Op kerken bezoek - Reisverslag uit Lalibela, Ethiopië van Nicole Plas - WaarBenJij.nu Op kerken bezoek - Reisverslag uit Lalibela, Ethiopië van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

Op kerken bezoek

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

31 Oktober 2013 | Ethiopië, Lalibela

Voor het luxe hotel staat een jongen waar ik bijna zeker van weet dat hij ouder is dan hij lijkt. Hij spreekt me aan en we raken aan de praat. Hij blijkt inderdaad 13 jaar te zijn, spreekt goed Engels, en verkoopt vanuit een oude schoenendoos kauwgom, sigaretten, aanstekers enz. Hij is zo aandoenlijk en correct dat ik besluit hem mister B te noemen en van alles van hem te kopen. Ik zal hem gedurende de 2 nachten dat ik in Aksum verblijf vele malen de hand schudden en met hem praten en sponsoren dmv kopen uit zijn “winkel”.

In Aksum zijn van allerlei archeologische sites te bezoeken wat ik dan ook in de ochtend doe. Ik besef dat ik een beetje steen moe ben na al de reeds bezochte sites over de wereld en heb dan ook meer oog voor het dagelijkse leven om de sites… Na de lunch slenter ik door het dorp en bezoek wat souvenirs winkels. Werkelijk allemaal verkopen ze hetzelfde waardoor ik al snel ben uitgekeken en mijn mede shoppers ook. Met zijn vieren persen wij ons in een tuktuk en laten ons bij het hotel afzetten. ’s Avonds verorber ik weer eens een heerlijke maaltijd en zowaar met zoete witte wijn… is weer eens wat anders dan al die cola en Fanta… Wanneer ik naar huis loop staat mister B nog voor het hotel en ik vraag hem mee te gaan naar de bakkerij naast het hotel voor een cola en gebakje. Het blijkt de eerste keer te zijn dat iemand hem hiermee naar toe neemt terwijl hij iedere dag hier voor de deur zijn waar aanprijst… Ik hoor zijn levensverhaal aan en ben wederom dankbaar dat mijn wieg in het Westen heeft gestaan.

Lalibela is een klein uurtje vliegen of 2 dagen in een bus hobbelen dus wordt het vliegen. Alles verloopt zowaar soepel en snel en voordat ik het weet stijgen we op, krijgen we water en landen alweer. Jeetje wat is het hier weer een ander Ethiopië. Vele malen droger qua natuur maar ook qua lucht. Ik zit op 2.600 meter en mijn lippen drogen direct uit. Zo ook mijn huid. Het lijkt wel perkament… Dat wordt dus smeren! Maar Lalibela is beroemd om zijn grotkerken en deze kan ik dan ook niet overslaan. De volgende ochtend vertrek ik al vroeg om de grotkerken te bezoeken. Oke ze zijn mooi en interessant maar je mag de kerken niet binnen op schoenen en de vloer is mega ongelijk waardoor het lopen voor mij erg pijnlijk is. Ik snap echt niet hoe mensen hier zo vlot op kunnen rondlopen. Ik lijk wel een dronkaard die zich een wegbaand. Ook vind ik het er veel te druk met grote groepen. Iedereen loopt elkaar in de weg en door menig gids word ik onderhand weggestuurd totdat ik zeg: “hallo ik ben aan het bidden hoor”. Dan mag ik blijven zitten zolang ik wil… Veel is er verder eigenlijk niet te beleven in dit dorpje. Er zijn heel wat souvenirwinkels maar ook hier verkopen ze allemaal hetzelfde (en ook heel veel hetzelfde als in Aksum).

De zon schijnt, mijn ereader heeft nog boeken zat en mijn weblog schrijven kan ook weer want hier bij de bar hebben ze een wifispot… wat wil ik nog meer? Morgen wordt het een luierdag want vrijdag vlieg ik door naar Addis waar ik nog enkele uurtjes zal rondhangen (ik denk luxe lunchen en dan helemaal niks meer) en dan zit het er alweer op… Jeetje wat gaat die tijd toch snel!!

Ethiopië heeft mij verrast met zijn mooie, groene natuur. Veel groener dan verwacht. Al besef ik heel goed dat oktober net na de regentijd is en de gidsen aangeven dat dit maar 5 maanden per jaar is. Maar ook heb ik heel veel ergernis van de vliegen die ook na de regentijd aanwezig zijn. De locale bevolking laat ze rustig op hun lijf en gezicht zitten, maar ik kan niet anders dan ze wegjagen en me rot ergeren aan die beesten… Ook de onderkomens zijn comfortabeler (op enkele na) dan gewend en het eten is heerlijk. Niet het locale eten want ik lust die injerras niet. Te zuur voor mij…)Maar overal kun je spaghetti krijgen dus dat wordt thuis voorlopig geen spaghetti eten…

Het zuiden vond ik persoonlijk meer mijn ding dan het noorden al vond ik de bezoeken aan de stammen vreemder dan verwacht. Het Afrika zoals ik het ken en waar ik mijn hart echt aan verloren heb, heb ik helaas maar weinig hier mogen terugvinden… Iedereen van groot tot klein wil iets van je (pen, zeep, geld, t shirt etc). Niet dat ik dan niet snap maar zwaaien werd pas gedaan nadat eerst het opgehouden handje tevoorschijn was gekomen. Als je dan zegt dat je niets heb… dan komt het zwaaihandje wel tevoorschijn. Dit zal momenteel wel in veel meer landen zo zijn maar daarom ben ik maar wat blij dat ik ook heb kunnen ervaren hoe het anders kan. Helaas blijven toeristen voldoen aan de vragen van de locale bevolking dus zal het vragen niet verminderen.

Ook de wegen verbaasden mij enorm. Meer asfalt dan ik ooit in een Afrikaans land heb gezien muv Rwanda… Ook wordt er heel veel nieuw gebouwd voor de toeristen dus dat duurt niet lang meer of het zit hier bom vol (hopelijk voor hen dan…) met toeristen. Maar ik ben wel blij dat ik Ethiopië nu nog heb bezocht want als ik over 2-3 jaar terug zou gaan dan zou ik het waarschijnlijk niet meer herkennen en zou het minder Afrika zijn als in mijn gedachte….

Het “gewone” leven gaat weer beginnen….

  • 31 Oktober 2013 - 13:25

    Neeltje:

    Ha Nicole,

    Wederom een prachtig verhaal. We mogen ons inderdaad in de handjes knijpen dat onze wieg in het westen heeft gestaan. Wat een menneke en wat leuk dat je hem hebt meegenomen naar de bakkerij! Ik denk niet dat Ethiopie ooit op mijn wensenlijst komt te staan, maar ik heb het gevoel dat ik er nu een ietsjepietsje ben geweest!!

    Liefs en succes met de terugreis!! Neeltje

  • 31 Oktober 2013 - 15:22

    Marie-Jose Brans:

    Jeetje Nicole wat een prachtverhaal heb je weer geschreven.
    Heel lief van je om dat jongetje cola en gebak te geven.
    Zijn dag kon niet meer stuk, denk ik.
    Ik wens je een goede terugreis en vele mooie herinneringen aan deze reis.
    Lievegroet van Marie-Jose.

  • 31 Oktober 2013 - 18:36

    Marion:

    Hey Nicole,

    Heel herkenbaar allemaal je verhalen. Ik heb dat Afrika gevoel nog niet en had gehoopt dit in Ethiopië te ontdekken maar als ik je verhalen zo hoor moet ik dat juist in de andere Afrikaanse landen gaan zoeken. Ik ben vooralsnog meer een Midden Oosten freak:).

    Geniet nog van je laatste uurtjes.

    groetjes, Marion

  • 09 September 2014 - 23:12

    Karel En Franca Lodewijks:

    Hoi Nicole, Nee we zijn je niet vergeten. We volgen je steeds. Wat avontuurlijk allemaal.Waar ben je nu??? Onze dochter is op dit moment met haar vriend in Namibië. Na oeganda hebben wij geen reis meer buiten Europa gemaakt.Er staan er nog wel een paar op ons lijstje, misschien volgend jaar, dan hebben we genoeg tijd.Geniet van je mooie reizen en wellicht eens tot ziens.Groetjes, Karel en Franca.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Lalibela

Nicole

De wereld is geweldig!! En daarom reis ik graag en ontdek ik van alles.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 8636
Totaal aantal bezoekers 212851

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 30 Augustus 2011

West Afrika

07 April 2008 - 13 November 2010

allerlei mooie reizen!

07 Juni 2007 - 04 April 2008

Zuid Amerika

31 Januari 2005 - 06 Juni 2007

reisjes tussendoor

02 Januari 2004 - 31 Januari 2005

Oost Afrika, Azië, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji

01 Oktober 2011 - 30 November -0001

Op weg naar een nieuw thuis...

Landen bezocht: