Kaap de goede hoop.... - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Nicole Plas - WaarBenJij.nu Kaap de goede hoop.... - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

Kaap de goede hoop....

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

30 April 2011 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

De dag in Hermanus was heerlijk. Mooi weer, gezellige muziek wat wil je nog meer. ’s Avonds met het hele gezelschap wezen eten wat uiteraard weer het nodige wachten betekende. Tja, 22 mensen serveren (door 1 ober…) is toch wel wat veel maar ach de pina colada was heerlijk dus de wachttijd kwamen we wel door.

De volgende dag “eindelijk” op weg naar Kaapstad. Alvorens ik Kaapstad inreed bezocht ik nog de pinguïns. Het blijven toch wel super grappige beesten! En dan inchecken in een erg georganiseerd hostel. Heerlijke bedden en vooral heerlijke dekbedden! Ik wilde graag naar de zondagmarkt maar omdat het regende! en het was 1e pinksterdag, was deze markt er niet… helaas dan maar ergens heerlijk lunchen en rondlopen.. ook heel vervelend te noemen. Uiteindelijk belandde ik en een Amerikaanse negerin (vergezelde de truck de laatste 3 maanden) in een restaurant/bar waar we heerlijk genoten van de wijn… Tegenover ons stond een stand met stadstoezichthouders.. tja en na de nodige wijn kwam bij ons op om een “escort” naar huis te vragen. Tenslotte zegt iedereen dat in het donker naar huis lopen geen optie is in Kaapstad.

Zo gezegd zo gedaan.. het was geen enkel probleem. Een in burger geklede stadswacht zou ons vergezellen. Maar eerst wilde we nog wat drinken in een andere bar op de hoek van de straat… Geen kip te bekennen maar de muziek was leuk en na een half uurtje kwam in één keer uit het niets een ladder zatte zwarte locale vrouw die zonder het aan te kondigen (na een verhaal dat ze 5 kinderen heeft) haar borst uit haar t-shirt haalde en liet zien dat er melk uit kwam. Hilarisch uiteraard. Dit was echter wel het teken dat na het legen van onze glazen het tijd werd op te stappen…
De “escort” liep ons voor. Echter zou al snel blijken dat hij totaal de weg naar het hostel niet wist. Constant werd aan het kantoor gevraagd hoe te lopen. Totdat we daklozen tegenkwamen die de weg wel wisten… 1 van hen was zo vriendelijk mee te lopen en zowaar kwamen we veilig thuis! We hebben er wel om in een deuk gelegen! In het hostel zaten nog enkele anderen aan de bar dus daar ons bij toegevoegd en tot in de kleine uurtjes gefeest.. Moet kunnen na maanden zonder enige druppel alcohol!

Helaas is het hier winter en is het weer onvoorspelbaar te noemen. Maar vandaag was het redelijk dus op weg naar de markt om voor de Amerikaanse negerin de nodige souvenirs aan te schaffen. Jeetje wat kunnen die een “meuk” kopen maar afijn zij moet het mooi vinden en niet ik. Maar doordat ik met haar rondloop krijg je hele andere respons van de locale zwarte bevolking dan wanneer je alleen met blanke mensen rondloopt. Echt super leuk! Het waterfront werd ook bezocht en toen wilde mijn voeten echt niet meer. En rond een uurtje of 10 ’s avonds had ik het dan ook wel gezien.

Omdat ik ondertussen gewend ben (heel) vroeg op te staan, lukt uitslapen niet helemaal. Dus de volgende ochtend al weer vroeg op pad om musea te bezoeken (deze waren afgelopen dagen ivm feestdagen gesloten). The slave lodge was super interessant. Mede doordat ze een expositie hadden over het leven van Nelson Mandela. Het 6e district museum viel echter vies tegen. Als ik de loneley planet moet geloven zou dit HET museum van Kaapstad moeten zijn. Nou helaas voor hen vind ik dat zeker niet! Dus na een half uurtje stond ik alweer buiten!

Omdat ik gisterenavond heerlijk gegeten had in een restaurant op het waterfront wist ik dat vandaag (dinsdag) sushi dag was. Als je een vaste klant kaart kocht voor € 2,50 kreeg je alles van het sushi menu 1 bestellen, 1 gratis en dat stond ons wel aan. Dus op weg naar een heerlijke sushi lunch! Na 2 flessen wijn (1 fles wijn de man dan…) en heerlijke sushi rolde we in een taxi om ons op te frissen voor een avond in de bar (waar we de eerste avond aan het einde ook waren beland). We hadden nl. vernomen van de barman dat vanavond een stand up comedian show zou zijn en dat dit erg aan te raden was. Nou ik kan je zeggen… zelfs ik heb dubbel gelegen. En dat terwijl alles in het Engels ging en dat vaak toch andere humor is dan die wij kennen. Ook probeerde 1 komediant het in het Afrikaans maar alleen ik begreep dat… Dus werd er al snel op het Engels over gegaan. Maar het was echt humoristisch te noemen!

Vanochtend arriveerde rond half 12 (zoals afgesproken) netjes de huurauto… nou mijn auto thuis is klein maar deze is nog vele malen kleiner… Maar het rijdt en brengt me hopelijk overal heen waar ik wil. Na alles te hebben ingeladen (wat nog een hele klus was omdat de Amerikaanse negerin ook meegereden is) afscheid genomen van enkele medereizigers op de truck en mij in het linksrijdende verkeer “gestort”. Toch wel even wennen alles aan de linkerkant. Maar ik ben heelhuids in Muizenberg aangekomen en heb een super tof hostel gevonden dus aankomende dagen vermaak ik mij hier uitstekend!

Na 2 dagen luieren, bezoek aan Kalk Bay, genieten van het uitzicht en de zon en het spelen van rummikub (net geleerd door de Amerikaanse en nu al “verslaafd”) is het tijd om in beweging te komen. Vandaag dan ook op weg naar Kaap de goede hoop. Dit is de 3e keer maar deze keer regent het pijpenstelen. Ook de entreefee was behoorlijk omhoog gegaan. En om nou te gaan betalen om nat te worden… we namen wat foto’s van de kaap en besloten om te draaien. Simonstown was het eerste mooi kleine plaatsje waar we weer doorheen kwamen dus daar maar uitgestapt en rondgelopen. De winkels daar waren zeker de moeite waard dus geen verloren dag dacht ik zo… Ook Kalkbay nogmaals aangedaan voor een heerlijke kop witte chocolademelk (smaakte meer als een marsmallow maar was niet te min heerlijk). ’s Avonds op weg naar Kaapstad om op het waterfront in een zeer luxe restaurant (Nobu) sushi te gaan eten. De Amerikaanse negerin had het hier al weken over dit zou DE upmarket sushi moeten zijn. Nou ik moet bekennen de sushi was heerlijk!!! Maar de rekening vertoonde Nederlandse prijzen… ach je moet jezelf ooit verwennen dacht ik zo. Na nog een potje rummikub maar gaan slapen.

Vanochtend op weg naar Stellenbosch. Gelukkig is het weer enorm opgeklaard en kunnen we dit pittoreske dorp heerlijk gaan rondlopen. Morgen staat er een wijntoer op het programma. Stellenbosch staat tenslotte om zijn wijnen bekend. Tot later!

Foto’s zijn weer te vinden op: https://picasaweb.google.com/nicolevdp/ZuidAfrikaDeel4?authkey=Gv1sRgCOmXisa9kqiP7gE#

• 02 Mei 2011 - 02:08

Paulien:

Heerlijk om met je mee te lezen en zo zelf ook weer even rond te lopen rond Kaapstad. Inderdaad, wat heb ik daar heerlijk gegeten en gedronken. Bij elke (vaak 3 gangen) lunch kwam de Sauvignon Blanc weer op tafel. In gedachten ben ik weer even terug!

• 05 Mei 2011 - 08:04

Nicole:

Hee Niek,

Ik lees dat je met Koninginnedag toch nog wat alcohol hebt gedronken, gelijk heb je ha ha

Ben benieuwd naar de foto's en verhalven over Stellenbosch.

Leuk dat je zo'n gezellige negerin hebt getroffen, beetje kletsen tussendoor maakt het reizen toch aangenamer.

Tot snel maar weer.
    Doei