het land van de blauwe gewaden... - Reisverslag uit Nouakchott, Mauritanië van Nicole Plas - WaarBenJij.nu het land van de blauwe gewaden... - Reisverslag uit Nouakchott, Mauritanië van Nicole Plas - WaarBenJij.nu

het land van de blauwe gewaden...

Door: Nicole

Blijf op de hoogte en volg Nicole

17 December 2010 | Mauritanië, Nouakchott

Na een heerlijke warme nacht met alle luiken omhoog (zo kun je nl. de sterrenhemel zien!!) vertrokken richting grens. Alleen al Marokko uitkomen duurde zo’n 3,5 uur!! En of ik wilde blijven om de 1e vrouw van een van de douane beambte te worden… het maakt hier niets uit of je politie, douane of wat dan ook bent… je blijft een man dus macho….

Afijn, na 3,5 uur mochten we Marokko uit. 3 km door niemandsland… nou daar was geen weg, maar wel heel veel auto dealers… en vooral heel veel nummerborden in het zand! Mocht je je auto zoeken en je hebt het merk Mercedes, Peugeot of VW… goede kans dat je deze hier terugvindt!! Ook diepvriezen liggen hier voor uit vuil door de gehele Sahara heen!! Alleen vreemd is wel dat ze allemaal de deur missen:)

Eenmaal bij de grens van Mauritanië aangekomen ging het allemaal niet veel vlotter. Mauritanië is een droog land dus er werd wel gezocht naar alcohol. De eerste de beste locker waar onze privé spullen in liggen, moest open. Gelukkig lag daar in het zicht alleen maar sprite… tja nog eentje open dan… alleen maar cola light… al het bier ed was nl. al goed verstopt! Afijn, na enkele uurtjes… toch gauw zo’n 2,5 mochten we het land in. Nog maar een klein stukje naar Nouadhibou waar we 1 nacht zouden verblijven om de dag erop, over land, naar Nouakchott te gaan. Deze weg is absoluut niet veilig. Om deze reden zouden we dan ook eigenlijk vliegen maar helaas alle geboekte vluchten waren geannuleerd. Of het geld terugkomt… tja dat zal wel weer niet (this is Africa…). We zullen zien.

Vroeg gestart om hopelijk 10-11 uur later in Nouakchott aan te hopen komen maar de politie was zo onwijs vriendelijk om ’s avonds voor vertrek nog even na te komen vragen wanneer en hoe laat we zouden gaan rijden. Zij hebben volgens ons iedereen ingelicht want werkelijk waar overal bij de controle posten mochten we redelijk snel door zodat we na 7!! uur al op de plek van bestemming zijn aangekomen. Zonder enig probleem!! De Sahara is wel super groen door de vele regen wat hier al is gevallen dus dat is vreemd om te zien maar het is fantastisch te noemen!!! Het is ook weer echt het Afrika waar ik zo van hou!! De mensen zijn super vriendelijk, heten je welkom, stralen weer echt vriendelijkheid uit. Een verademing na Marokko!! Ook het type mens is weer zoals je bij Afrika verwacht. De Moren leven hier… donker en niet onknap te noemen! En de kindjes…. Te schattig om niet bonjour te zeggen!! De ballonnen worden voor het eerst echt als groot cadeau ervaren! Fijn om ze zo blij te zien met een ballon….

Maar dan komt de was… gisteren konden we na 6 dagen eindelijk douchen… wellis waar koud maar dat maakt mij niets uit. 2x mijn haren moeten wassen voordat het water en de shampoo niet meer zwart was. Ook de zeep bleef behoorlijk lang zwart afgeven (of was ik het :)). De was werd na aankomt hier in Nouakchott direct gedaan. Jawel met de hand wederom. Maar of ik of de was viezer was… niet te zeggen beide waren behoorlijk zwart!! Maar het hangt weer allemaal te drogen met dank aan de Omo power!

Vanavond is iedereen naar Ali’s burger vertrokken om hamburgers te eten… tja daar heb ik in Afrika niet zo’n goede ervaringen mee dus zit nu heerlijk aan de nudelsoep (je weet wel van € 1 bij de Xenos). Goed te eten hoor!! Dadelijk de afwas doen (helaas ook dat met de hand) en dan genieten onder de klamboe van de muziek en sterrenhemel!! Jawel ook het muskieten tijdperk is helaas aangebroken… Tot later!!!!

De “vrije” dag in Nouakchott gaf mij de gelegenheid heerlijk rond te lopen in de stad wat grotendeels door “markt” wordt opgeslokt. Vooral de mobiele telefoonmarkt is erg grappig en druk bezocht te noemen. Een blackberry (incl. doos enz.) start bij een 250 USD maar voor 100 USD zou het ook mogen.. of ze van de vrachtwagen zijn afgevallen… tja dat is niet te achterhalen:) Maar ik heb helaas geen signaal op mijn eigen mobieltje dus ik waag de gok niet en laat de telefoon gewoon bij de verkoper achter. Wel wordt er door mij HET souvenir van Mauritanië gekocht en wel in de vorm van een tabak/pijp opberg zakje… tja schijnbaar is dat uniek voor hier. Start ook bij 2500 lokaal geld (zo’n 7,50 euro) maar voor 500… (bijna 1,5 euro) krijg ik hem mee… toch weer grappig dat onderhandelen. Ook is door mij een muskietennettent aangeschaft. Totaal niet aan gedacht dat er niet altijd bomen aanwezig zijn in de bushcamps om mijn net aan op te hangen… maar voor 10 euro is het opgelost en heb ik vanaf heden een super tentje/huisje voor mij alleen!!!! Zie de foto voor een indruk:)

In de “bijbel” (voor de (on)gelovige onder jullie… ik bedoel hiermee de lonely planet) staat dat van 4 tot 6 pm de vismarkt een van de highlights is en dus vertrek ik met een taxi rond 4 uur die kant op. Niet alleen ik ga in die taxi maar ook nog 5 andere en de chauffeur. Maar volgens de chauffeur kan dat heel goed van zijn Mercedes 190 is heel sterk… wel zo’n 20 jaar oud schat ik maar ach… het rijdt…
Aangekomen op de vismarkt is het al een drukte van belang. Volop boten (groot, middel en klein) komen binnen op bijzondere wijze. Ze liggen voor in de zee, vrouwen en mannen halen de houten boten leeg (de gevangen vis wordt in ronde afwasbakken gedaan en afgevoerd of ze voeren ze af achter in de laadbak van een oude auto, jawel gewoon los zonder iets erom heen. Of ze het einde halen valt te betwijfelen….) waarna een groep mannen al “zingend” de boot op het strand trekken en parkeren. Het grappige is, dat de zwarte markt hier enorm is. Kleine kinderen zie je vis stelen en doorverkopen, volwassen mannen laden hun veel te grote regenlaarzen vol met vis en gooien deze leeg voor een klant enz. Super gehaaid!! En tof om te zien… Foto’s maken wordt niet gewaardeerd dus ik neem er maar enkele om de herinnering te bewaren.

Na genoeg te hebben gezien en vooral ook geroken, wederom met zijn 7e (incl. chauffeur) op weg naar de camping. Met minder mensen in de taxi rijdt hij gewoon niet weg. Tja pp betalen levert bij 6 passagiers meer op dan bij 5… ’s avonds niet veel meer ondernomen. ’s Ochtends nog wat rondgelopen en –gehangen en ’s middags op pad naar het volgende bush camp. Deze zou vlak bij een van de laatste politiecontrole posten zijn voordat we het nationale park inrijden om de grens van Senegal te bereiken. Na uitleg wat we wilden bij deze politiepost werden we ergens heengebracht en bleven er permanent 3 gewapende politieagenten bij ons opgeslagen bush camp om er zeker van te zijn dat alles met ons goed zou gaan. Op zicht super geregeld natuurlijk waren het niet dat deze 3 agenten zoveel met elkaar te bespreken hadden dat zij geen seconde van de avond en nacht hun mond konden houden. En ’s nachts als het verder heel stil is dan klinkt dat behoorlijk. Bijna niemand heeft dan ook een oog dichtgedaan en zoals bijna altijd wekt de moskee je zeker rond half 6 in de ochtend… waar je ook bent muv sommige bush camp (maar die moeten dan echt wel heel ver uit de buurt van een dorp, stad, 3-4 huizen zijn want verder is overal wel een moskee!!!).

’s Ochtends werden de agenten door ons netjes afgezet bij hun post, namen we afscheid en vervolgende de “weg” richting Nationaal Park. Het asfalt werd achter ons gelaten en de zandweg kwam ervoor terug. Het park was schitterend. Heel veel groen, vogels, apen enz. Van deze mooie uitzichten konden we zeker 5 uur genieten voor we bij de grens aankwamen. Tja en dan begint het wachten… waarom dit altijd zo lang moet duren in Afrika… ik weet het echt niet. Mauritanië laat ons na 1,5 uur eruit… Senegal laat ons na 2,5 uur erin echter wel met de beperking dat de auto maar 48 uur in Senegal mag zijn… tja dat is een tegenvaller. Dit is sinds kort een nieuwe wet vanwege alle oude auto’s die verkocht werden hier en waar de douane beambten een leuke bijverdiensten aan hadden…

Omdat morgen het nieuwe jaar voor de moslims begint is er wederom een public holiday… Een geluk… vrijdag begint dus pas de 48 uur te tellen… maar het nadeel is dus dat er geen verlenging morgen aangevraagd kan worden en vrijdag een poging gewaagd gaat worden… maar normaal gesproken is vrijdag de zondag voor de moslims dus de grote vraag is of alles gaat lukken… Anders als een dolle naar Dakar om het daar proberen te regelen… ach ja we zullen zien..

We zijn in ieder geval bij een te gekke camping aangekomen in St. Louis. Zebrabar is een camping van een Zwitser en dat zie en merk je direct… alles is gezellig en aanwezig (incl. warme douches!!). Ik zit nu ook te typen aan een tafel die uitkijkt op de zee… al zie ik deze niet want het is hier aardedonker maar ik hoor hem wel en dat geluid is werelds!!! Morgen hopelijk met een bootje het nationale park hier vlakbij in en heerlijk relaxen… tja het leven van een reiziger is zwaar:) Tot later!!!

  • 18 December 2010 - 10:24

    Neeltje:

    Ik 'zie' het helemaal voor me, die zee die je niet ziet maar wel hoort.... Geweldig! Mooie verhalen weer!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicole

De wereld is geweldig!! En daarom reis ik graag en ontdek ik van alles.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 409
Totaal aantal bezoekers 213092

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 30 Augustus 2011

West Afrika

07 April 2008 - 13 November 2010

allerlei mooie reizen!

07 Juni 2007 - 04 April 2008

Zuid Amerika

31 Januari 2005 - 06 Juni 2007

reisjes tussendoor

02 Januari 2004 - 31 Januari 2005

Oost Afrika, Azië, Australië, Nieuw Zeeland, Fiji

01 Oktober 2011 - 30 November -0001

Op weg naar een nieuw thuis...

Landen bezocht: