Kerstmis 2010 - Reisverslag uit Bamako, Mali van Nicole Plas - WaarBenJij.nu Kerstmis 2010 - Reisverslag uit Bamako, Mali van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

Kerstmis 2010

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

26 December 2010 | Mali, Bamako

Tja, Bamako… een verademing om even ergens weer 4 dagen te verblijven! Vrijdag, na een heerlijke douche, op weg naar de stad. Bamako is absoluut een wereldstad maar dan op zijn Afrikaans. Druk, vol smog, volop verkopers maar ook mooie gebouwen.. van alles wat dus..
Ik had in de “bijbel” gelezen dat hier in de stad een muziekwinkel moest zijn waar de kwaliteit van de cd’s optimaal is en de muziekanten ook echt geld krijgen voor de verkoop van de cd’s. Tja hoe moeilijk zou die winkel vinden kunnen zijn. Hij staat op de kaart in de lonely planet dus dat zou een eitje moeten zijn zou je denken… Dat werd dus 6 uur zoeken en volop verdwalen… maar na een heerlijke lunch (die ik zeker verdiend had) en nog wat verder zoeken was daar dan de winkel… en jawel volop Malineese muziek te koop.

Maar welke cd is dan de juiste, met mooie muziek. Omdat de winkel behoorlijk koel was ben ik op de bank gaan zitten en heb de verkoper gevraagd me eea te laten horen. Zo werd door mij ook de vraag gesteld: “wie is op dit moment het populairst in Mali?”. Dat bleek ene Habib te zijn. Schijnbaar ook internationaal bekend (en later zou blijken ook te koop op itunes…). Mij echter onbekend maar de eerste 2 nummers op de cd klonken leuk dus aangeschaft. ’s Avonds zou er een concert zijn in een bar maar ik wist niet van wie… ik naar het concert en wat denk je… Habib trad op!! En zowaar alle locale gingen volledig uit hun bol. Super tof! Al was een taxi naar huis vinden wat minder… maar ook dat is gelukt.

Kerstdag zouden we secred Santa doen met de truck (en een ouder koppel wat zelf rondreist en die we iedere keer tegenkomen). Iedereen had iets voor ongeveer € 5 gekocht op de locale markten. Nou was het spel als volgt: alle cadeaus moeten ingepakt zijn en op een tafel liggen. Dan worden alle namen van deelnemers in een hoed gedaan en moet er een naam getrokken worden (uit die hoed). Deze persoon mag een cadeau pakken van de tafel. Wanneer ervoor gekozen wordt het cadeau uit te pakken behoud je het cadeau. Maar als er al cadeaus uitgepakt zijn mag je ook het ingepakte cadeau weggeven aan degene van wie je het reeds uitgepakte cadeau wilt hebben (snappen jullie het nog??). Afijn een dolle boel want men houdt erg van bier en er was een doos vol als cadeau aanwezig. Echter de laatste die de doos “afpakte” had niet veel bier meer over… alle vorige “eigenaren” hadden minimaal 1 blikje toe geëigend… Zo was ook het koffie apparaatje er in trek, mijn tas met kaas ook en zo nog wat meer cadeaus. Maar ook speelgoed met poppen van BinLaden en George W. Bush waren aanwezig. Tja dat soort speelgoed is hier overal te koop. Bush als slechte achter BinLaden aan.. wel grappig!

Tenslotte eindigde ik met een pet… niet mijn smaak en dragen zou ik hem dan ook zeker niet. Maar degene die de pet gekocht had wilde graag ruilen want hij wilde de pet wel gaan gebruiken. Dus eindigde ik met een mooi houten sieradendoosje.
Na het spel werd er volop gespeeld met George en Osama. Ondertussen werd de dag ervoor geslachte geit, binnengebracht en voorbereid voor de bbq. Na enkele uurtjes met zijn alle koken was daar dan een heerlijk kerstmaal. Verder werd er eigenlijk de hele dag niet veel anders gedaan dan gelachen, gedronken (jawel half 10 was een mooie tijd voor het eerste biertje blijkbaar. Nee, ik zit nog steeds niet aan de alcohol!!), gerust, gekookt en gegeten. Een echte kerst dus. Alleen geen sneeuw voor ons maar een heerlijke 40 graden.

Vandaag ook een rustige dag. Vanochtend met zijn alle de truck een schoonmaakbeurt gegeven. Was meer dan hoog nodig. Maar met vele handen ben je maar een uurtje intensief bezig en dan ziet alles er weer wat beter uit. Al zal het resultaat maar kort te zien blijven vrees is. Verder heb ik enkele achterblijvers in NL weer gesproken en zo te horen gaat het daar ondanks de weersomstandigheden ook zoals altijd met kerst… Door mij is alleen de supermarkt en de patisserie bezocht en verder doe ik vandaag wederom genieten van het mooie weer, jullie op de hoogte brengen en verder heeeeel weinig!!

Morgen vertrek ik voor een 3 daagse boottocht (de boot is niet meer dan een uitgeholde boomstam) op de Niger op naar Segou. Vanuit daar zal de reis voortgezet worden naar Bobo in Burkino Faso waar hopelijk oud op nieuw gevierd kan worden… Dat wordt weer een weekje babydoekjes ipv een douche :) Tot later!!

Enkele foto’s: http://picasaweb.google.com/nicolevdp/Mali?authkey=Gv1sRgCJz64Pzrk6-E1AE

  • 26 December 2010 - 18:20

    Peet:

    He Nicole

    Voor jouw ook nog fijne kerstdagen. Al zitten ze er weer bijna op. Wat heerlijk zeg met 40 graden. Beetje jaloers :-)
    Super om je verhalen weer te lezen.
    En natuurlijk ook de foto's te zien.

    Hier gaat alles goed. Vorige week weer een echo gehad. Alles prima. Voor de 1e keer kleine zien bewegen. Erg speciaal zeg. Nog maar zo klein en nu al zo'n druktemaker.
    Na meid, geniet van al je avonturen.

    Liefs Peet

  • 27 December 2010 - 12:28

    Paulien:

    Hé Nicole,
    Leuk sta weer op de lijst, dus ga je reisverslagen ook weer volgen!

  • 28 December 2010 - 14:18

    Nicole:

    Hee Niek,

    Leuk dat Kerstspel, zoiets hebben wij ook gedaan met de familie van Marc en ik moet zeggen het was een verademing. Veel beter dan de hele avond hangen, wachten, in slaap vallen etc.etc. Wordt zeker vervolgd!

    Blijft raar jij in de stof en wij in de sneeuw, en het eind is hier voorlopig nog niet in zicht.

    Veel plezier op je bootttocht en alvast een gezellig Oud & Nieuw!

    Doei

    Nicole

  • 29 December 2010 - 09:46

    Marly Janssen:

    Wow, wat een trip. Gaaf !
    En wil ik je uit het koude Den Bosch even de beste wensen toesturen. Een heel god 2011 gewenst, mevrouwke!
    Liefs, Marly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

De wereld is geweldig!! En daarom reis ik graag en ontdek ik van alles.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 212580

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 30 Augustus 2011

West Afrika

07 April 2008 - 13 November 2010

allerlei mooie reizen!

07 Juni 2007 - 04 April 2008

Zuid Amerika

31 Januari 2005 - 06 Juni 2007

reisjes tussendoor

02 Januari 2004 - 31 Januari 2005

Oost Afrika, Azië, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji

01 Oktober 2011 - 30 November -0001

Op weg naar een nieuw thuis...

Landen bezocht: