Terug in Marrakech.... - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Nicole Plas - WaarBenJij.nu Terug in Marrakech.... - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

Terug in Marrakech....

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

01 December 2010 | Marokko, Marrakesh

Gelukkig ook Mauritanië mag ik in… visum is binnen. Op weg dus naar Casablanca… Ik verwachtte nogal wat van Casa (zoals de locale het noemen) maar helaas viel dat wat tegen. Oké de grote moskee is erg mooi en groot (nogal overweldigend) maar de stad zelf is in vervallen staat te noemen. En dan te weten dat het bouwen van de moskee een half biljoen (nee geen typefout… biljoen!!!) gekost heeft… Daarnaast zitten in de straten van Casa veel, heel veel, bedelaars. Misschien had het geld anders besteed kunnen worden. Maar ach dat is een niet moslim visie zullen we maar zeggen.

Na een half uurtje rond te hebben gelopen bij de moskee, naar binnen wilde ik niet na alle moskeeën in Iran en de hoge kosten van een bezoekje binnen, op zoek naar het centrum van Casa. Daar zouden nl. veel gebouwen art deco stijl gebouwd zijn… Na 3x fout te zijn gelopen (wanneer leer ik dat toch eens af??) eindelijk de goede weg gevonden… en inderdaad er staan hele mooie gebouwen. Maar ze hebben echt hoognodig een renovatie nodig. Vele zijn in vervallen staat of zonder een goed likje verf. Maar dat maakt de Marokkanen niet uit. Ze blijven ze gewoon gebruiken. Misschien niet als onderdak maar openbaar toilet zeer zeker. Want wat opvalt in Marokko na 2 weken rondzwerven, is dat men alles maar dan ook alles overal maar neergooit. Van afval tot uitwerpselen. Het maakt ze geen bal uit dat het onwijs stinkt. Misschien is hun reukvermogen minder dan dat van mij maar soms is het echt niet te harden! Niet alleen in het buitengebied is dit het geval maar ook in de straten van steden! Gelukkig zijn wij daar toch wat beter in…

Afijn, na rondlopen in het centrum op weg naar Ricky’s café. Dat zou de place to be zijn. Hier waan je je nl. in de zeer beroemde (en oude) film Casablanca. Dit mocht ik uiteraard niet missen.. maar eer dat je de echte gevonden hebt ben je even onderweg. In het namaken van merken (en beroemde cafés) zijn de Marokkanen ook erg goed. Maar het café werd gevonden en een cola-light heb ik aan de bar (zwaar under dressed!!!) gedronken. Maar als toerist word je toch wel eea vergeven.. als je maar de onbeschoft hoge prijs van de cola betaald. Niet dat deze anders smaakt dan anders maar de sfeer is enorm.

Na enige tijd weer op weg… omdat ik me bij een groep heb aangesloten (aankomende tijd is nl. moeilijk te reizen in je eentje en Casa was een van de opstapplaatsen voor Mauritanië) met hen meegegaan naar een camping 1 uurtje rijden buiten Casa. Een hele luxe camping mag ik wel zeggen. Zowaar 1 douche met heet water (voor zo’n 30 vrouwen die vandaag op de camping aanwezig waren) dus dat was vroeg opstaan, de rij in en hopen dat het hete water niet op is… maar gelukkig voor mij was er nog genoeg! Ook blijkt de camping over gratis wifi te beschikken… komt dat mooi uit!! Skype dus volop gebruikt.. leuk een deel van jullie gesproken te hebben!

De groep bestaat uit 4 koppels en de rest mannen en vrouwen die alleen reizen. Iedereen is onwijs bereisd en reist normaal gesproken ook alleen. Maar enkele landen die aangedaan worden zijn moeilijk tot onveilig om alleen te bereizen en om die reden boekte zij ook de mogelijkheid om aan te sluiten (net als ik). Naast mij nog 1 Nederlandse vrouw verder Australiërs, Nieuw Zeelanders, Engelse, Canadese, Amerikanen… vooral Engelstalig dus. Geen probleem voor mij gelukkig!! De gemiddelde leeftijd is rond de 40 dus dat is tof. Jongste is 19 (Canadees meisje) en de oudste is 62 (Amerikaan). Alcohol wordt wel heel veel genuttigd door iedereen behalve het Nederlandse “kamp”. Ja, jullie lezen het goed… geen alcohol voorlopig voor mij… Na mijn ervaring in Lima is dat iets wat ik tijdens het reizen nog maar weinig doe..

Verder valt te vertellen dat we alleen maar kamperen, koken op kampvuur en ons vervoeren met een overlandtruck. Vanavond slapen we in een bush camp wat inhoud: geen douche (wassen met baby doekjes!), water op reductie en gewoon bij boom 3 naar het toilet… fijn weer back to basic te zijn! Al zou een bed in de tent geen overbodige luxe zijn volgens mij:). De grond voelt nl. behoorlijk koud aan en dat voorspeld niet veel goeds denk ik zo….

Vandaag een rijdag. Een stop gemaakt bij de Volubilis ruines… De enige ruines in Afrika. Ik kon echter mezelf er niet toe zetten weer ruines te bezoeken dus heb ik de truck uitgeveegd (was hard nodig…) en gelezen in de zon. Na een uurtje op weg naar het bush camp. Uiteraard regent het nu en zitten we allemaal in de truck met een laptop, ipad of notebook op schoot onze belevenissen te typen… grappig hoe het reizen zich aanpast aan 2010! Wel fijn voor jullie… (of niet) de verhalen worden hierdoor iets specifieker omdat er meer tijd voor is. Er is verder nl. niets te doen dan te kletsen, lezen, eten, slapen, typen in de bush… vroeg naar bed en heel vroeg er ook weer uit. Morgen weer een reis dag op naar Todra Gorge. Ik ga nu eten (tot op heden heel goed te noemen!!) dus tot morgen of later!

Ik wist niet dat er entertainment bij deze trip zat. Een of andere Marokkaan die beweerde boswachter te zijn sloeg binnen een half uur 3 biertjes achterover en begon allerlei “rare”fratsen uit te halen. Na nog een uurtje werd hij echter vervelend en tja krijg hem dan nog maar eens weg… Maar Andi en Grant (pa en ma voorlopig….) hadden blijkbaar vaker met dit bijltje gehakt want na een half uurtje vertrok Mohammed dan toch maar… Echter om 10 voor half 5 in de nacht kwam Mohammed de 2e langs om zijn drugs aan te bieden… Gelukkig sloeg hij mijn tent over… Zal wel gedacht hebben… die Nederlander zal wel geen interesse hebben…
Vandaag wederom een rijdag om naar Todre Gorge te gaan. Echter zouden we vandaag weinig gaan zien omdat het de hele dag regende en de zeilen dus omlaag bleven. Door de condens bleef er weinig uitzicht over… Maar rond een uurtje of 4-5 bij het bush kamp aangekomen. Tenten opgeslagen en om half 10!!!! lag iedereen al te slapen..

Na een behoorlijk warme nacht vroeg uit de veren. Tja je denkt op reis te zijn en uit te kunnen slapen.. nou vergeet het maar. Gemiddeld ontbijt tijd is toch echt rond 7 uur! Maar ach als je toch al zo vroeg slaapt (verder is er nl. maar weinig te doen in het “kamp”). Vandaag weet je dan weer waarvoor je de wereld over reist….Onbeschrijfelijk mooie uitzichten, mooi zonnig weer, leuke dorpjes en dan kom je na zo’n 7 uur rijden uit bij een te mooie gorge… Ik kijk er al onwijs naar uit om morgen hier te gaan hiken!! Net terug van een geweldige warme douche… Wat kan dat een genot zijn na 2 dagen zonder… Niet dat schone kleren enig nut hebben want binnen 5 minuten ben je weer net zo vol stof als ervoor… Maar het gevoel van schoon zijn is er niet minder om! Vanavond slapen we zowaar met zijn alle op 1 kamer die overdag gebruikt wordt als lunch kamer… matrassen zijn de banken. Wat een luxe!! De snurkers hebben gelukkig een eigen kamer genomen dus daar hebben we hopelijk geen last van…. In ieder geval 2 dagen niet in de tent en de mogelijkheid om te douchen… wat een vooruitzicht!! Wifi is hier uiteraard niet want alles wordt ook met kaarsen verlicht. Wel zo gezellig moet ik zeggen!! Ik zit nu op een klein krukje en krukje voor mijn laptop te typen met een onbeschrijfelijk uitzicht op de gorge… jullie zullen jaloers zijn!! Bekijk de foto’s maar eens…. Tot later!!

Terwijl ik hier zit te vernikkelen van de kou even een update… vandaag was geweldig! Rond 9 uur kwam een gids om ons mee door de gorge te nemen. Na 2,5 uur up hill!!!! te hebben gelopen (en behoorlijk te hebben afgezien…) kwamen we aan bij een heel groepje berber woningen. Deze mensen leven nog heel basic. Ze lopen naar het dorp (voor ons zo’n 3 uur down hill) om water te gaan halen, hun tuinen te onderhouden en de ezels te laten drinken… daarna “gewoon” weer de berg op.. oke zij doen dit vele malen sneller dan wij maar mijn god alleen voor water…. Gelukkig hebben we nogal wat eten over van de lunch wat ze maar wat graag willen hebben en wij heel graag willen doneren. Het is daar boven onwijs koud! Het waait met straffe wind. De moeder en kleinste kinderen zitten dan ook zolang wij er zijn in hun huisje dat vol staat met rook. Er wordt tenslotte hout verbrandt en dat kan bijna niet zonder rook…

Het ene na het andere adembenemende uitzicht komt voorbij. De vrouwen zie je werken (mannen zijn niet te vinden…) en zodra ze een camera of toerist zien willen ze geld voor een foto. Lang leven mijn camera!!! Ondanks mijn enorme verkoudheid kom ik eindelijk puffend boven aan en gaan we op de thee bij 2 berbervrouwen. Voor 20 Dirham (zo’n kleine 2 euro) krijgen we allemaal heerlijke tijm thee. Dit is goed voor je darmen wordt gezegd. Vooral om eventuele diaree te stoppen.. Enkele van ons hebben hier blijkbaar last van want die drinken het in een teug op. Zelf drink ik het uit beleefdheid en dorst want ik kan het niet echt lekker vinden. Er zit volgens mij wel een kilo suiker in… Ook worden er nog 2 dikke kindertruien afgegeven en dan vervolgen we de weg. Dit keer veelal naar beneden. Een echt pad is er niet dus je zoekt zelf een beetje de beste weg…

Na een kleine 3 uur zijn we dan eindelijk in het dorp. Via een korte weg door de tuinen worden we weer “afgezet” bij het hotel. Vanavond zullen we weer in de lunch kamer van het restaurant slapen. Het was heerlijk!! Lekker zachte kussens, geen snurkers (misschien ik ivm mijn verstopte neus, maar niemand heeft geklaagd) en heerlijk warm. Echter is het nu vele malen kouder dan gisteren avond en ook de douche die wij mogen gebruiken is niet warm te noemen…. Dat wordt afzien denk ik tot na het eten want koken blijven we buiten op het kampvuur doen. Afijn, dat wordt gewoon weer 4 lagen aan, muts op, spijkerbroek en bergschoenen en dan hopen dat ik het een beetje warm houd… Maar vandaag was super (zie weer een paar foto’s) en deze kant van Marokko is absoluut een bezoekje waard!! Morgen gaan we op naar Marrakesh met een tussenstop op de set van de film Gladiator… en zowaar een bush camp… Tot later!

Dat we geluk hadden gehad bleek wel de dag erna. De regen kwam behoorlijk naar beneden. Gelukkig zou het vandaag een rijdag worden. Dat werd weer ipod op en heerlijk luisteren. Ondanks de regen toch enkele stops gemaakt om te proberen vast te leggen hoe mooi de omgeving is. Na de lunch op weg naar de set van Gladiator en Laurence of Arabia. Mooi om te bekijken dat zeker maar of het nu zoveel anders was dan andere dorpjes… nee dat niet. Wel kon je binnen in enkele huizen kijken en dat is dan wel weer 10 dirham waard.

Een goede plek voor een bush camp konden we helaas niet vinden maar laat er nu een jongen volop staan te zwaaien langs de weg. Hij wil ons een slaapplaats aanbieden bij hem en zijn familie. Wij het erf op en zowel… er waren 2 kleine kamertjes en 2 nomaden tenten beschikbaar. Gezellig en warm! Iedere 7 dagen moet ik koken voor 24 man/vrouw.. tja dat gaat niet zomaar dacht ik zo. Vanochtend in de stromende regen alles gezocht op de markt om pizza te maken maar dat viel letterlijk in het water want zoveel tijd en geduld was er niet meer in de regen. Dus werd het plan gewijzigd in spaghetti. Alles ging op (mede dankzij onze gasten) dus het zal wel lekker zijn geweest. Na het eten werd er door de zonen van de gastheer/-vrouw muziek gemaakt op eigen gemaakte instrumenten. Na enkele nummers gespeeld te hebben vroegen zij of wij muziek hadden… toen ging de disco los. Alle swingnummers kwamen voorbij en er werd volop gedanst door iedereen (muv de vrouwen des huizes. Gelukkig mochten ze wel aanwezig zijn maar helaas bleef het daar ook bij). Het dochtertje van 5 (Nadia) stal onze harten en ontving voor haar en haar broers allerlei leuke cadeaus (ballonnen, pennen tas, eten enz.). Om een uurtje of 11 werd het einde toch maar ingezet. Iedereen op weg met de zaklamp naar een slaapplaats om de volgende ochtend te worden gewekt met en geweldig mooie zonsopkomst! Je keek uit op bergen met eeuwige sneeuw!! Dat viel bij aankomst ivm de regen uiteraard niet op.

Gelukkig was de lucht geklaard maar vandaag weer een rijdag om via het geweldig mooie Atlas gebergte aan te komen bij Marrakech. Onderweg weer de mooiste plekjes bekeken en gefotografeerd. Toch altijd weer jammer dat een foto niet zo overkomt zoals je het zelf ervaart. Maar de pogingen staan weer op de foto site. Aangekomen in Marrakech blijkt de camping een aanfluiting te zijn. Loopt allereerst al een Nederlander zijn hond uit te laten (piest gewoon tussen onze tenten in) en als je er iets van zegt nou dan krijg je de wind van voren …. Zal wel niet voor niets uit NL vertrokken zijn denk ik zo… Afijn, ga nu het verhaal en de foto’s uploaden (als dat gaat lukken) en ga er maar vanuit dat jullie voorlopig niets van me horen… Tot later in december!!!! Fijne sinterklaas en mocht de goede man iets voor mij in mijn schoen achterlaten… gewoon bewaren ik kom het tzt wel ophalen :)

Schijnbaar zijn niet voor iedereen de foto's via de link te zien.. probeer deze is...http://picasaweb.google.com/nicolevdp/MarokkoUpload?authkey=Gv1sRgCN-cvuiarO6wLA#

Veel fun!! XX


  • 01 December 2010 - 21:16

    Peet:

    Oh, wat een avonturen weer zeg. Heb genoten van je verhaal. Wat schrijf je toch mooi. Kan het me helemaal voorstellen.
    Lijkt wel een beetje op onze reis door Afrika. Een beetje dan. Iig de bushcamps. Wat was dat gaaf zeg. En vaak ook afzien.
    Na meis, geniet van je tijd in Afrika.
    En ben alweer benieuwd naar je volgende avonturen.

    Liefs Peet

  • 01 December 2010 - 23:12

    Sandra:

    Hey Nicus,

    Wat een verhalen, kei leuk om je zo te volgen. Hele gave foto's. Je bent een echte globetrotter!!
    Bij ons in het Osse is het goed, we hebben het met enige regelmaat ook koud net als jij, maar dan anders. Ik hoop dat dieje mens met die witte baard de kadootjes kan brengen (misschien ook voor jou) want het is hier nogal frisjes en wit. Moet niet gekker worden eind november, maar ja wat doe je eraan. Gewoon de slee maar van zolder en daar gaan we.
    Ik wens je nog veel schik en we volgen je!! Dikke kus San

  • 02 December 2010 - 08:10

    Nicole:

    Hee Niek,

    Nou één troost, hier is het ook koud hoor, kan bijna niet typen ha ha.
    Foto's zijn prachtig, daar doe je het allemaal voor hè.
    Dapper van je om te slapen in zo'n bush camp, zou niks voor mij zijn.
    Hier zijn filerecord's gebroken i.v.m. sneeuw en gladheid, nou dan weet je het wel!
    Geniet van de zon, de mensen en de super locaties!

    Doei
    Nicole


  • 03 December 2010 - 09:54

    Cole:

    ha die nic!!!!

    Kus! thanx voor je mailtje!
    nou zo koud als hier wijffie echt niet....
    o wow marrakech staat nog op mijn lijstje ook wil daar graag eens foto's maken!!!!
    kus tot mails!
    enne nic, daan was zooooooo trots op zijn sms van zijn tweede ma!
    heeft de hele dag geroepen kijk eens helemaal uit verwegistan gekregen van nic, en de tweede?
    duh! 11 jaar die blaag maar toch, weten jullie al dat ik vakantiewerk ga doen in spanje? hahahahhahahahahaahhahahahahahahahahahahahahaahhaha

  • 05 December 2010 - 19:57

    Neeltje:

    Leuk om te lezen!! Tja, die ervaring met drinken in Lima... ik zou er een heel boek over kunnen schrijven ;-) Debbie en ik dan ;-) Dus, ik snap wel dat je niet (te veel?) meer drinkt.

    Veel plezier! Maak me maar jaloers met de foto's...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

De wereld is geweldig!! En daarom reis ik graag en ontdek ik van alles.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 212549

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 30 Augustus 2011

West Afrika

07 April 2008 - 13 November 2010

allerlei mooie reizen!

07 Juni 2007 - 04 April 2008

Zuid Amerika

31 Januari 2005 - 06 Juni 2007

reisjes tussendoor

02 Januari 2004 - 31 Januari 2005

Oost Afrika, Azië, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji

01 Oktober 2011 - 30 November -0001

Op weg naar een nieuw thuis...

Landen bezocht: