Volendam in Zuid Afrika - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Nicole Plas - WaarBenJij.nu Volendam in Zuid Afrika - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

Volendam in Zuid Afrika

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

12 Mei 2011 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

De voorspellingen kwamen helaas uit… De hele dag viel de regen met bakken tegelijk uit de lucht. De locale bevolking was er erg blij mee (ze kampen in heel Zuid Afrika nl. met een water tekort). Nou deze vreugde kon door mij niet gedeeld worden… Het uitzichtpunt kon ik wel schrappen. Dat werd alleen maar wolken en regen. Wat valt er dan te doen in een klein dorp? Dat vroeg ik mezelf ook af en ondanks het niet hebben van een regenjas ben ik toch maar op weggegaan naar het dorp. Voordat ik beneden was (het hostel ligt nl. op een kleine heuvel) was ik al behoorlijk nat. Dus eerst maar op zoek naar een paraplu. Wel geheel tegen mijn gevoel in maar zonder zou ik wel heel snel doorweekt zijn.

De paraplu werd gevonden en zo ook leuke uithoeken van het dorp. Wat opvalt is dat alle plaatsen (zowel in als buiten het centrum) vergeven zijn van winkelcentra. De ene nog groter dan de ander. Helaas blijkt 2 grote winkelcentra in Knysna te veel van het goede te zijn. Een van de 2 is dan ook bijna zo goed als leeg. De andere, groter, nieuwer en ook mooier was nog in aanbouw. Maar de winkels die af waren waren ook bezet. Wat wel heel fijn is, is dat in alle winkelcentra gratis toiletten zijn! En dat mis ik nou nog wel eens in Nederland! Moet je naar de wc kun je in Nederland een kroeg in waar ze je weer aanspreken dat het alleen voor klanten is enz. Nou hier ga je gewoon een winkelcentrum in en je hebt mooie, gratis, toiletten tot je beschikking. Maar of de winkelcentra nou echt mooi zijn voor het dorp/de stad? Persoonlijk vind ik van niet. Het haalt veel sfeer weg. Maar ondanks de 2 in Knysna is er ook een leuke promenade waar nog wel leuke, kleine, winkeltjes te vinden zijn. Een beetje de Uilenburg van Den Bosch (maar dan anders….).

Afijn, na 2 uur ronddolen en toch niet helemaal droog te zijn gebleven streek ik neer voor een warme chocolademelk. Nou niet direct het drankje waarop ik hoopte in ZA maar ik heb het te koud en thee drink ik al genoeg. Na een heerlijke lunch op weg naar de bioscoop. Die zou hier nl. ook zijn. De bioscoop was inderdaad aanwezig. 2 zalen groot. 3 films werden er gedraaid. 1 ervan had ik al gezien (dat krijg je als je geregeld een filmpje neemt…) en de andere 2 spraken me niet aan en duurde nog te lang voor aanvang. Dan maar terug naar het hostel. Daar waren intussen enkele andere reizigers aangekomen (ik blijk de enige te zijn die langer dan 1 nacht hier blijft…). Om de tijd te doden (want de regen bleef enorm aanhouden) werd mij een nieuw kaartspel geleerd. Het lijkt op yahtzee maar dan zonder dobbelstenen… Helaas geen winst voor mij te behalen maar wel veel lol!

Ik hield Knysna voor gezien en vertrok naar Graaff Reinet. Dit zou een rit van 550 km worden. Hopelijk net zo mooi als de voorafgaande wegen. De weg was heel rustig (heb de auto’s geteld en ben op 20 blijven steken!), met her en der een behoorlijke bui maar overwegend droog en aardig landschap. Het landschap was veel vlakker waardoor de mooie bergen mij niet het mooie uitzicht gaven als tijdens de andere ritten. Maar de rust op de weg zorgde ervoor dat ik na een kleine 4 uur Graaff Reinet binnen reed. Backpackers komen hier blijkbaar niet want er is geen hostel in het dorp. Dan maar op luxe en een Bed en Breakfast als onderdak. Een eigen studio. Heerlijk bed, kleine keuken, tv, terras en eigen badkamer!! Wat een zaligheid na al die maanden alles delen! Maar de prijs is er dan ook wel naar… dit is een kleine aanslag op het budget. Maar jezelf verwennen moet ook eens kunnen!

Maar ook hier regent het vandaag. Wat een afwisseling! Maar ik geniet van de zaligheid van een tv en besluit de film maar te gaan kijken. Na de film wil ik het dorp in om wat rond te lopen. Echt alles!! zelfs de fastfood zaken!! zijn hier dicht op zondag. Waarschijnlijk een goed christelijk dorp! Gelukkig heb ik nog wat broodjes en chocopasta wat ik kan eten als diner…

De volgende ochtend sta ik op en zie dat de zon schijnt. Heerlijk!! Ik ga vandaag dan ook wandelen bij de vallei of desolation. Het is een national park en er moet dus entreegeld betaald worden. Maar dat is het meer dan waard! Wat een mooi park. Na enkele km rijden kom ik op een punt waar je een berg op kan klimmen om naar het uitzichtpunt te gaan. Het is er adembenemend. En wat het extra speciaal maakt is dat ik de enige ben op het punt. Soms vragen mensen waarom ik van reizen houd. Nou dit was weer een van de momenten waarom! Helemaal alleen met de natuur en geweldige vergezichten! Na een half uurtje genieten op naar de vallei. Die was zowaar nog mooier! En ook hier was ik de enige bezoeker!!! Heerlijk gewandeld (men noemt het hiken maar ik noem het wandelen met hier en daar een klim…) en genoten van de mooie uitzichten en natuur. Je kunt hier foto’s blijven maken al zullen ze nooit zo mooi overkomen als dat ik ze ervaar.

Na enkele uren in verlaten land te hebben genoten terug naar het dorp. Boodschappen doen voor het avondeten! Tenslotte heb ik nu een “eigen keuken (of wat er voor door kan gaan) en daar ga ik maar weer eens gebruik van maken (niet dat ik in de hostels niet kook maar nu kan ik heerlijk mijn “gang” gaan zonder iemand in de weg te lopen). Daarna nog heerlijk van het namiddag zonnetje genoten met een goed, spannend boek. De tv vertoont nu helaas alleen maar Afrikaanse soaps. Ik denk dat de receptioniste hier van houdt. Tenslotte is zij de enige die de kanalen kan verander… hopelijk is het vanavond beter geregeld. Ik zag nl. dat Grey’s Anotomy op het programma stond…. Tot later!

Nou gelukkig kon ik de aflevering van Grey’s Anotomy kijken. Wat een vreemde aflevering! Alleen maar zingen. Leek wel een musical! Maar afijn wel super weer even alle mc dreamys en steamys te aanschouwen. De volgende ochtend het dorp maar eens goed verkent. Het leek wel of ik in NL in Volendam liep. De huizen zouden er zo kunnen staan. Wel allemaal even leuk en mooi moet ik zeggen. Dit maakt dat Graaff Reinet een mooi dorp is. Alleen wel veel armoede. Normaal is dit ook wel het geval maar hier valt het me meer op. Aan het einde van de middag mijn spannende boek uitgelezen (kon het niet meer laten liggen zo spannend!).

De volgende dag weer op weg om naar Port Elizabeth te rijden. 3 uur later (via de mohair route… was dit niet een wolsoort? Weet niet waarom deze route zo heet!) kom ik daar aan. Na enkele malen te moeten zoeken (en omdraaien) dan toch eindelijk het hostel gevonden waar ik zou verblijven. Een enorm hostel met heeeel weinig gasten! Laag seizoen he! 6 bedden op de dorm en alleen ik slaap er! Heerlijk! Een eigen kamer voor weinig. En ze hebben me ook nog een korting gegeven! Wat wil ik nog meer… misschien wat meer rust… de staf weet nl. ook dat er weinig gasten zijn en zijn nogal luidruchtig. Maar ach moet kunnen voor dit geld…

Vandaag Port Elizabeth city bezocht. Wat een teleurstelling! Een nietszeggend lelijke stad. Oke er staan wel wat mooie panden maar die staan allemaal in de steigers (had ik dat ook niet tijdens stedentrips vorig jaar??). Niet echt de moeite van het bezoeken waard moet ik bekennen. Maar PE (zoals men het hier noemt) staat ook bekend om zijn stranden. Nou dan die maar bezoeken. En inderdaad die zijn mooi! En schijnbaar is het hier goed surfen want die zijn veel aanwezig in het water (wat toch behoorlijk warm is). Met een boek van Youp van het Hek (hier gevonden) heerlijk in de zon genoten. Veel anders is hier blijkbaar niet te ondernemen…

Morgen op weg naar een super tof guesthouse (volgens de LP en hun website dan). Moet er wel vroeg voor uit bed want het schijnt 9 uur!! Rijden te zijn… moet er iets voor over hebben toch? Tot later wederom!

Foto’s zijn weer te vinden op: https://picasaweb.google.com/nicolevdp/GraaffReinet?authkey=Gv1sRgCLzaxNzGjPq3jgE

  • 12 Mei 2011 - 17:40

    Neeltje:

    Ben benieuwd hoeveel auto's je dan tegenkomt?? Zou je de 20 van de vorige rit overtreffen? Wel tellen!!

    Geniet ervan!
    xx Neeltje

  • 13 Mei 2011 - 08:41

    Peet:

    Die acacia's zijn ook overal. Hi hi.
    Geniet nog van je avonturen.

    X Peet

  • 16 Mei 2011 - 06:58

    Nicole:

    Hee Niek,

    mooie foto's weer, wat een overweldigend mooie natuur, tja daar word je stil van...

    Leuk om te horen dat je Grey Anatomy hebt gezien, deze aflevering was hier ook vorige week. Inderdaad vreemd, maar wat een geweldige actrice die "Torres", wauw!

    Drive safe!

    PS: Ajax kampioen van Nederland hiep hoi.

    Doei

    Nicole

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

De wereld is geweldig!! En daarom reis ik graag en ontdek ik van alles.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 482
Totaal aantal bezoekers 212545

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 30 Augustus 2011

West Afrika

07 April 2008 - 13 November 2010

allerlei mooie reizen!

07 Juni 2007 - 04 April 2008

Zuid Amerika

31 Januari 2005 - 06 Juni 2007

reisjes tussendoor

02 Januari 2004 - 31 Januari 2005

Oost Afrika, Azië, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji

01 Oktober 2011 - 30 November -0001

Op weg naar een nieuw thuis...

Landen bezocht: