Het land van 419 - Reisverslag uit Suleja, Nigeria van Nicole Plas - WaarBenJij.nu Het land van 419 - Reisverslag uit Suleja, Nigeria van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

Het land van 419

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

04 Februari 2011 | Nigeria, Suleja

Benin wordt verlaten en Nigeria wordt binnengereden. Wat een land!! Normaal zwaaien en roepen de kinderen… hier vooral volwassenen. Ze gaan volledig uit hun bol als ze blanken zien. De Nigerianen zijn super aardig en gastvrij te noemen. Al zijn de contrasten in het land enorm! Zodra je over de grens rijdt zijn de huizen van steen en mooi voor Afrikaanse begrippen. Zodra je een dag verder bent waan je je in een hele andere wereld. De huizen worden weer hutten. De mensen lopen niet meer in mooie kleren maar in lompen en toch ben je in hetzelfde land. Het deel waar hutten staan is minder groen en meer dor maar de mensen blijven enthousiast!

Abuja wordt na 3 dagen bereikt. De wegen zijn nog redelijk vind ik. Oke het ene gat moet ontweken worden en het volgende doet zich al aan, menig vrachtwagen staat met stukken langs de kant en moet ontweken worden maar het is nog goed te doen. Abuja doet je in een ander land wanen. Alle huizen zijn mooi, nieuw en van steen. Het zou zo in Europa kunnen zijn. Er is maar 1 kampeer mogelijkheid in de stad en dat is… bij het Sheraton hotel!! Eerst heb je het hotel, dan volgen de tennisbanen, zwembad enz., dan de waakhonden kennels, dan de vuilnisbelt van het hotel en dan eindelijk de plek waarop ik mijn tent opsla…. Maar ik kan zeggen dat ik op het terrein van het Sheraton sta en hun toilet en douche gebruik (voor € 2,50 stageld per dag)! Af en toe komt er een vlaag vreselijke afval lucht voorbij maar ach menig Afrikaan heeft hier last van….

In Abuja moeten 2 visa’s gehaald worden. Dit is nl. de enige plek waar Angola visa’s uitgeeft. Deze duren een week!!! En dan te weten dat er niets te doen is in Abuja!!! Het enige wat ik kan ontdekken aan activiteiten in de stad is zwemmen in het zwembad van het hotel voor € 12,50 per dag (geen optie dus!!), naar de film (a € 5 per film, incl. popcorn en sapje) en internetten (€2,- per uur…). En dat is het dan wel…. Zo zal ik 7 dagen vol gaan maken. Iedere dag een film (of 2) en luieren??? Ik hoop dat ik me niet stierlijk ga vervelen… maar mijn paspoort is ingeleverd en dan kan je niet meer reizen door Nigeria. Om de X km staan nl. controleposten (en soms wel 15 per middag!!) en daar checken ze je paspoort incl visa en tja als je die niet bij je hebt…. Dan kom je niet zo ver zonder problemen. En Nigeria is nou niet het land waar je dit soort dingen gaat wagen…

Wat verder ook wel opvalt, is dat op alle huizen in aanbouw groot geschreven staat: “beware of 419, this is not for sale”. 419 staat voor de criminelen die zich voordoen als huiseigenaren en het huis verkopen zonder echt eigenaar te zijn. Na de betaling zie je je geld uiteraard nooit meer terug en heb je ook geen bezit want het huis is tenslotte niet zijn/haar eigendom… Onder 419 worden ook de ciber criminelen verstaan. Vele van jullie wel bekent. Zij zenden nl. de emails met de vraag je code ed door te geven ivm problemen bij de bank, of je erft iets en of je even je banknummer wilt doorgeven enz. De Nigerianen vinden de slachtoffers maar sukkels want je weet toch dat dat de mensen van 419 zijn?!?! Zou je wel denken ja maar blijkbaar verdienen de mensen achter 419 meer dan genoeg geld want als je verwacht dat het Sheraton hier weinig bezoekers heeft… nou het hotel lijkt aardig vol!

Blijkbaar is het hotel niet zo vol want we zijn 2 dagen verder en ik heb een kamer in het Sheraton!! Na een goed gesprek, tijdens de happy hour (dan zijn nl. de drankjes nog betaalbaar!!!), met de Deense general manager van het hotel, heb ik een super goede prijs per nacht per kamer kunnen regelen dus die kans laat ik niet schieten… oke het zijn Afrikaanse 5 sterren (ik denk 3 thuis) maar een airco, geen afvallucht enz. is toch ook heel wat waard. Ga vandaag dan nog maar naar een film maar aankomende 2 dagen hang ik uiteraard aan het zwembad want dat is in de prijs inbegrepen en dat maakt het overnachten voor mijn gevoel nog goedkoper :). Jullie zien… ik vermaak me nog meer dan goed hier in Afrika!!!

Foto’s zijn te vinden op: https://picasaweb.google.com/nicolevdp/BeninEnNigeria?authkey=Gv1sRgCJHdme_i1pr9Vw#

  • 04 Februari 2011 - 12:31

    Marjolein:

    Terwijl ik hier in een steeds depresievere toestand op mijn saaie werk met buiten nog veel saaier weer zit weg te kwijnen lig jij daar heerlijk in de zon aan het zwembad. Op zo'n moment ga ik me toch echt afvragen waar en op welk moment het in mijn leven toch is mis gegaan...!!! Hé maar Nicole, das misschien wel een idee voor jou als je naar Spanje gaat en je hebt niet direct een baan daar: 419-activiteiten opstarten. Mooi wat huisjes verkopen die niet van jou zijn, geld vangen en hophop wegwezen daar! Klinkt goed. Misschien kunnen we dat samen gaan doen? Heb net nog ff op google maps zitten kijken waar je uithangt, wel bizar dat je naar die luchtfoto's zit te kijken met de wetenschap dat jij daar aan het rondtrekken bent. Ofja, ik bedoel ligt te niksen aan het zwembad met een heerlijk drankje in je ene hand en een boek in de andere en ligt te bedenken welke film (waarschijnlijk uit de jaren '80) je vanavond kan gaan bekijken in de bios. Met een beetje geluk hebben ze daar deze week de premiere van St. Elmo's Fire! Superveel plezier, goed uitkijken en tot mails/skype! Lein xx

  • 07 Februari 2011 - 10:15

    Nicole:

    Hee Niek,

    Deense manager zei je hmmm, vergeet vooral geen foto's te maken dan komen we hier later zeker op terug!

    Hier nog steeds KNP-stress (weet je trouwens nog wel wat dat woord betekent??) Anyway ik heb òf telefoon òf fax òf e-mail òf alarm enz enz het is elke dag weer een verrassing. Ja ik maak echt vrieden hier op mijn nieuwe (oude) adres ha ha

    Blijf maar lekker naar het zuiden gaan daar hè, in het noorden is nu echt de vlam in de pan geslagen. Maar no worries is ver van je hotelbed.

    Thuis flink aan het klussen geslagen, Jill verslaafd aan "Wie is de Mol" en de dagen vliegen hier voorbij.

    Krijg het idee dat bij jou een beetje het mañjana-gevoel overheerst hmm, het lijkt wel vakantie ha ha

    Geniet er nog maar lekker van.

    Doei
    Nicole

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

De wereld is geweldig!! En daarom reis ik graag en ontdek ik van alles.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 212886

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 30 Augustus 2011

West Afrika

07 April 2008 - 13 November 2010

allerlei mooie reizen!

07 Juni 2007 - 04 April 2008

Zuid Amerika

31 Januari 2005 - 06 Juni 2007

reisjes tussendoor

02 Januari 2004 - 31 Januari 2005

Oost Afrika, Azië, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji

01 Oktober 2011 - 30 November -0001

Op weg naar een nieuw thuis...

Landen bezocht: