relaxen in Essaouira - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Nicole Plas - WaarBenJij.nu relaxen in Essaouira - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

relaxen in Essaouira

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

06 December 2010 | Marokko, Essaouira

Terwijl iedereen Marrakech voor de laatste keer induikt, let ik op de truck… en uiteraard type ik even de laatste 2 dagen… Marrakech is helaas nog niets veranderd. Nog steeds een sprookje van 1001 nacht maar de mensen zijn nog erger dan ik me kan herinneren. Om deze reden sla ik deze 2,5 uur vrij bezoek aan de stad dan ook over. De eerste ochtend rondgelopen, winkels bekeken, wolververij gevonden en vooral heel veel no, merci gezegd. Al kennen de Marokkanen schijnbaar geen nee… Discussies om het kampvuur hierover alom omdat men beweert dat dit overal zo is… nou zo heb ik het tot op heden, zeker niet ervaren. Maar het zijn dan ook mannen die beweren dat wij hier ons maar bij neer moeten leggen want dat is hier de cultuur… zal het verschil in cultuur wel zijn tussen Nederlandse vrouwen en Engelse mannen ;)

Afijn, na 4 uur rondlopen had je de mogelijkheid om met de truck mee terug te gaan naar de camping waar ik dan ook voor koos. Rond 4 uur zouden we teruggaan voor de zonsondergang… dat is altijd wel een spektakel om te zien vanaf “mijn” favoriete dakterras. Dat de cola gelijk 5 dirham duurder wordt lijkt niemand iets te schelen… het terras staat vol met toeristen.. (leve de goedkope vluchten van Ryan Air!!). Heerlijk gegeten bij een van de stalletjes (tja koken kunnen ze hier zeker wel!!) en daarna rondgedoold over het plein en de zijstraten daarvan. Omdat we met vieren zijn maakt het verdwalen ook niet zoveel uit…. Vorige keer overkwam me dat alleen ’s avonds en dat was minder prettig te noemen! Omdat 2 van de heren met enorme camera’s op de buik lopen komt er behoorlijk veel commentaar… geen foto’s!! roepen de meeste dan ook al voordat je ook maar de camera aanraakt. Misschien dat om deze reden de vrouwen ook meer gesluierd voor het gezicht rondlopen dan tot op heden mij opgevallen is in Marokko…

Eindelijk haalt Mohammed (zo schijnen ze allemaal hier te heten…) ons op om naar de camping te gaan. En dat voor 1 euro pp (het is toch snel 15 minuten rijden…). De nachten zijn hier behoorlijk fris en vochtig te noemen dus de was wil nog niet echt drogen. Een andere Mohammed heeft alles voor 3 euro pp gewassen en opgehangen aan de lijn. Daar kun je zelf toch niet voor tobben dacht ik zo… Maar de dag erop breekt de zon al snel door dus gelukkig komt dat ook goed. Omdat er wel een wifi bij de receptie gratis te gebruiken is kan ik eea bijwerken en een enkel woordje wisselen met NL. Maar de verbinding is traag en slecht dus helaas blijft het bij enkele woorden… Toch maar weer rond de middag met de rest mee naar het centrum. Het lijkt erop dat het merendeel de stad ook niet zo geweldig vindt want iedereen vindt om 1 uur vertrekken prima… Alleen de koppels hebben een kamer in de stad gehuurd en zullen dadelijk pas weer terugkeren in de groep. Eerst een heerlijke lunch genoten, daarna weer de medina in om rond te slenteren. Vandaag is een filmfestival hier gestart en op grote schermen op Djenee el Fna is te zien hoe de celebs aankomen. Iedereen (incl. ikzelf) staat er naar te kijken. Omdat het vrijdag is (de zondag van de islam) is het erg druk in het centrum. De sfeer wordt hierdoor ook wat grimmiger en er arriveren enkele busjes ME op het plein…

Voor mij een teken me richting een ander deel van het centrum te gaan begeven… Rond 8 uur verschijnt Mohammed weer om iedereen weer op te pikken en naar de camping te brengen. Na de discussie met de Engelse heren mijn bed maar ingedoken waar ik schijnbaar snurkend de nacht heb doorgebracht (volgens mijn tent buddie…). Vanochtend was het weer gewoon vroeg op (7 uur), laatste hete douche voor wie weet hoe lang (het is nl. altijd de vraag of het water warm of koud is op campings hier…) en na het ontbijt en het afbreken van de tent op naar het centrum waar ik nu dus op een muurtje met de laptop op schoot de truck in de gaten hou… Tja je kunt maar een functie hebben :) Tot later!!

Mazzel voor jullie… ik heb in Essaouira een lunchzaak (tapas bar zonder tapas…) gezien met wifi… dus daar ga ik dadelijk heen… op dit moment is iedereen wel iets met zijn haar aan het doen… we hebben nl. een kapster (wel van 62 jaar oud…) in de groep. 1 man is een hanekam aan het creeren… andere vrouwen laten hun grijze uitgroei (jawel zelfs onder de 40 jaar!!) behandelen en ik zit heerlijk in de wind en zon dit te typen… Een van de Amerikanen (het zal weer eens niet) was zo bij de hand om alleen en kopie van zijn gele koorts vaccinatie mee te nemen. Daarmee kom je dus niet de grenzen van Afrika over dus enkele zijn nu bezig een “echt” boekje en stempel aan het maken zodat ook dit probleem weer is opgelost… tja je wordt handig als je iets moet regelen…. Vanmiddag vertrekken we voor 7-8 dagen richting bushcamp dus dadelijk nog een laatste douche en dan ben ik er klaar voor…

Maar waar was ik gebleven? O ja, Marrakech. Nadat iedereen weer op tijd terug was zijn we gaan rijden richting kust. Niet super bijzondere uitzichten te noemen maar na zo’n uurtje of 3-4 kwamen we aan in het bushcamp. Veel is daar vaak niet te doen (muv je kook avond) dus boekje gelezen tot de zon vertrok. Daarna wachten op het eten, eten, wat kletsen en naar bed. Zowaar een hele warme nacht. Is weer eens wat anders dan alle koude tot nu toe… ’s ochtends worden we weer vroeg aan het ontbijt verwacht want na een half uurtje rijden zijn we dan op de camping in Essaouira. Puur uit budget overwegingen slapen we in bushcamps… tja is iets van te zeggen. Afijn, inderdaad na een half uurtje rijden we de camping op. Het is hier heel erg vol met campers uit alle Europese landen. Na het opzetten van de tent en de handwas doen en ophangen op weg naar het dorpje zelf. Na 20 minuten lopen bereik ik de poorten van de medina. Dit dorp is vooral bekend om zijn relaxte sfeer. Nou die voel je direct!! Ook de vismarkt is erg populair en de restaurantjes daarbij horend ook. Voor lunch eet ik dan ook heerlijk vis! Wat proef je dat toch goed wanneer je heerlijke verse vis eet!! Hier gaan de vissers nog met kleine bootjes de haven uit. Netten worden naar de bodem gegooid dmv stenen…. Tja de tijd is hier nog niet zover als bij ons. Ik slenter wat door de medina, die vooral 1 grote markt is, en zie hier heel veel toeristen. Nou kan dit zijn omdat er veel meer toeristen zijn of omdat het zo’n kleine medina is dat het er meer lijken. Maar de spullen die de winkeliers proberen te verkopen zijn identiek als aan de andere medina’s in Marokko. Ook de verkooptechnieken zijn bijna gelijk al wordt hier niet aangeraakt maar wel van alles in je oor gefluisterd! Blond en slank is hier toch echt niet het ideaal beeld lijkt het…

Ondertussen waait het 2x zo hard als bij aankomst. De was is uiteraard heel snel droog maar de tocht terug naar de camping moet echt aan de zee gelopen worden anders word je gezandstraald… wel goed voor je dode huidcellen maar niet echt fijn voor je ogen… Na 45 minuten tegen de wind in te hebben gelopen bereik ik de camping en ruim de was op, ga heerlijk in de zon lezen en geniet van de relaxte sfeer. Vanavond is er extreem heerlijk gekookt! Zowaar heerlijke pompoen met honing, schnitzels (oke van kalkoen zoals alles hier maar dat mag de pret niet drukken) en rijst met van alles en nog wat erdoor heen. De kookclub heeft de tijd gehad en erg zijn best gedaan. En dan gebeurd er iets heel raars… midden in de truck is door de ipad verslaafde “truch gek” (in de goede zin van het woord!) een ware bioscoop gebouwd… of iedereen die de film wil zien binnen komt…. Nou even wachten nog, want de andere Nederlandse deelneemster heeft pepernoten meegenomen en is net het verhaal van ons Sinterklaasfeest aan het vertellen maar daarna sluit ik aan in de bioscoop en geniet van een geweldige tekenfilm (dragon nog iets…). Echter duurt de film totaal te lang en is iedereen gewend aan het vroeg naar bed gaan. Degene die vannacht op de truck slapen willen naar bed wat inhoud dat de bios afgelopen is een half uur voor het einde… tja dat zal vanavond in de bushcamp worden voorgezet denk ik zo… maar toch bijzonder….

Na een geweldige warme nacht word ik gewekt door de heerlijke lucht van pannenkoeken!! Deze kookgroep overtreft iedereen… pannenkoeken met gebakken bananen (in kaneel!!) en caramelsaus!!! Helaas… 1 pp… dat is dan jammer! Eindelijk een ontbijt zonder brood en eieren… maar ach ik heb smacks op de kop kunnen tikken dus aankomende dagen wordt dat mijn ontbijt.

En dan breekt het kamp zich langzaam op. Vele luieren, gaan het stadje nog even in, nemen tegen betaling van 8 dirham nog een warme douche (zo koud vind ik de douches niet dus ik douche koud), verzorgen de kapsels enz. Dadelijk voor lunch hopelijk het verhaal en de foto’s voor jullie uploaden en dan ben ik echt voorlopig even uit de lucht… Tot ergens in Senegal denk ik zo!!

Hopelijk voor jullie heeft de Sint goed gereden… hier waren de pepernoten heerlijk maar de schoenen leeg (muv schorpioenen en torren worden er geen cadeaus gevonden…).

foto's: http://picasaweb.google.com/nicolevdp/Marokko5122010?authkey=Gv1sRgCMLXmqTclY3psQE#

  • 06 December 2010 - 12:46

    Nicole:

    Hee Niek,

    Geweldige foto's weer en fijn dat het nu ook 's nachts warmer is! Mocht je het nou een keertje echt koud krijgen denk dan aan ons, krabben, snowboots, files enz enz volgende week hele week sneeuw voorspeld! Misschien wel een witte Kerst...

    Laat niet met je sollen door die mannen daar hè. Heel veel plezier in Senegal en laat even weten als we je kunnen opgeven voor "Grenzeloos Verliefd" ha ha

    Doei

    Nicole
    Groetjes van Jill
    xxx

  • 06 December 2010 - 16:26

    Maup:

    Hoi Nicole,
    fijn om te horen dat je je vermaakt.
    Hier is het in ieder geval koud en guur(sneeuw!!!). Nu maar hopen dat je in Senegal ook zo lekker kunt eten.
    Vanavond gaan Jeroen en Urs naar de premiere van 'onze' film.(New Kids) Wie weet worden we nu eindelijk ontdekt.
    Groeten en veel plezier, Maup.

  • 08 December 2010 - 17:02

    Klaartje:

    Wat een geweldige tijd heb je toch weer, ben jaloers op je. Prachtige foto's btw.
    Heel veel plezier en pas op daar!!
    Kus van ons en van je grote vrienden TTenT

  • 09 December 2010 - 17:53

    Jos Moes:

    hoi nicole wat n fantastisch reiverslag!!ben hatstikke jaloers hoor!! veel liefs jos moes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

De wereld is geweldig!! En daarom reis ik graag en ontdek ik van alles.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 212824

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 30 Augustus 2011

West Afrika

07 April 2008 - 13 November 2010

allerlei mooie reizen!

07 Juni 2007 - 04 April 2008

Zuid Amerika

31 Januari 2005 - 06 Juni 2007

reisjes tussendoor

02 Januari 2004 - 31 Januari 2005

Oost Afrika, Azië, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji

01 Oktober 2011 - 30 November -0001

Op weg naar een nieuw thuis...

Landen bezocht: