een nieuw begin - Reisverslag uit Santa Pola, Spanje van Nicole Plas - WaarBenJij.nu een nieuw begin - Reisverslag uit Santa Pola, Spanje van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

een nieuw begin

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

23 Oktober 2011 | Spanje, Santa Pola

Na ruim een week wachten op het maken van mijn auto in NL, ben ik weer ingestapt om 2.005 kilometer verderop weer uit te stappen. Niet in 1 dag gereden hoor maar na 1.250 km een overnachtigings stop gemaakt. In een zeer goedkoop hotel met wanden van waaibomenhout de nacht doorgebracht om daarna weer vroeg op pad te gaan. Op weg naar een nieuw begin.

8 uur later kon ik dan eindelijk de sleutel ophalen van een huisje op een urbanisatie. Dit had ik afgelopen week in NL via internet geregeld en zowaar het huisje bevalt prima! Alleen is het “dorp” een grote groep urbanisaties.. en dat is vreemd voor mij hoor. Allemaal groepen huizen achter poorten… Het is nu ook echt overwinter tijd dus veel jongeren zie je niet. De ouderen voeren op dit moment de overhand.

Maar afijn, het huisje in gebruik genomen. Het is mooi, schoon, heeft 3 slaapkamers (voor alle visite), keuken, badkamer, woonkamer dus wat wil ik nog meer. En het staat dicht bij de winkels, restaurants en het strand.

Aflopen week dan ook maar gelijk de koe bij de horens gepakt en geprobeerd een NIE nummer aan te vragen. Dat nummer is bij ons een BSN nummer en heb je nodig als je langer dan 3 maanden in Spanje verblijft. En dan kom je echt met de bureaucratie in aanraking. Je moet vroeg komen want er worden maar 30! nummers uitgedeeld voor de hele dag. Die zijn na een half uurtje of zo al op… dat alle bureaus bezet zijn houdt niet in dat je ook bij alle bureaus terecht kunt. Nee, 1 bureau is er maar open. Dus ook al zijn er maar maximaal 29 mensen voor je… het duurt uren voordat je aan de beurt bent! Dan ben je aan de beurt, krijg je een formulier waarmee je naar de bank moet om leges te gaan betalen. Gewoon weer achteraan sluiten daarna denk je dan… nee, volgende dag terugkomen en hopen dat je weer op tijd bent voor een nummer. En dat was ik de 2e keer dus niet. Dat wordt hopelijk morgen..

Verder wilde ik internet en telefoon regelen. Via internet in NL had ik al begrepen dat heel veel hier in Spanje prepaid gaat. Zo ook internet en telefoon. Maar voor mij wel fijn want dan heb je verder ook geen vaste verplichtingen (voorlopig). Ook bij school langs geweest om er zeker van te zijn dat ik 7-11 welkom ben om te starten met het ophalen en bijspijkeren van mijn Spaans. Dan kom ik terug om de auto te halen en blijkt dat parkeren Amsterdamse prijzen heeft! Dat wordt dus voortaan met de bus naar Alicante.. maar waar gaat de bus? Niemand die het me goed kan vertellen dus op naar het busstation in Alicante. Daar weet men ook niet de exacte route dus op naar het winkelcentrum hier in Gran Alacant en wachten op een bus. Daar alleraardigst geholpen door een buschauffeur. Maar ik twijfelde of hij mij wel goed begrepen had dus vandaag maar eens gaan posten bij de benoemde bushalte… en zowaar zowel de buschauffeur als ik hadden elkaar goed begrepen! Morgen terug naar de vreemdelingenpolitie en hopelijk met de juiste bus:)

Enkele mensen hebben me al gevraagd hoe het economisch gaat in Spanje. Veel kan ik daar uiteraard nog niet over zeggen. Maar een hypotheek hier krijgen is bijna onmogelijk geworden hier. Voor een huis in het binnenland van Spanje kun je het helemaal vergeten en hier aan de kust moet je minimaal 60%!! eigen geld meenemen… dat zal voor geen enkele Spanjaard te doen zijn! Ook niet voor mij hoor maar ik ga dan maar voor de huurconstructie voorlopig (als het niet veranderd dan he). Ben ik ook flexibeler want verkopen nu… ook geen optie! Maar de Spanjaarden (muv de vreemdelingenpolitie want dat zijn allemaal gruwelijke haantjes) zijn enorm vriendelijk en behulpzaam. Ze zijn geduldig met mijn Spaans en ik met hun met het rappe Spaans. Want denk je dat ik snel praat… nou ik haal het echt niet bij de Spanjaarden! Wat een rap tempo… Hopelijk haal ik dat ooit ook :)

Zo ben ik dus druk doende met het regelen van de officiële verhuizing. Volgende week hoop ik ook ingeschreven te worden in het bevolkingsregister en dan alleen nog de auto invoeren… tja dat zal misschien niet zo gaan als gewild aangezien ik niet gedacht heb aan deel III… en waar dat nou is gebleven in al die jaren? We zijn druk op zoek:)

  • 23 Oktober 2011 - 20:34

    Maup:

    Spannend allemaal, Nicole.
    Maar ik weet zeker dat je je draai wel zult vinden, en succes met de bureaucraten aldaar. Binnenkort spreken ze daar allemaal wel wat woordjes Bosch denk ik. Begin maar met koekwaus, zul je vaak nodig hebben zo te horen. ;-)

    Groet, Maup.

  • 23 Oktober 2011 - 21:37

    Lein:

    Klinkt goed meid, hopelijk loopt het verder allemaal soepel met je BSN, inschrijvingen etc. Tot snel!!! Xxx

  • 24 Oktober 2011 - 07:30

    Willem:

    Hé Nicole, leuk man, eindelijk gaat het dan gebeuren. Ben benieuwd. Als je nog hulp nodig hebt? Ik heb genoeg familie in de buurt wonen, dus schreeuw maar ff als het nodig is.
    Groetjes en veel plezier daar.
    Willem

  • 25 Oktober 2011 - 10:31

    Nicole:

    Hee Niek,

    ja je valt meteen met je neus in de boter, alles gebeurt mañana, mañana... das andere koek!

    Wen er maar snel aan en geniet ervan, beter dan al dat stressen hier!

    Heerlijk plekje gevonden zie ik, dichtbij het strand wat wil een mens nog meer, super!!

    Veel succes.

    Leugo

    Nicole


  • 25 Oktober 2011 - 11:35

    Peet:

    Leuk om je avonturen weer te volgen.
    Spannend allemaal zeg.
    En wat een geregel.
    Hoop dat je snel je plekje vind.
    Succes met alles en genieten.

    Oh, en wat een heerlijk weer daar.
    Jaloers :-)

    Liefs Peet

  • 27 Oktober 2011 - 20:37

    Paulien Van Der Gees:

    Superveel succes met inburgeren Nicole!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Santa Pola

Nicole

De wereld is geweldig!! En daarom reis ik graag en ontdek ik van alles.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 650
Totaal aantal bezoekers 212832

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 30 Augustus 2011

West Afrika

07 April 2008 - 13 November 2010

allerlei mooie reizen!

07 Juni 2007 - 04 April 2008

Zuid Amerika

31 Januari 2005 - 06 Juni 2007

reisjes tussendoor

02 Januari 2004 - 31 Januari 2005

Oost Afrika, Azië, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji

01 Oktober 2011 - 30 November -0001

Op weg naar een nieuw thuis...

Landen bezocht: