terug van de wild coast in de city vibe... - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Nicole Plas - WaarBenJij.nu terug van de wild coast in de city vibe... - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

terug van de wild coast in de city vibe...

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

21 Mei 2011 | Zuid-Afrika, Durban

The blow hole… tja de weg er naartoe zou duidelijk aangegeven zijn. Dat was hij ook (zou later blijken) maar uiteraard kon ik de weg in eerste instantie niet goed vinden en nam de meest ongangbare weg! Over rotspartijen, door de zee, de berg op. Stuitte ik op een verlaten “guesthouse” of wat het ooit ook geweest mag zijn. Vervallen hutten, oude hangmatten en een toilet met uitzicht op zee… Maar na enig speurwerk vond ik de weg naar boven… Daarna weer een steile heuvel af en dan… tja soms doe je dingen waarvan je achteraf denkt… was dat nou zo verstandig…

Eerst een stenen rotspartij af (mbv een stalen kabel) op half mijn billen. Daarna nog een (half defecte) trap op om dan toch bij de blow hole uit te komen. Nou blies hij niet zo heel veel water omdat het eb was! Maar het uitzicht was meer dan geweldig! En waarom dit de wild coast genoemd wordt is mij ook heel duidelijk. Wat een geweldige rotspartijen! Afijn, na the blow hole eindelijk te hebben zien blazen wederom de weg terug genomen. Was iets minder gemakkelijk dan ik dacht maar eenmaal boven werd mij duidelijk dat er menig toerist niet terug is gekomen van zijn bezoek… de ene na de andere gedenksteen! Maar goed dat ik deze niet voordat ik halsbrekende toeren uithaalde had gezien. Maar ik ben heelhuids teruggekeerd en het was de moeite waard (al stond ik vandaag met spierpijn in armen en knieën op!). De rest van de middag heerlijk op een idyllisch strand heerlijk een boek gelezen. Wat wil een mens nog meer.

Het nadeel van reizen in mei door Zuid Afrika is dat alle hostels zo goed als leeg zijn. Het voordeel daarvan is dat je gewoon overal terecht kunt maar het nadeel is dat er niet veel medereizigers zijn… maar leve de laptop (en de kaartspelen die erop zitten!).
Vandaag naar Durban gereden. Weer een kleine 450 kilometer verderop. De weg was als gewoonlijk heel bochtig en mooi. En zowaar meer verkeer te bekennen! Maar Durban is dan ook een van de grote steden in ZA. Het nadeel daarvan is dat het altijd weer zoeken is naar het hostel waar ik naartoe wil. Zo ook vandaag. Heb ik eindelijk de juiste weg gevonden, blijkt het een eenrichtingsweg te zijn en moet je helemaal omrijden voordat je de weg in kunt. Na zo’n 3 rondjes eindelijk het hostel gevonden. Ook hier uiteraard meer dan voldoende plaats. Alleen de dorms (kamers waar je met meerdere reizigers slaapt) zijn hier wel heel krap. Op 1 na. Maar het nadeel van deze is dat er op dit moment geen elektriciteit aanwezig is. Een of ander wazig verhaal over diefstal… Maar dat prefereer ik toch boven een donker, veel te volle, dorm. Dus lig ik met een andere vrouw heerlijk op een grote, overdag zonnige, kamer waar normaal gesproken 6 mensen op kunnen liggen… tja luxe (al had ik de afgelopen 3 nachten een dorm voor mezelf tegen een dorm prijs!!).

Vlakbij dit hostel is een groot winkelcentrum met cinema! En omdat het weer hier verre van geweldig is vandaag… op naar de film. En zowaar draaide de film (Beaustly) die ik wilde zien (had al voorstukjes gezien vandaar). Daar ben ik net van terug en nu kijken wat de avond gaat brengen… zal wel een rustige avond worden (met een goed boek of zo). Tot later!

Bij het opstaan was ik blij verrast… de zon scheen volop. Een mooie dag om de stad Durban te gaan ontdekken. Wat dan opvalt is dat er geen enkele blanken loopt waar ik loop. De enige 2 blanken die ik zie zijn zwervers (ook de eerste keer dat ik dat hier zie!) die bij de verkeerslichten om geld vragen. Verder zie je geen enkele blanke! Later blijkt dat men beweert dat het onveilig zou zijn. Nou daar heb ik niets van gemerkt! Het plan was om eerst naar Victoria Market te gaan. Helaas “verdwaalde” ik (zoals wel vaker gebeurd!) en kwam ik uit in het mooie centrum. In tegenstelling van mijn verwachtingen is de binnenstad van Durban bezaaid met mooie panden. Erg verrassend! Maar om overal foto’s van te maken… dat voelde niet echt goed dus maar enkele keer het erop gewaagd… Dan toch weer een nieuwe poging om de markt te vinden en zowaar gevonden! Dat werd dan wel weer een teleurstelling… mooie Afrikaanse souvenirs echter verkocht door alleen maar mensen uit India… tja dat gaat toch wel tegen mijn gevoel in dus ging ik zonder souvenirs weer weg. Na een kleine 8 uur rondlopen toch maar weer richting hostel. Mijn voeten konden niet meer…

Na een rustige avond is vandaag een dag vol toeristische dingen! Samen met een Engels koppel op weg naar een locale zaterdag markt. Super leuk met leuke hebbedingen! Na het nodige weer uitgegeven te hebben de auto in om de route Valley 1000 hills te berijden. Uiteraard ook daar weer verdwaalt waardoor we op onwijs mooie wegen terecht kwamen. Dat deze wegen niet zijn opgenomen in de route is onbegrijpelijk! Maar na een klein uurtje een omweg te hebben gemaakt komen we dan toch weer op de juiste route… tja de heuvels hebben niet al te veel wegen! Op zoek naar de weg terug naar Durban om via een omweg uit te komen bij een tempel van de Hara Krisna. Nou die vonden we en het leek wel of ik in de Efteling terecht was gekomen! Wat een kits!!! Maar we waren net op tijd om een of ander ritueel te aanschouwen. Het doek ging open en nog meer kits verscheen! Maar de aanhangers stortte ter aarde en begonnen te bidden. Er werden rond gegaan met bloemen die tegen je voorhoofd en daarna onder je neus gedrukt werden. Tja wij werden niet overgeslagen… Na de ceremonie dan toch echt terug naar Durban want de schemer viel al in… en rondrijden in Durban gedurende de donkere uurtjes schijnt niet wenselijk te zijn (je mag zelfs door rood licht rijden!). Nu, na een heerlijke salade, jullie bijtypen en een potje pool spelen… Morgen op weg naar de Sani pass. Deze keer maar zo’n 3-4 uurtjes rijden….

Foto’s staan weer op: https://picasaweb.google.com/nicolevdp/PortStJohnEnDurban?authkey=Gv1sRgCNqz-czQx5ba2QE#

  • 23 Mei 2011 - 07:12

    Nicole:

    Hee Niek,

    Dat Durban onveilig zou zijn voor blanken klint bekend, mijn zwager heeft er in het verleden stage gelopen en daar heerste nog echt het zwart tegen wit- gevoel, jammer hè. Gelukkig heb je er weinig van gemerkt.

    Mooie foto's van de kustlijn, krijg gewoon zin om op vakantie te gaan.

    Drive safe!

    Doei

    Nicole

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

De wereld is geweldig!! En daarom reis ik graag en ontdek ik van alles.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 512
Totaal aantal bezoekers 212580

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 30 Augustus 2011

West Afrika

07 April 2008 - 13 November 2010

allerlei mooie reizen!

07 Juni 2007 - 04 April 2008

Zuid Amerika

31 Januari 2005 - 06 Juni 2007

reisjes tussendoor

02 Januari 2004 - 31 Januari 2005

Oost Afrika, Azië, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji

01 Oktober 2011 - 30 November -0001

Op weg naar een nieuw thuis...

Landen bezocht: