Van Huaraz naar Cuzco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Nicole Plas - WaarBenJij.nu Van Huaraz naar Cuzco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

Van Huaraz naar Cuzco

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

04 Oktober 2007 | Peru, Cuzco

Tja en toen kwamen we aan in Lima…. ´s ochtends om 07.00 uur stond ik, na een vermoeiende busrit, voor het hostel. Na even steggelen over de prijs kon de kamer ingenomen worden. In Lima is de accomodatie duurder (altijd in hoofdsteden) dus deelde met zijn 3e een kamer…. Na een dutje gaan ontbijten (voor de kenners van Lima… we zaten in de wijk Miraflores) en de wijk gaan verkennen. Tijdens het verkennen kwam ik een pedicure tegen…. Nou dat konden mijn voetjes wel gebruiken! Dus mijn voetjes getrakteerd op een heerlijke pedicure (al zou die later voor de nodige moeilijkheden zorgen! Tenslotte is wat eelt ook niet slecht als je elke dag op slippers loopt!). Daarna weer verder gelopen. ´s avonds hadden we afgesproken met andere reizigers om het nachtleven te gaan verkennen….. super leuk hoor maar ´s nachts ben ik dus wel enorm ziek geworden van de ijsblokjes in de heerlijke (nationale!!) rum cola…Nee niet van teveel rum cola want dit was de 2e!!

De volgende dag dan ook de gehele dag op bed gelegen terwijl de andere het oude Lima gingen ontdekken. Tenslotte zouden we de volgende dag weer vertrekken (met de bus!!) naar Nazca. De vraag was of ik daar wel genoeg fit voor zou zijn… maar ik zou ik niet zijn als ik de volgende dag mezelf uit bed zou hijsen en toch zou gaan….. Tenslotte was het grotendeels hangen in de bus. ´s avonds aangekomen in Nazca snel wat gegeten en weer het bed ingedoken.

De volgende dag Nazca ontdekt.. niet dat er veel te zien is maar het is een relaxt stadje. Ook de vlucht boven de Nazca lijnen (daar is het stadje tenslotte bekend om) geboekt. Voor iedereen die het niet weet…. Dit zijn lijnen waarvan men nog steeds niet weet hoe ze er zijn gekomen en vooral waarom! Om hierover meer te weten te komen was ´s avonds een bezoek aan het planetarium gepland. Erg interressant maar nog steeds weet ik niet hoe het precies zit (maar gelukkig weet niemand dat!!). Afijn de volgende ochtend het kleine vliegtuigje in (na 40 minuten naar een film met meerdere theorien te hebben gekeken). Foto´s maken viel niet mee zonder misselijk te worden maar ik heb het in ieder geval geprobeerd! ´s middags heerlijk een filmpje gekeken in het hostel en gerelaxt. De volgende dag zou ik ´s avonds de bus nemen richting Arequipa. In de middag een begraafplaats bezocht van de inca´s…. erggggg interressant maar ook luguber om te zien! De haren zitten nog op de schedels!!!

´s avonds dus weer de bus in om de volgende ochtend in Arequipa aan te komen. Een erg gezellige stad maar wel vol met toeristen. Zoveel ben ik er, tot nu toe, nog niet tegengekomen! Je wordt dan ook van alle kanten belaagt met de vraag of je iets wilt eten, kopen enz.
Na een dutje stond een ontmoeting voor ontbijt op het program. Het leuke is dat je continue dezelfde mensen ontmoet. Tenslotte gaat iedereen ongeveer dezelfde route af. Via email houd je dan contact en spreek je af voor samen dingen te ondernemen….

Na het ontbijt zijn we op zoek gegaan naar een toer voor een 3daags bezoek aan de Colca Canon. Deze canon staat vooral bekend om zijn condors…. Nou die vogels wilde ik ook wel eens zien! Afijn… een toer gevonden en met zijn alle geboekt.

De volgende dag was het al zover. Om 05.15 uur zouden ze me ophalen bij het hostel… ergggg vroeg maar oke. Eerst zouden we 6 uur met de bus moeten reizen alvorens te kunnen beginnen aan het lopen. Na de lunch vertrokken we dan ook om 2,5 uur later (na een tocht alleen maar bergafwaarts) in de diepe canon te staan. Daar zijn we verder gelopen naar dorpjes in de canon. Hier leven de mensen nog erg primitief! Eindelijk, na ongeveer 5/6 uur lopen, kwamen we bij onze plek aan waar we zouden overnachten. Ik moet bekennen dat die 2 dagen goed ziek zijn toch wel de nodige energie had gekost. Echt fit kon ik mezelf nog niet noemen! Tja wat doe je als je moe bent, het is ergggg koud, je hebt geen tv of zo… dan ga je rond 21.00 uur naar bed!

De volgende dag weer vroeg op om de tocht voort te zetten. We hebben een geweldig museumpje (1 kamer!) bezocht. Hier kon je de verschillende mais (ze hebben een soort of 9/10 hier) soorten zien, de verschillende klederdrachten enz. Na ongeveer 2,5 wandelen kwamen we uit bij een plek welke men Oase noemt. Hier kon je zwemmen en relaxen… maar rond 14.30 uur stond een geweldige klim op het program! Nou daar had ik echt de energie niet meer voor…. Laat je nou ook een ezel kunnen huren!! Kijk dat leek mij wel wat…. Dus ik op de ezel naar boven. Een avontuur op zich!! Maar gelukkig heelhuids boven gekomen (net als de rest van de groep die wel klommen!!).

Na nog een nacht te hebben doorgebracht in een dorpje zouden we weer 6 uur de bus in gaan om terug te keren naar Arequipa. Onderweg zouden we ze dan gaan zien… de condors!! Jeetje wat een enorme vogels. Wij hadden mazzel…. Er vlogen er een aantal vlak langs!!

Halverwege gestopt voor de lunch en relax tijd in hotsprings…. Nou die hotsprings waren veeeeeel te hot!!! Dus daar heb ik niet lang in gehangen!! Maar gelukkig had ik mijn boek meegesleept en kon ik heerlijk lezen! Na de rest in de bus te hebben gehangen zijn we ´s avonds allemaal weer heelhuids aangekomen in de hostels.

De volgende dag stond het bezoek aan Juanita, de ijsmummie, op het program…. Super interressant. De mummie is een meisje van ongeveer 13 jaar en zij is geofferd aan de goden… nou vraag ik je!! Maar afijn de geschiedenis wordt verteld en ook hoe ze gevonden is. Dit was nl. puur geluk…. Na een aardbeving en een uitspatting van de nabijgelegen vulkaan is het ijs gesmolten en zo kwam het lichaam vrij van het ijs. Het is door het ijs zo onwijs goed bewaard gebleven dat zelfs de etensresten en het dna nog aanwezig waren/zijn.

´s middags zijn we met zijn alle naar een locale voetbalwedstrijd gegaan. Echt geweldig om te zien hoe dat gaat hier. Na een verloren strijd (1-0) van de thuisploeg moest direct na het eindsignaal de scheidsrechter door 9 man politie ontzet worden!! En ik heb weer heel wat spaanse scheldwoorden geleerd!! Maar verder verliep alles eigenlijk heel rustig. Het vak naast ons zong 2x45 minuten lang allerlei aanmoedigings songs. Het zal de hard core wel zijn geweest (zo zagen ze er in ieder geval uit en zij werden bewaakt en wij niet).

De volgende dag stond een bezoek aan het locale klooster op het program… nee niet blij worden ik ga niet het klooster in!! Maar dit klooster is zeker de moeite waard om te bezoeken. Hier werden vroeger de 2e dochters van de rijke der Peruanen “opgesloten” om zich aan god te “offeren”. Men kwam niet buiten maar had het binnen in het klooster niet echt slecht (al zeg ik het zelf). Men had een eigen slaapkamer, keuken, tuintje, hulp in de huishouding enz. Hoe groter alles was hoe rijker de familie. Na 3 uur rondgehangen te hebben de stad maar weer in om voor de laatste keer rond te hangen. Tenslotte zou ik die avond weer de bus in vertrekken om in Cuzco uit te stappen.
Cuzco is een super toeristisch dorp. Het grote voordeel hiervan is dat er goede europese restaurants zijn het enorme nadeel is… al die straatverkopertjes en de opgedofte toeristen!! Maar ook daar wen je wel weer aan….Na wat problemen met de besproken kamer opgelost te hebben had ik weer afgesproken voor een ontbijt. Daarna de wijk San Blas bezocht. Dit is een erg leuke wijk in Cuzco.

De volgende dag zou ik samen met (engelse) Debbie een tour doen met een bezoek aan diverse, niet toeristische, ruine sites…. Met 6 Peruanen en wij op pad gegaan en inderdaad niet toeristische sites bezocht. Voor lunch stond er varken op het menu… het dorpje waar we dat aten is er bekend om… ik moet zeggen het varken smaakte niet slecht…. Ook een dorp bezocht wat beroemd is om hun ronde broden. Een brood gekocht omdat we het wilde uitproberen maar na dat varken hadden we beide geen honger meer. Nou veel families in Cuzco wel… dus het brood aan een van die families gegeven….

De volgende dag stond een bezoek aan Pisac op het programma. De meeste toeristen doen een dagtoer door de Sacred Valley maar ik wilde met local vervoer meerdere dagen de valley bezoeken. In Pisac heb je ruines en een grote toeristische markt. Gelukkig ging ik vroeg om de ruines te bezoeken want toen ik alles gezien had stroomde de toeren de site op! Daarna heerlijk over de markt gelopen en zowaar apfelstrudel gegeten in een café dat van een Duitse is.

De dag erna stond het bezoek aan Ollantaytambo op het plan. Dit zou 2,5 uur bussen (enkele reis!!) blijken te zijn alvorens de ruines bezocht konden worden. Maar ook deze busrit was weer de moeite waard. Het dorp op zich is al een heerlijk relaxt dorp en de site was zeker de moeite waard.

Maar ondanks dat de ruines mooi en interressant zijn… je wordt ze wel een beetje beu… dus de dag erna een relax dag ingepland!! Ik heb een kamer met kabel tv dus heerlijk uitgeslapen, tv gekeken, rondgehangen in de stad, kaartje voor de trein naar de Machu Picchu geregeld (DE melkkoe van Peru!!) en kaartje voor de trein naar Puno voor a.s. zaterdag. Is weer eens wat anders dan met de bus!! ´s avonds met (Australische) Debbie en Rob afgesproken want Rob was Jarig!! Zijn verjaardag “gevierd” met wijn, blauwe ader kaas (een uniek iets hier!!) enz.

De dag erop (het was alweer woensdag!!) een dag naar Maras, Moray en de zoutpannen gepland. Met de locale bus naar Chinchero en daar met de taxi verder om alle plekjes te bezoeken. Wederom allemaal even interressant! Vooral die zoutpannen! Erg bijzonder om te zien dat het water wat uit de berg komt voor zoveel zout kan zorgen!!

En dan is het alweer vandaag!! Nou vandaag doe ik heeeel weinig! Mijn site bijwerken, nu.nl bekijken en dan rondhangen in de stad en tv kijken! Soms heb je een relax dag nodig! Morgen moet ik tenslotte weer heel vroeg op om de Machu Picchu te bezoeken. Ik zal even uitleggen waarom ik het DE melkkoe vind…. Je moet (er is geen andere mogelijkheid!!) met de trein a minimal 73 USD naar Aguas Calientes (een dorp aan de voet van de Machu Picchu). Dan kun je lopen (2 uur klimmen) of met een bus omhoog a 12 USD. Daarnaast moet je entrée geld betalen a 45 USD… Afijn voor 1 dag ben je dus 130 USD kwijt. Ik mag hopen dat het het waard is!! Maar ieder jaar wordt de prijs enorm opgeschroeft en nu ze een van de nieuwe 7 wereldwonderen zijn zal dit alleen nog maar erger worden denk ik. Mocht je nog interresse hebben om de inca trail te lopen… deze moet je minimal 4 maanden van tevoren bespreken en reken om zo`n 500 USD. Nee je hebt dan geen vervoer… je moet gewoon zelf 4 dagen lopen en afzien!! Hoe het bezoek was lezen jullie de volgende keer!

Misschien leuk om te weten is dat een volle bus hier een super volle bus plus minimal 10 mensen extra is. Kun je nagaan hoe je soms de locale bus uitkomt! Daarnaast is zeep hier een luxe product dus….. Maar dat mag zeker de pret niet drukken.

Daarnaast filmen ze je altijd wanneer je de nachtbus betreedt en als je net zit... waarom... nou dan ben je nl. gemakkelijker te identificeren wanneer de bus verongelukt... nou vraag ik je???

Nog een feitje is dat Peru een grote zandbak is en je hierdoor behoorlijk loopt te niezen iedere dag. Daarbij krijg je denk ik ook nog (gratis!!) stoflongen....

Cavia is hier een delicatesse... ik heb het geprobeerd en ik moet bekennen dat het lekker vlees is... alleen de cavia op je bord zien liggen is misschien wel erggg zielig....wie biedt zijn cavia aan??

Wis je dat de mannen hier allemaal aan machoisme en/of alcoholisme lijden.... Dat de vrouwen hierdoor heel wat te stellen hebben met hen en dus ook het meeste en hardste moeten werken? Echt meer dan banaal te noemen hoe de mannen hier denken dat ze god zijn! De gids van de Colca Canon vertelde dit (maar je merkt het zelf ook goed) en vroeg hiervoor aandacht te vragen in ons land... bij deze!!

Nog een laatste feit is dat de mensen in het noorden van Peru niet aan toeristen gewend zijn en daardoor erg open en vriendelijk nou... dat is in het zuiden wel anders!! Ze zeuren de hele tijd aan je kop om van alles en nog wat en een praatje... nou vergeet het maar! Ze zijn de toeristen meer dan zat denk ik....

Hasta pronto!

  • 08 Oktober 2007 - 07:36

    Nicole:

    Hoi Niek,

    Nou als ik het zo allemaal lees en de foto's zie kun jij volgens mij meteen meedoen aan het nieuwe programma van "Outback Jack". Door alle ontberingen die je hebt doorstaan zul jij de andere deelnemers wel een poepie laten ruiken! Ze missen hun föhn, spiegeltjes etc, ik zeg: sla dat hele programma over en zorg dat Jack in het voorjaar in Den Bosch is om jou te verwelkomen ha ha.

    Leuke (groeps)foto's weer! Ben benieuwd hoe Jill op de skeletten reageert, de condor is in ieder geval super!

    Ben benieuwd naar je volgende avontuur!

    Goeie reis en hou je taai!

    Doei

    Nicole & Jill

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Zuid Amerika

Live the dream!!!

Recente Reisverslagen:

29 Maart 2008

Golden

08 Maart 2008

Van Rio naar Buenos Aires

10 Februari 2008

van Colonia naar Rio de Janeiro

17 Januari 2008

van Iguazu naar Colonia

29 December 2007

van Santiago naar Puerto Iguazu
Nicole

De wereld is geweldig!! En daarom reis ik graag en ontdek ik van alles.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 212812

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 30 Augustus 2011

West Afrika

07 April 2008 - 13 November 2010

allerlei mooie reizen!

07 Juni 2007 - 04 April 2008

Zuid Amerika

31 Januari 2005 - 06 Juni 2007

reisjes tussendoor

02 Januari 2004 - 31 Januari 2005

Oost Afrika, Azië, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji

01 Oktober 2011 - 30 November -0001

Op weg naar een nieuw thuis...

Landen bezocht: