reizen door een ingenomen land - Reisverslag uit El Aaiún, Westelijke Sahara van Nicole Plas - WaarBenJij.nu reizen door een ingenomen land - Reisverslag uit El Aaiún, Westelijke Sahara van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

reizen door een ingenomen land

17 December 2010 | Westelijke Sahara, El Aaiún

Nadat we Marokko verlaten hebben (volgens de UN) belanden we in de Western Sahara. Een echte grensovergang is er niet maar mister Ipad weet via zijn gprs op zijn Ipad precies waar de landsgrens is dus stoppen we en maken we een foto van de grens. Waarschijnlijk de enige van een grensovergang (normaal gesproken is dit nl. streng verboden…).

Verwacht niet dat je merkt qua landschap dat je in een ander land bent maar qua controle merk je het wel degelijk. Om de X kilometer worden we stopgezet. Alle namen op de lijst worden nagekeken.. jawel ik ben bevorderd tot directeur (als functie welke op het formulier in het Frans aangegeven is. Helaas niet het salaris maar je kunt dan ook niet alles hebben…) en na gemiddeld 10 minuten zwaar gezagsvertoon mogen we doorrijden. Op een enkele keer na dan… dan wordt Grand beticht van te hard rijden. Op de grafiemeter is hier echter niets van te zien… maar de agent vindt van wel… dan volgt een discussie, worden ze beste vrienden en mogen we, zonder betalen, doorrijden… Tja, zo gaat dat hier in semi Marokko….

Er is 1 geasfalteerde weg van de grens van Marokko naar Mauritanië (langs de kust van de Western Sahara). De weg heeft een streep in het midden die zegt dat het 2 baans zou moeten zijn… dat valt te betwijfelen maar gelukkig kom je gemiddeld maar 1 ander voertuig per 2 uur tegen. Het plaatsje Laayounne is het enige plaatsje wat we tegenkomen. Het is de eerste plek in de Western Sahara… en dus ook vol met militairen en politie. Foto’s maken is absoluut verboden! Jammer want de mensen zijn er erg fotogeniek te noemen. De vrouwen zijn zwaar gesluierd in allerlei kleurige doeken. De mannen hebben hun hoofd volledig bedekt met doek. Als snel zullen we ervaren waarom… Western Sahara zegt eigenlijk al genoeg… zand!! En dat is hier in overvloed!!! Enkele plantjes (vooral vetplanten) proberen hier te overleven van de mist vanaf de oceaan. Want we blijven dicht bij de oceaan rijden. Het ene na het andere bushcamp is geweldig te noemen.

Het bushcamp waar we vanavond zijn beland is tot op heden de meest mooie vind ik. Tussen de duinen in!! Mooie vergezichten maar ook mooie duinen waar volop op gesandboard wordt. De zonsondergangen en –opkomsten zijn allemaal even mooi al was vanochtend geen hand voor ogen te zien door de mist! Tja de tent werd dan ook pas na even zoeken door mij gevonden.. Tenslotte kun je niet direct naast je tent een toilet maken :)

Verder blijkt dat er geen vluchten zijn (ondanks dat wij die wel hebben geboekt a € 120,-) van de eerste stad in Mauritanië naar de hoofdstad… zit (gelukkig!!) niets anders op dan met zijn alle met de truck het avontuur aan te gaan… iedereen is hier eigenlijk wel content mee omdat we niet voor niets West Afrika bezoeken en avontuur willen…

Omdat er geen stadjes meer zijn waar eten ingekocht kan worden (gisteren was het ook niet echt een succes, vleesballen of tonijn, beiden uit blik (al in Engeland ingekocht…), tomatensalade, jack patatoes, tomaten/ui salade en brood) dus eten we wat voorradig is op de truck. De hele truck zit onder vol met proviand. Niet te geloven hoeveel muesli, pasta, meel, bloem, olie enz. mee aan boord is. Maar vandaag en morgen (en al een beetje gisteren) hebben we geen keus dan eten uit blik… Ach als je trek hebt smaakt eigenlijk (bijna) alles wel. De vleesballen zijn echter niet mijn smaak dus die probeer ik niet meer maar tonijn uit blik is echt zo gek nog niet…

Alles zit nu onder het zand muv mijn pc en ipod. Beide zijn gelukkig goed beschermd door speciale tassen (met dank aan vrienden die deze voor mijn verjaardag hebben gegeven!!). Verder zit alles van top tot teen onder. Gelukkig heb ik in de Marjanne enkele tupperware achtige bewaardozen ingeslagen en zijn ook de opladers, babydoekjes en andere belangrijke zaken zandvrij… soms kan ik best slim zijn al zeg ik het zelf…

Ga nu eten (ben zeer benieuwd!) dus spreek jullie weer in Mauritanië want morgen gaan we proberen de grens over te komen. Ervaringen leren dat dit wel enkele uurtjes in beslag zou kunnen nemen. Zeker omdat Mauritanië een droog land is (zonder alcohol wordt hiermee bedoeld) en bijna alle truckdeelnemers mega veel bier en andere drank hebben ingeslagen. Dat moet vanavond dus nog onder de truck worden weggestopt. Ben ik blij met mijn Pepsi max!! Tot later…

• 02 Januari 2011 - 10:03

Vincent:

Hoi Nicole,

Wat een reis. Ik zag staan dat er in een bushcamp werd geduin surft. Dat lijkt me te gek om te doen. Weet je nog waar dat was??

Groetjes,

Vincent

• 02 Januari 2011 - 14:28

Nicole:

Vincent, geen idee... ergens onderweg zijn we bij duinen gestopt...