Groen Kameroen - Reisverslag uit Limbe, Kameroen van Nicole Plas - WaarBenJij.nu Groen Kameroen - Reisverslag uit Limbe, Kameroen van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

Groen Kameroen

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

17 Februari 2011 | Kameroen, Limbe

Het van de ferry afkomen en de grens passeren van Kameroen was weer een hele happening! Ik als blanke moest papieren in vullen en mocht dus in het “kantoor” (niet meer dan een open container) plaatsnemen en mijn papier invullen. Daarna werd direct mijn paspoort gestempeld en ingeschreven. De locale medereizigers echter bleken 5.000 CFA (zo’n kleine € 7,50) visum kosten te moeten betalen alvorens zij hun paspoort terug zouden krijgen (blijkbaar hadden ze die moeten inleveren bij vertrek)… en dat bleken een hele hoop niet te weten… De vlam sloeg dan ook behoorlijk af en toe in de pan wat voor mij weer behoorlijk wat entertainment opleverde. Maar na een kleine 2 uur was alles geregeld en stond ik in Kameroen. Een taxi naar de stad zou zo’n 200 CFA moeten kosten (gelukkig had ik dit nagevraagd) maar de locale “taxi chauffeurs” wilde toch echt 6.000! CFA hebben voor een rit van nog geen 5 minuten… dus dan maar met rugzak op (in de hitte) naar de hoofdweg lopen om daar inderdaad voor 200 CFA naar een door mij uitgekozen hotel (in de Lonely planet) te worden gebracht… het blijft altijd leuk de grensovergangen en de taxichauffeurs…. Wanneer hier een meter in de taxi’s geplaatst zou moeten worden, zouden de chauffeurs hun “truckje” niet meer kunnen proberen… voor mij soms een verademing maar de charme ervan zou misschien wel afnemen…

We zijn alweer een dag in Kameroen en ik moet zeggen… een heerlijke plek (Limbe). Alles is schoon (heeeel bijzonder voor een Afrikaanse stad!!) en mooi groen. Het hotel heeft grote veranda’s die voorzien worden van mooi uitzicht, schaduw en heerlijke zee breeze. Wat wil een mens nog meer voor bijna € 10? Het stadje op zich is klein maar voelt heel gezellig aan. Het is wel heel warm dus alleen in de ochtend kun je echt iets ondernemen. Vanochtend dan ook het wildlife centre bezocht. Hierin vangen ze bushmeat op. Dat wil zeggen, gorilla’s, chimpansees, phytons, drill apen (in diverse soorten), grote schilpadden en nog vele andere aap soorten. Deze worden geconfisceerd of gedoneerd. Al vind ik doneren een te goed woord. Mensen die de apen als huisdier houden kunnen niet meer voor ze zorgen omdat ze te wild worden en dan doneren ze het aan het centrum… tja de eerste paar jaar hebben ze wel de aap getraumatiseerd! Maar dat telt dan zeker niet? Ze confisceren de apen vooral bij mensen die ze houden als huisdier en verraden of gespot worden. Maar ook van mensen die ze illegaal willen verkopen en verlinkt worden. Een hele goede zaak dus. De dieren zien er happy uit en leven in hele grote “kooien”. Het mag zeker geen dierentuin genoemd worden want wij als bezoekers kunnen echt niet dichtbij de dieren komen. Je kunt ze zeker goed zien omdat je op verhogingen kunt plaatsnemen maar dan nog zijn de afstanden groot genoeg om de dieren niet in contact met bezoekers te brengen. De verhalen van alle dieren staan beschreven en zijn soms erg schrijnend te noemen.

Omdat je echt niet veel kan ondernemen gedurende de middag (de warmte en zon maken dit echt onmogelijk) zit ik heerlijk op “mijn” veranda jullie weer bij te typen. Ook geniet ik van het uitzicht want de straat waarop ik kijk is vol met leven (ja, de locale gaan wel gewoon door met wat ze doen al is het in een heeeel laag tempo). Wat wel het uitzicht een beetje bederft is het olieplatform direct voor de kust.. heel bijzonder dat dit zo dichtbij land neergezet is. Maar ja het is en blijft Afrika!

Vanochtend de botanische tuinen bezocht. De oppervlakte is behoorlijk te noemen maar zo ook het niet onderhouden ervan. Er staan nog wel hele mooie grote bomen maar de kleine planten zijn allemaal dood en dor. Wel is er ook een klein monument voor alle oorlogsslachtoffers wat er mooi bijlicht. Maar na 2 uurtjes in de zon te hebben gelopen zit het er voor mij wel weer op… heerlijk onder een fan jullie deze update zenden… een veel beter idee voor nu dacht ik zo.

Fijne voorjaarsvakantie en voor de carnaval liefhebbers/-vierders: houd het goed nat en drink er ieder dag een op mij!!!

Foto’s zijn weer te vinden op: https://picasaweb.google.com/nicolevdp/NigeriaEnKameroen?authkey=Gv1sRgCMP6k-7pg-OUPQ

  • 17 Februari 2011 - 10:54

    Nicole:

    Hee Niek,

    Gave foto's van de apen! Fijn om te horen dat het lekker warm is daar, hier is het namelijk weer erg koud (maar wel droog eindelijk!).

    We gaan er zeker eentje nemen met Carnaval, pakken hangen al klaar alleen gaat oma op vakantie (grr weg oppas)

    Leuke foto van die (spin oh my god) ik ga zeker weer een hotel boeken deze zomer ha ha

    Take care!

    Nicole


  • 17 Februari 2011 - 11:43

    Marjolein:

    GATVERDAMME!!! Mijn blik blijft helaas maar op één foto plakken en dat is die foto van die vieze dikke gore walgelijke smerige afgrijselijke mismaakte weerzinwekkende harige plakspin. En dan denk jij dat ik naar jou toe kom??? NO WAY. Gatver. Echt, ik kan honderdmiljoenmiljard super vakantiedagen hebben maar die verbleken bij de aanblik van een zo'n afstotelijke gast. De rest klinkt wederom goed (dat dan wel, gelukkig), geniet er van en ik stuur je nog even een mail. Lein xxx

  • 28 Februari 2011 - 10:03

    Katinka:

    Hi Nicole, wat heerlijk om jouw reisverslagen steeds te lezen!! Heb net een weekje jordanie achter de rug met heel veel belevenissen, dat maak jij dus een jaar lang mee!! Ik hoop dat je ervan geniet, en nog vele mooie avonturen gaat beleven!! Groet en liefs Katinka

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

De wereld is geweldig!! En daarom reis ik graag en ontdek ik van alles.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 212534

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 30 Augustus 2011

West Afrika

07 April 2008 - 13 November 2010

allerlei mooie reizen!

07 Juni 2007 - 04 April 2008

Zuid Amerika

31 Januari 2005 - 06 Juni 2007

reisjes tussendoor

02 Januari 2004 - 31 Januari 2005

Oost Afrika, Azië, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji

01 Oktober 2011 - 30 November -0001

Op weg naar een nieuw thuis...

Landen bezocht: