op zoek naar diamanten.... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Nicole Plas - WaarBenJij.nu op zoek naar diamanten.... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

op zoek naar diamanten....

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

14 April 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Na 3 dagen luieren en winkelen (nieuwe slippers ed) in Swakupmond en 2 dagen ronddolen in Windhoek had ik Namibia gezien. Aangezien ik 7 jaar geleden alle toeristische attracties in Namibia al gedaan had maar nog lang niet alles van Zuid Afrika had gezien en verliet ik het land om naar Zuid Afrika te vertrekken. Wat heeft dit land het begrepen! Binnen 1 uur was is “uitgecheckt” in Namibia en “ingecheckt” in Zuid Afrika! 90 dagen visum… geen probleem!

Om te beginnen met het “echte” wildlife gebeuren ben ik naar Kgalagadi transfrontier park gegaan. Dit park bevindt zich zowel in Nambia als in Zuid Afrika als in Botswana! Kun je nagaan hoe groot het park is. Het is ook het grootste park met een natuurlijk ecosysteem. De uitzichten zijn adembenemend en ik zie tot mijn grote verbazing ook een cheeta, uil en hyena’s. Wildebeesten, gemsbokken en springbokken te over maar cheeta’s zijn maar met 200 stuks aanwezig in het park dus dat is mazzel hebben. Wel is het er “druk” omdat het kindervakantie is… vele Zuid Afrikanen gaan dan op weg naar dit park om wilde dieren te spotten. Het is dan ook wederom een geweldige ervaring om alle wilde beesten in hun eigen omgeving te mogen waarnemen.

Na al ervaringen ging ik op weg naar Upington. Niet omdat deze plek nou zo veel te bieden heeft maar omdat dit op weg naar Kimberley de beste tussenstop is. Om de dag goed af te sluiten besloot ik op een bootcruise te gaan voor het bekijken van de sunset. Helaas werd het weer beter verkocht dan dat het zou uitpakken. Omdat het water 3 meter hoger stond dan normaal kon de boot niet onder de brug door. Daardoor moest het tussen 2 bruggen blijven varen… daarbij kwam ook dat in de winter de sunset heel snel gaat dus voor ik het wist was het na 50 minuten al afgelopen… en dat terwijl er 1,5 uur was gezegd… Niet alleen ik was hier ontsteld over… en zo kreeg ik het voor elkaar dat ik een half uur geld terug kreeg. Leek mij wel zo eerlijk.

Na de nacht te hebben doorgebracht ging ik op weg naar Kimberley. De stad van de diamanten…. Helaas kwam ik er op zaterdag avond aan en kon ik zondags pas The big hole bezoeken. En op zondag worden er dus blijkbaar geen gidstochten gegeven… jammer maar de rest was wel toegankelijk en The big hole (het grootste gat mensen handen gegraven) was inderdaad enorm te noemen. Ook het stadje (volgens mij nagebouwd) bracht je 100 jaar terug in de tijd. Het museum was erg indrukwekkend dus pas na 2 uur verliet ik het complex om te kijken of de winkels in de stad misschien open zouden zijn. En zowaar enkele waren tot 1 uur open. Nu had ik toch echt wat nieuwe fatsoenlijke broeken en shirts nodig. Een shirt was reeds verdwenen in de was en de rest was behoorlijk afgedragen…. Daarbij is kleding hier erg goedkoop. Mijn goedkoopste aanschaf (oke wel in de uitverkoop….) was € 0,60 voor een zwart t-shirt… broeken kosten gemiddeld € 20 en dan ben je wel in de duurdere shops geweest. Je hebt hier mr Price en daar kost een broek gemiddeld € 5 maar dat zijn dan wel broeken voor maatje 36-38….

Na dit alles op weg naar een heerlijke lunch en wat dan te doen op zondagmiddag… op naar de bioscoop. De nieuwe film met Jennifer Aniston draaide en ik moet zeggen… voor alle vrouwen die van feel good movies houden, een onwijze aanrader! Heb me suf gelachen!

Aangezien The big hole DE attractie van Kimberley is en er verder niet veel te beleven valt ging ik op weg naar Addo National Park. Maar dat waren nogal wat kilometers dus bracht ik de nacht door in Cradock. Een bijzonder plaatsje.. rare sfeer maar geweldig leuke huizen!

De volgende dag dan maar wederom de weg vervolgen naar Addo National Park. Tegen lunch tijd bereik ik het park, nuttig lunch en ga op game drive. Wat een prachtig park! Alvorens ik het park inrijd spot ik minimaal 100 olifanten! In het park worden dan nog eens meer olifanten, leeuwen, kudu’s en nog veel meer gespot. Na 4 uur genoten te hebben van alle prachtige beesten moest ik wel terug naar de campsite omdat je voor 18.00 uur uit het park moet zijn… Morgenvroeg dan nog maar een gamedrive!

Vanochtend was het wederom een succes. Naast de enorme mooie uitzichten van het park (incl. laaghangende mist) kon ik wederom volop olifanten, kudus, zebra’s en zowaar buffuls spotten. Het park is giga groot dus ik heb maar een klein stukje mogen zien. Het voordeel van gamedrives op een overland truck is dat je veel hoger zit dan gemiddeld en dat je dus alles wat te spotten valt ook daadwerkelijk goed kan bekijken. Helaas ben je niet de enige hier in het park want de auto’s rijden onderhand in file vorming deze ochtend (gisterenmiddag niet…). Rond 12.00 uur moest ik het park uit zijn en ben ik op weg gegaan naar Jeffey’s bay. Het surf paradijs van Zuid Afrika… Niet dat ik kan of ga surfen maar heerlijk genieten van de oceaan is geen straf. Daarnaast is het een heel rustig plaatsje (zo op het eerste gezicht) en kan ik even bijkomen van alle indrukken van afgelopen dagen. Veel zal ik dus aankomende 2 dagen niet gaan doen….

Oke het is nog vroeg en ik heb al de was gedaan en op het terras gehangen dus wat een goed leven heb ik toch :)

Foto’s zijn weer te vinden op: https://picasaweb.google.com/nicolevdp/NamibiaEnZuidAfrika?authkey=Gv1sRgCM2opdTOnJD-Wg#

  • 14 April 2011 - 09:47

    Nicole:

    Hee Niek,

    nou dat is ook toevallig, ik zat net aan je te denken, dat is telepathie!!

    Jouw berichtje komt op het juiste moment, kan wel een break gebruiken van de cijfers pff (1e kwartaal alweer voorbij gekkenhuis!)

    Als je zelf niet gaat surfen kun je altijd nog gaan "kijken" naar de boys die het wel doen toch? ben niet jaloers hoor....

    Thuis heeft het Harry Potter-virus toegeslagen, boeken, films, lego aaahhh.

    Mooie foto's van de dieren weer wauw!

    Take care

    Groetjes,
    Nicole

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

De wereld is geweldig!! En daarom reis ik graag en ontdek ik van alles.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 212543

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 30 Augustus 2011

West Afrika

07 April 2008 - 13 November 2010

allerlei mooie reizen!

07 Juni 2007 - 04 April 2008

Zuid Amerika

31 Januari 2005 - 06 Juni 2007

reisjes tussendoor

02 Januari 2004 - 31 Januari 2005

Oost Afrika, Azië, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji

01 Oktober 2011 - 30 November -0001

Op weg naar een nieuw thuis...

Landen bezocht: