: