koude nachten! - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Nicole Plas - WaarBenJij.nu koude nachten! - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

koude nachten!

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

23 April 2011 | Zuid-Afrika, Hermanus

De dag in Oudtshoorn heb ik nuttig besteed. ’s Ochtends om alle toeristen bussen voor te zijn, eerst naar de grotten. Wat blijft dat toch een wonder der natuur… Doordat het water door de bodem sijpelt, ontstaan deze mooie grotten. Na een uurtje een rondleiding te hebben gehad ging ik dan “eindelijk” naar de struisvogelboerderij. Eerst kreeg ik een uitleg over hoe en wat er zoal gebeurde op de boerderij. Ik moet bekennen, zeer interessant! Wist je bv. dat het leer van de struisvogel het één na sterkste leer ter wereld is? Kangaroe leer is het sterkst en als derde pas krokodillenleer… Zo leer ik nog eens wat…

Na een half uurtje uitleg mochten we dan eindelijk de struisvogels dichtbij bekijken. Je ziet wel heel veel struisvogels langs de weg (er zijn hier in ZA nl. heel veel struisvogelboerderijen) maar van dichtbij zijn ze toch wel groot te noemen. Ook mag een struisvogel door de lichtere bezoekers bereden worden wat hilarische taferelen oplevert. Als klap op de vuurpijl mogen we ze voeren en wanneer je de voerbak voor je houdt slaan de struisvogels hun nekken om je heen om bij het voer te komen… heel grappig (zie ook de foto in de link bij het vorige verslag!).

Redelijk laat in de middag nog even snel een was draaien. Het waait heerlijk en de zon helpt de was snel te drogen. Heerlijk hoor weer wasmachines tot je beschikking te hebben! De volgende dag op weg naar Agulhas. Dit is het meest zuidelijke punt van Zuid Afrika (in tegenstelling tot wat vele denken.. Kaap de goede Hoop is niet het meest zuiderlijk en wel indrukwekkender…). Mooi om te zien hoe de 2 oceanen hier samenkomen. De ene is koud water de andere warm wat de nodige “wrijving” geeft. Na de nodige foto’s te hebben genomen op naar de camping. De regen zou nl. snel toetreden en warm is het hier al helemaal niet meer te noemen.

Omdat er in Agulhas verder maar barweinig te doen is besluit ik op weg te gaan naar Hermanus. Hermanus is DE plek om walvissen te spotten wanneer het seizoen hiervoor is… helaas dat is pas in juni…. Maar neemt niet weg dat het een heel leuk plaatsje is! Wel super toeristisch maar ach dat mag de pret niet drukken. Echter overnacht ik in Onrus (een klein plaatsje aan de oceaan 10 km verderop) op de camping. Een hele mooi spot wordt ons toebedeeld! Uitzicht op zee! Heel mooi maar wat zal het ’s nachts koud blijken te zijn!!!

Omdat dit een van de laatste dagen op de overland truck is moet deze geheel schoongemaakt worden voor de “nieuwe” groep (de helft stapt af in Kaapstad en de andere helft gaat door tot Cairo…). De hele ochtend wordt hier dan ook aan besteed. Met vereende krachten proberen we alle stof van de afgelopen maanden weg te vegen. Zelfs de potten en pannen die zo zwart als roet zagen zien er weer blinkend uit! De middag rusten we allemaal uit en genieten we van de zon!

Vanochtend zijn we teruggegaan naar Hermanus om in een hostel in te boeken. Vanaf nu geen tent meer voor mij! De winter in ZA is toch wel erg koud te noemen ’s nachts! Maar de afgelopen maanden waren een belevenis!

Wat valt er nog meer te zeggen nu de reis er bijna op zit (voor dit deel dan)? Morgen nog 4 uur rijden naar Kaapstad en dan eindigt de reis echt. Vanavond nog met zijn alle uit eten en dan zit het samen eten er ook op… Het was een belevenis en beproeving… al die maanden met dezelfde mensen soms 24 uur per dag 7 dagen in de week… Met sommige kun je dat heel goed met andere minder. Je verlegt absoluut grenzen in tolerantie! Al viel dat soms echt niet mee. Ook het iedere dag weer op- en afbreken van de tent en je slaapspullen breekt op den duur op. De Engelse humor is daarnaast ook heel anders dan de Nederlandse en de slappe lach komt dan ook maar zelden voor. Maar we hebben samen onwijs mooie dingen gezien en ervaren. Er zijn zeker met enkele leuke vriendschappen ontstaan. Ik heb voor 24 mensen, op open vuur, leren koken (en heb nieuwe recepten geleerd). Al met al een hele onderneming. Of dit de manier is om West Afrika te ontdekken… ik denk het helaas niet. Het zijn en blijven korte indrukken die je opdoet en als je een land goed wilt leren kennen zul je langer moeten rondreizen. Daarnaast vind ik het persoonlijk heel moeilijk niet zelf te kunnen bepalen waar heen te gaan en wat te gaan bekijken. Maar vanwege veiligheid is alleen reizen voor een vrouw in vele landen aan de West kant van Afrika geen optie. Wie weet komt dat later nog wel eens. Maar voor nu was het prima!

En dan ga ik heerlijk dinsdag zelf in een gehuurde auto, op pad om Zuid Afrika, Leshoto, Swaziland en wie weet wat nog meer te gaan bekijken. Hier kijk ik erg naar uit! Maar die verhalen gaan jullie zeker nog vernemen…

Enkele foto’s zijn op de vorige link al meegekomen (zoals de struisvogelboerderij) maar hierbij nog enkele van de rest… Ze zijn weer te vinden op: https://picasaweb.google.com/nicolevdp/ZuidAfrikaDeel3?authkey=Gv1sRgCIibup_Dhf7mUw#

• 26 April 2011 - 08:09

Niek:

Hee Niek,

lees ik dat nou goed? het lijkt wel of je het leuk vindt om te wassen hmm ik zal proberen er vanavond met frisse moed tegenaan te gaan en het leuk te vinden ha ha.

Nog even volhouden meid en dan gaan wij jou weer vaak een slappe lach bezorgen, en jij ons!!

Veel plezier met het laatste deel van je trip en geniet van de privacy!

Het weer is hier super! er zijn warmte records gebroken, ook 's nachts, dus kom maar snel terug naar Nederland ha ha

Doei

Nicole