Terug aan de Costa Blanca - Reisverslag uit Pedreguer, Spanje van Nicole Plas - WaarBenJij.nu Terug aan de Costa Blanca - Reisverslag uit Pedreguer, Spanje van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

Terug aan de Costa Blanca

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

10 September 2014 | Spanje, Pedreguer

Het is alweer 1,5 jaar geleden dat ik jullie bericht heb hoe mijn leventje hierin Spanje eruit ziet… Hierbij dan maar een kleine update.

Vorige keer woonde ik net in Granada (oke La Zubia). Dat is alweer verleden tijd… Na een jaartje werken in Granada vond ik het weer lala (te koud of te warm) en het werk bracht ook niet wat het beloofde dus besloot ik om terug te keren naar de Costa Blanca. Dit keer is het Pedreguer geworden. Een leuk, redelijk authentiek, Spaans dorp al woon ik zelf net er buiten op een urbanisatie die op een mooie berg gebouwd is. Hierdoor is mijn dagelijkse uitzicht spectaculair te noemen. Het verveelt nooit! En jawel… ik ben weer in de verhuur gestapt. De villa bestaat nl. uit 2 woningen. 1 op de begane grond en 1 in de kelder (nee dat is te simpel… in het souterrain!!). De woning op de begane grond verhuur ik incl. het grote terras met privé zwembad en zelf geniet ik van mijn (kleinere) woning met (klein maar heerlijk) terras.

Gelukkig heb ik hier sinds ruim een maand wel een parttime baan kunnen vinden in een postagentschap wat een super leuke afwisseling is en tot op heden, goed te combineren is met de verhuur van de villa. Soms is het even aanpoten als gasten weggaan en ik net alleen die dag vrij ben maar dat is dan maar even zo. Ook het weer hier is soms zo warm en vochtig dat ik een grote zweetdruppel ben tijdens het poetsen van de villa…. Maar alles is het meer dan waard! Ik heb hier alles heerlijk dichtbij zoals zee, restaurantjes, bergen etc maar vooral het weer… daar geniet ik (bijna) iedere dag van! Soms is binnen zitten beter dan buiten omdat het buiten dan echt te warm is maar ik heb in ieder geval de keuze. Wel woon ik nu op het droogste plekje op de aarde waar mensen wonen!!

Hoe komt dat zul je jezelf afvragen… nou er is 98%!!! minder regen gevallen dan in andere jaren. Dat heeft helaas wel grote gevolgen voor de mooie druiven en amandel bomen…. Deze worden normaal niet bij gesproeid omdat die altijd bij het grondwater zouden moeten kunnen komen. Maar helaas… dit jaar blijkt dit niet meer het geval, wat inhoud dat menig boom het niet gered heeft of niet gaat redden want regen… dat komt voorlopig nog niet. Ook het water voor ons mensen wordt schaarser en menig dorp heeft al beperkingen van water opgelegd. Geen zwembad meer vullen, niet de gehele dag door stromend water, tuin niet meer sproeien etc. Daar hebben wij hier gelukkig (nog) geen last van. Blijkbaar staat er hier een machine die van zee water drinkwater maakt en heeft dit jaar voor het eerst gewerkt… Staat al jaren werkeloos te zijn (kostte maar 24 miljoen!!) en zowaar… dit jaar is hij volop in gebruik.

Maar de tuin heeft het loodzwaar. Bij sproeien is haast onmogelijk en het zwembad zie je verdampen. Dat zijn dus de mindere kanten van altijd mooi weer… De gasten hebben het in ieder geval wel heel erg naar hun zin en genieten van het mooie weer zonder zich druk te maken of het water tekort.

Zelf geniet ik volop van het Spaanse leven wat inhoud… alles op zijn gemakkie (al heb ik soms nog wel de Nederlandse trekjes hierin….), siesta op zijn tijd, fiesta zo vaak mogelijk etc. Het enige nadeel is dat reizen er nu een beetje bij inschiet… Niet dat de behoefte nog zo groot is als toen ik in Nederland woonde maar de verlanglijst is nog lang maar het salaris is zo laag hier dat het bijna niet haalbaar is… Nederlanders die klagen over hun salaris moeten hier maar eens komen solliciteren! Het gemiddelde is € 700/€ 800 netto in de maand voor een full time baan. Als je geluk hebt krijg je € 1.000 maar dat is dan wel incl. vakantiegeld etc dus maar 12x per jaar…. Ja het is geen vetpot maar veel is hier in Spanje dan ook goedkoper (helaas lang niet alles…).

Hier kun je nog voor € 6 een menu del dia krijgen. Dit is het menu van de dag wat 3 gangen heeft en vaak heerlijk is. Wel alleen ’s middags te verkrijgen want dat zit hier nog zo ingebakken… ’s middags is de belangrijkste maaltijd van de dag… Maar ga je ’s avonds uit eten in een toeristische omgeving dan ben je voor € 15 klaar met eten en een drankje… tja dat zijn andere prijzen dan in Nederland maar nog steeds aan de prijs gezien de salarissen hier. Ondanks dat zit menig terras overvol en geniet iedereen hier van het buitenleven want de zon … die gaat hier wel voor niets op! Iedere dag weer opnieuw! En dat maakt dat, ondanks de financiële malaise waar vele in zitten, toch iedereen vriendelijk en goedgemutst is. Een heel groot verschil met Nederland! Hier hangt mijn buurvrouw, zonder dat ze mij kent, een zak sinaasappelen aan de deurklink met een briefje… maak maar heerlijke sinaasappelsap! De week erop een zak met allerlei groenten en sinaasappels en zo gaat het weken door. Dan ontmoet ik de buurvrouw eindelijk en blijkt ze zo aardig te zijn als dat ik dacht. Maria woont gedeeltelijk naast mij en gedeeltelijk ergens anders ivm haar baan… haar baan is 1,5 uur rijden van hier af maar ja ze heeft een baan… Daar is ze al heel blij mee… Bijzonder hoe men hier voor alles een oplossing probeert te zoeken.

Jullie zien… voorlopig vermaak ik mij nog prima in het mooie Spanje en zien jullie mij nog niet terug in Nederland. Gelukkig komen veel vrienden en familie mij nog regelmatig opzoeken en daar geniet ik volop van. Niets is zo leuk als vrienden of familie overkomen en je ze een kijkje kan laten nemen in jouw leventje hier en ze kan laten zien waarom het leven hier zo goed voor mij is. Al begrijpt iedereen dat ik voor het weer ben verhuisd maar de rest… dat vinden sommige nog wat lastig.

Mochten jullie ook zin hebben om te genieten van het heerlijke Spaanse leven (als is het dan maar voor een vakantie) kijk dan eens op de site van de villa die ik verhuur. www.villalabuenavida.nl en wie weet mag ik jullie begroeten hier in het zonnige Pedreguer!

  • 10 September 2014 - 12:04

    Marie-José Brans:

    Lieve Nicole wat een paradijsje daar zeg.
    Ik kan me zó goed voorstellen dat je geniet.
    Ik hoop in de toekomst nog eens je appartement te huren.
    Nu ben ik ook ingeschreven op jouw mailinglijst.
    Fijn om zo af en toe eens je prachtige foto's te zien en je mail te lezen.
    Gerard en ik wensen je alle geluk.
    Liefs van MarieJose.

  • 10 September 2014 - 15:44

    Chantal:

    Leuk stukkie Nicole.. ha en we komen je snel opzoeken! want wij missen jou hier in Granada!! Xx

  • 11 September 2014 - 08:32

    Nicole:

    Hoi Niek,

    Leuk om weer eens een up-date te krijgen!

    En vooral niet klagen over de zon hè maar genieten, genieten, genieten!!!

    Veel succes daar en tot snel.

    Doei

    Nicole

  • 24 September 2014 - 12:50

    Sharon:

    En is er inmiddels regen gevallen? Hier al wel hoor, maarja daarvoor wonen we dan ook in Nederland!

    Tot skype!

    Liefs mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Pedreguer

Nicole

De wereld is geweldig!! En daarom reis ik graag en ontdek ik van alles.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 4120
Totaal aantal bezoekers 212596

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 30 Augustus 2011

West Afrika

07 April 2008 - 13 November 2010

allerlei mooie reizen!

07 Juni 2007 - 04 April 2008

Zuid Amerika

31 Januari 2005 - 06 Juni 2007

reisjes tussendoor

02 Januari 2004 - 31 Januari 2005

Oost Afrika, Azië, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji

01 Oktober 2011 - 30 November -0001

Op weg naar een nieuw thuis...

Landen bezocht: